پورمحمدی در آخرین مناظره انتخاباتی چه گفت؟ +فیلم

تهران- ایرنا- نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: «تولید» زیرساخت توسعه اقتصاد و پیشرفت و بازار سرمایه و بورس، شاخص رشد اقتصادی است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی روز سه‌شنبه -پنجم تیرماه- در پنجمین و آخرین مناظره نامزدهای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در مقابل پنج رقیب دیگر انتخاباتی خود، برنامه‌ها و دیدگاه‌های اجرایی در دولت خدمت و پیشرفت با موضوع کارآمدسازی دولت را تشریح کرد.

بورس را شفاف می‌کنم

پورمحمدی با تبریک عید سعید غدیر خم گفت: نموداری از نظرخواهی مردم ارائه شد که اعلام کردند که ۷۳.۵ درصد کردم مشکلات اقتصادی دارند و این نشان از دغدغه اصلی جامعه نسبت به مسائل اقتصادی است.

وی با اشاره با اینکه در «دولت قرار» چهار اولویت برای فراهم کردن زیرساخت اقتصاد و پیشرفت تولید دارد، اعلام کرد: بازار سرمایه و بورس شاخص رشد اقتصادی و دماسنج هر اقتصاد است؛ در انتهای دولت دوازدهم بورس رشد پیدا کرد، اما متاسفانه فروریخت و افراد متضرر شدند؛ در دولت سیزدهم هم بورس کامل قفل شد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: در گذشته عملیات گردش مالی در بازار بورس ۲۸ هزار همت (هزار میلیارد تومان) بود و روز گذشته که بررسی کردم این شاخص ۳ هزارو ۳۵۰ همت بود، در گذشته چهار میلیون فعال بورسی داشتیم و هم اکنون این عدد به زیر ۲۰۰ هزار نفر رسیده است، در گذشته سود بنگاه‌های تولیدی ۳۲ درصد و امروز به ۱۳ درصد رسیده است.

پورمحمدی با طرح این پرسش که ویژگی‌های بازار بورس چیست؟ پاسخ داد: نخست عدم دخالت دولت است در حالی که امروز ۶۰ درصد بازار بورس در اختیار دولت است، نکته دوم شفافیت است، اما هنوز انتشار آزاد اطلاعات بورس کامل نیست، نکته دیگر رقابت است اما حضور دولتی‌ها، شبه دولتی‌ها امکان رقابت را گرفته است.

وی ادامه داد: نکته بعد این است که تعارض منافع داریم، در شورای بورس بانک مرکزی، وزیر اقتصاد و وزیر صمت حضور دارند و همه اینها با هم تعارض دارند این تعارض منافع موجب ثبات بازار نمی‌شود.

باید موانع تولید را برطرف کنیم

پورمحمدی تاکید کرد: همه مردم می‌دانند و می‌فهمند زیرا با بورس درگیر هستند و با آن نبض اقتصاد را می‌سنجد اگر مدام ادعا کنیم وضع اقتصاد درست است، زیرساخت‌ها درست است، مشکلی نداریم و از رکود خارج شدیم بازار بورس شاخص روشنی برای این حرفها است.

وی درباره راهکار مشکلات کشور گفت: ثبات متغیرها در اقتصاد یکی از راهکارها است، مثل ثبات نرخ سود بانکی، نرخ تعرفه‌ها و نرخ خوراک پالایشگاه‌ها و تا زمانی اینها درست نشود تولید و بازار سرمایه رونق نمی‌گیرد. از بین بردن تعارض منافع، کاهش اختلاف بازار ارز نیمایی که موجب سوء استفاده و رانت خواری شده است از دیگر راهکارها ما است و وظیفه داریم پایه‌های تولید را تقویت و موانع تولید را برطرف کنیم.

نامزد ریاست جمهوری تاکید کرد: مردم اگر می‌خواهید درگ کنید اقتصاد چه طور است به بورس توجه کنید هر علامت دیگر غیرتخصصی و شعار است. تلاش من در دولت آینده بورس شاخص روشن و شفاف و گزارش با برنامه و آینده دار اقتصاد ایران باشد، فکر می‌کنم حداکثر ظرف یک سال جهش کلی و تراز مثبتی را به بازار سرمایه و بورس اعطا خواهیم کرد.

