۵ تیر ۱۴۰۳، ۱۷:۲۴
کد خبر: 85519807
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

واقعه غدیر در جمع مردم شیعه و سنی قشم بازسازی شد 

قشم - ایرنا - واقعه غدیر و آخرین حضور رسول الله(ص) «حجه‌ الوداع» در سرزمین وحی برگرفته از اسناد معتبر تاریخی و روایی عصر سه شنبه همزمان با عید سعید غدیرخم با هنرمندی ۲۵۰ نفر از هنرمندان شهرستان قشم بازسازی و اجرا شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در اجرا و برگزاری این مراسم صحنه های غدیر، قرائت خطبه غدیر خم و برگزاری مراسم معرفی امیر مومنان علی(ع) به جانشینی پیامبر اسلام توسط هنرمندان بومی جزیره قشم سرزمین آب و آفتاب با هدف زنده نگه داشتن این واقعه بزرگ تاریخی اجرا شد.

واقعه غدیر در جمع مردم شیعه و سنی قشم بازسازی شد 

در این مراسم همچنین به حج الوداع پیامبر(ص) و انجام اعمال حج و طواف خانه خدا و سخنرانی پیامبر در خصوص تقوا پرداخته شد و قشموندان شرکت کننده اعم از شیعه و سنی با صحنه های این نمایش ارتباط برقرار کرده و پیام غدیر را مرور کردند.

شناساندن سیره امامان معصوم(ع) با استفاده از آیات و روایات و بهره گیری از سبک، ذوق و سلیقه هنری، ایجاد پیوند ارزشی بین ولایت اهل بیت(ع) و نسل‌های انقلاب اسلامی، کمک به درک بیشتر معارف الهی و ارزش‌های معنوی و الهی از دیگر اهداف بازسازی این