با ساختار معیوب نظام اداری همه چیز زمین‌گیر می‌شود

پورمحمدی گفت: موضوع دوم در اقتصاد موضوع اداری و نظام اداری است، مردم اگر بالاترین درآمد نفتی را داشته باشید، بهترین برنامه‌ها نوشته شود و بهترین مدیران در خدمت شما باشند با ساختار معیوب نظام اداری همه چیز زمین‌گیر می‌شود؛ بهره‌وری به صفر می‌رسد، منابع هرز می‌رود، اصطکاک و بحران روانی در جامعه حاکم می‌شود

وی ادامه داد: یکی از مسائل اصلی کشور بروکراسی معیوب و شبه مدرنی است که از خارج کشور وارد شده است و مدیران به آن توجه ندارند، زیرا از آن آگاهی ندارند مدیر ارشد کشور از زوایای نظام اداری اطلاع ندارد.

نامزد ریاست جمهوری گفت: من به عنوان یک طلبه در این حوزه علم و یقین دارم و به عنوان کسی که ۴۵ سال در عمده حوزه های اداری حضور جدی داشتم، می‌گویم دولت چابک و متناسب درست است اما راهکار آن چیست؟ دنیا تجربه کرده است.

وی ادامه داد: دولت الکترونیک مشکل گشای ما است اما توجه کنیم نه دولت ظاهری و صوری که الان حاکم است اینها دولت الکترونیک نیست ، دولت الکترونیک یعنی شما به هیچ اداره‌ای مراجعه نکنید و هزینه نکنید

دولت الکترونیک این ظاهر بَزک کرده نیست

پورمحمدی گفت: فرزندان ما فرزندان موبایلی هستند و فهمی از روابط اداری ندارد و دولت الکترونیک می‌تواند پاسخگوی آنها باشد. دولت الکترونیک دولتی نیست که ما ظاهری برای آن بزک کردیم و هیچ گزارش گیری نکردیم و شفافیت ندارد و مردم تکلیف خود را نمی‌دانند که کاغذی ارسال کنند یا نه با این نظام اداری ره به جایی نمی‌بریم.

وی اظهارداشت: من به کارمندان و مدیران احترام می‌گذارم اما وظیفه مدیر عالی است که ساختار اداری را اصلاح کند.دنیا تجربیات خوبی دارد داشبوردهای الکترونیک به راحتی در اختیار مردم است.

نامزد ریاست جمهوری گفت: برخی می‌گویند با این حرف‌های شما بسیاری از شغل‌ها از بین می‌رود، اما این طور نیست بسیاری از افراد در ادارات می‌توانند مشاور باشند مشاور اداری، قضایی و حقوقی باشند و از این طریق مساله را حل می‌کنند و خسارت‌ها را کاهش دهند .

مجری شاخص دولت الکترونیک در کشور هستم

پورمحمدی یکی از مشکلات اصلی کشور را نظام اداری دانست و تصریح کرد: ما می‌توانیم با نگاه نو، نگاهی که در دنیا تجربه شده است و دولت‌ها را کوچک و کم هزینه با بهره‌وری بالا کرده است استفاده کنیم.

نامزد ریاست جمهوری بیان کرد: من بزرگترین طرح سامانه اطلاعات داخل و خارج کشور را در وزارت اطلاعات ۲۵ سال پیش تجربه کردیم، اینجا نمی‌توانم به جزئیات آن اشاره کنم و مدعی هستم مجری شاخص دولت الکترونیک در کشور هستم.

ستادهای من خلوت است زیرا به کسی قول نداده‌ام

پورمحمدی گفت: مقوله تامین اجتماعی یعنی ثبات و آرامش اجتماع، یعنی اگر جامعه دچار بیماری شد، بیکار شد، بازنشسته شد، آیا جایی است که مشکلات را حل کند، در بند ۵ سیاست‌های کلی آمده است که در آن بند استقرار نظام‌ جامع سلامت آمده و هدف هم پوشش ۷۶ درصدی است، اما مساله عمده این است که نظام‌ تامین اجتماعی و سازمان تامین اجتماعی جزو ضعیف‌ترین بخش‌ها هستند و همه (بازنشستگان، خانواده تامین اجتماعی ) مشکلات آن را به وضوح آن را درک می‌کنند.

نامزد ریاست جمهوری با بیان اینکه تمام بنگاه‌های کشور عمدتا حیات خلوت است، افزود: هم اکنون در ستادها زنبیل گذاشتند نه برای پست‌های دولتی، بلکه برای ریاست و هیات مدیره شرکت‌های مجموعه تامین اجتماعی که ۴۰ درصد سرمایه دولت‌ها در این شرکت‌ها قرار دارد؛ ستاد انتخاباتی بنده خیلی خلوت است زیرا به کسی قول نداده‌ام؛ این آدم‌های که اطراف ما جمع می‌شوند چه چیزی از ما می‌خواهند خوب واضح است.

بازنشستگان زیر چرخ دنده‌های ناکارآمدی له شدند

پورمحمدی تاکید کرد: بازنشستگان کشوری، لشکری و تامین اجتماعی زیر چرخ دنده‌های ناکارآمدی له می‌شوند، ای کاش وزیران رفاه دولت سابق می توانستند گزارش دهند که چقدر فشار وارد می شود؟ چقدر تکالیف به آنها تحمیل می‌شود و افراد می‌خواهند که پست‌هایی را بگیرند، این قصه جزو مشکلات جدی کشور است و رویکرد جدید می‌خواهد و محدود به انقلاب نیست برای دوره‌های قبل نیز بوده است که حل نشده است.

وی ادامه داد: مصمم هستم لایحه روشن بدهم تمام بنگاه های تامین اجتماعی، بازنشستگی، لشکری و کشوری یک جا جمع شوند به مالکیت سهام‌داران در بیایند در این صورت دست دولت،‌ نهادها و بنگاه‌های وابسته به دولت خارج می‌شود.

پورمحمدی اظهارداشت: مشکلات شستا مربوطه به مدیریت‌های ۶ ماه، یک ساله و دوساله و سفارشات افراد ناتوان است، فردی وزیر می‌شود که از اولین عملیات های اقتصادی ناآگاه است، مدیریت بنگاه‌های تامین اجتماعی باید مثل بنگاه‌های خصوصی از دستورات تکلیفی دولت و شبه دولت خارج شود و مدیریت ثابت پیدا کند.

نامزد ریاست جمهوری گفت: چهره ملی می‌خواهد یک رئیس جمهور پنج وزیر مورد اعتماد مردم انتخاب شوند و ۱۰ تا ۲۰ سال سرمایه‌های ملت در اختیار آنها باشد تا بتوانند پاسخگو باشند و زیرا پاسخگویی مساله جدی و مهم است

وی تصریح کرد: حرف‌های شعار نمی‌دهم این برنامه‌ها ۲ تا ۴ سال حداقل زمان نیاز دارد و من با مشاوران داخلی و خارجی صحبت کردم یک برنامه دو ساله زیرساخت‌های قانونی و غیرقاونی را آماده کردیم تا در چهار سال به اتمام برسانیم و با این کار بسیاری از مشکلات کشور حل می‌شود.

دنیای مبارزه با فساد و روش‌های فساد تغییر کرده است

پورمحمدی گفت: در تمام دنیا بحث فساد،‌ زیرمیزی و ‌قاچاق گسترده است و دغدغه عمومی است. هر کجا پول، قدرت، مزایای اقتصادی باشد فساد وجود دارد و براین اساس فساد زمینه رشد بسیاری دارد، برخوردهای سنتی، قدیمی حریف فسادهای پیچیده نیست، من به صداقت افرادی که می خواهند با فساد مبارزه کنند مثل افرادی که دور این میز نشستند تردیدی ندارم.

نامزد ریاست جمهوری گفت: من در جلسات متعدد به دوستان قضائی، اطلاعاتی، سپاهی و دوستان فراجایی گفته‌ام مبارزات شما ناکارآمد و ناموفق است علت آن این است که دنیای مبارزه با فساد و روش‌های فساد تغییر کرده و ما از آن غافل هستیم.

وی ادامه داد: امروز شبکه‌های فساد آن قدر فعال هستند که کارشناس، وزیر،‌ مدیر، بازرس،‌ خبرنگار، خبرگزاری، رسانه و قاضی می‌خرند و خیلی پیچیده‌تر از اینهاست که به سادگی در مورد مبارزه با فساد بیان می کنیم.

خبرنگار را نباید زندان بیاندازیم

پورمحدی بیان کرد: در عرصه مبارزه با فساد تجربه جهانی بسیار گسترده است و در عین حال سه تا پایه اصلی دارد نخست شفافیت، دوم گردش آزاد اطلاعات است و خبرنگاران نقادان اجتماعی و سوت‌زنان عوامل برجسته مبارزه با فساد هستند و نباید آنها را به زندان بیاندازیم حتی اگر مشکلات ایجاد کنند.

وی اضافه کرد: نکته سوم و مهمتر از همه جلوگیری از تعارض منافع است؛ نمی شود که برخی تصمیمات مشکل ساز بگیرند و اطرافیان آنها اقداماتی را انجام دهند و مشکلاتی ایجاد کنند و این افراد بگویند با فساد مبارزه می کنیم. من که به پرونده‌های بسیاری در مبارزه با فساد رسیدگی کردم اما آیا حل شد؟

نامزد ریاست جمهوری تصریح کرد: امروز دنیا به راهکار اصلی در مبارزه با فساد رسیده است که یکی از آن شفافیت است که در دولت الکترونیک محقق می‌شود راهکار دیگر این است که دنیا پایگاه مهم پلیس مالی برای مبارزه با فساد ایجاد کرده است و آن سازمان های مالیاتی و سازمان های مبارزه با پولشویی است بزرگترین و قویترین قوانین را دارا هستند زیرا مبارزه با فساد شاخص ویژه ای دارد.

سازمان مالیاتی سازمان پلیس مالی می‌شود

پورمحمدی اظهارداشت: ضمن تشکر از سازمان مالیاتی باید بگوییم تغییرات زیادی باید انجام دهیم؛ اطلاع جامع می‌خواهد عدالت در رفتار می‌خواهد این سازمان پلیس مالی خواهد بود و باید باشد.

نامزد ریاست جمهوری تاکید کرد: مساله مبارزه با فساد با شوخی، شعار، پنج تا بگیر و ببند دستگاه حل نمی‌شود و مافیا نیز روش مبارزه خاص دارد که در این عرصه باید اقدامات جدی انجام شود.

مصطفی پورمحمدی هستم فرزند حسین

پورمحمدی گفت: مردم ایران آمده‌ام بر سر قرار با مردم ایران، شاید این آغاز دیدارهای دیگر من با شما باشد یا نباشد؟ اما هر کجا باشم تمام من سرشار از عشق شما است من نه اهل سایه نشستن هستم و نه بی‌قرار منصب و مقام؛ نه دکتر هستم، نه آیت الله، نه علامه دهرم، نه حکیم و دانشمند همه فن حریف، من مصطفی پورمحمدی هستم، فرزند حسین به همین سادگی، به سادگی شما.

وی اظهارداشت: من از دل گفتمان اصیل انقلاب اسلامی برآمده ام، برپایه اندیشیه‌های امام و رهبری، بهشتی و مطهری، گفتمان عافیت‌گریزی و ریا ستیزی، مروت و مدارا، صداقت و صراحت که دروغ را برنمی‌تابد حتی به مصلحت؛ یکی بودن در خلوت، گفتمان خرد، شادی، شکوفایی نه تلخی، نه سیاهی، نه سیاه‌نمایی، گفتمان علی بن ابیطالب (ع).

نامزد ریاست جمهوری گفت: مردمان شریف ایران سال‌های‌ طولانی تحریم و تهدید را با صبوری تحمل کردید، در این سال‌ها بر شما چه گذشت؟ بر باد رفتن فرصت‌ها و آرزوها. شما چیز زیادی جز زندگی با کرامت بدون حول و هراس فردا نمی‌خواستید.

وی بیان کرد: مردم شریف ایران نگرانم مانند هزاران پدری که دلهره شغل دارند برای فرزندانشان، مادرانی که دلهره دارند برای کوچ عزیزانشان، من هم خشمگین هستم از آنها که به جای شرمسازی طلب کار هستند، بر شاخه نشستند و بن بریدند به نام دین، ایمان مردمان را نشانه گرفتند.

پورمحمدی گفت: من هم از سخنان دو پهلو و رفتارهای دوگانه آنها که در خلوت غصه رنج مردم نداشتند و در جلوت سخن از فرصت‌ها و رویش‌ها می‌گویند، خسته‌ام.

وی ادامه داد: من هم از یک جهان کم آگاهی و ادعا و یک ایران فرصت‌های بر باد رفته از پرونده فسادهایی که خراش می‌دهد روح یک ملت را که باز می‌شوند و دیگر بسته نمی‌شوند، از دو پهلوگویی و ابهام سرایی در شگفتم.

آری یا نه ؟

پورمحمدی خطاب به مردم برای انتخاب میان دو مسیر گفت: بالاخره حزب می‌خواهید یا نه؟ فراموشی سرنوشت جوانان، آری یا نه؟ مهاجرت، آری یا نه؟ بی حرمتی به زنان و دختران، آری یا نه؟ شکستن حصر و تحریم ایران می‌خواهید یا نه؟ طبقه متوسط، آری یا نه؟ سازمان‌های مردم نهاد، آری یا نه؟ بازی موش و گربه فیلترینگ، آری یا نه؟ شایسته سالاری یا باند بازی مذاکره یا صندلی خالی؟ قرار یا فرار را می خواهید؟

نامزد ریاست جمهوری تاکید کرد: من آمده‌ام تا به بلاتکلیفی‌ها،پایان دهم، آمده‌ام تا بگویم صریح و بی‌لکنت بگویم کف خیابان جای احترام است نه حرمت‌شکنی، سفره مردم جای نان است نه وعده آن، رفاه حق مردمان است نه لطف دولتیان، اما با همه وجود می گویم‌که سوی ناامیدی مرو امیدهاست، سوی تاریکی مرو خورشیدهاست.

می‌توانیم فلک را سقف بشکافیم

پورمحمدی تصریح کرد: با عزم و اراده شما با معجزه زمینی اعتماد با خردمندی و وفاق ملی در سایه رهبری با فراست و دانا در سایه گفتمان اسلام ناب محمدی علوی، حسینی و مهدی می توانیم فلک را سقف بشکافیم و طرحی نو دراندازیم، من اصولگرا و البته بر پایه عقلانیت و علم تحول‌خواه هستم.

نامزد ریاست جمهوری تصریح کرد: پای در سنت و چشم بر فرداها دارم؛ من آمده ام بین اخلاق و سیاست،‌عزت و مصلحت، اقتدار و احترام نشستن پل بزنم؛ دیدن و شعار دادن راه حل نیست، این طلبه بر سر قرار آمده است شما هم برای فرزندانمان، برای ایران بیایید؛ خدایا فرزندانمان، جوانانمان، زنانمان، مردانمان، خدایا بازارمان،‌ اقتصادمان، تولیدمان خدایا فرهنگمان،‌ دینمان اخلاقمان قضاوت‌هایمان اعتماد مردم‌مان، جامعه‌مان؛ خدایا آینده ایران اسلام و ملت خدایا به تو توکل می کنیم.

صحبت‌های پورمحمدی در آخرین مناظره انتخاباتی آغاز شد+ فیلم و عکس/ در حال به روزرسانی

به گزارش ایرنا، آخرین مناظره ۶ نامزد انتخابات ریاست جمهوری همزمان با روز عید سعید غدیر و ۲ روز پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در هشتم تیرماه است.

سعید جلیلی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، محمد باقر قالیباف، علیرضا زاکانی، مصطفی پورمحمدی و مسعود پزشکیان، ۶ نامزد تایید صلاحیت شده در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری هستند.

چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری روز جمعه - هشتم تیر- در سراسر کشور برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha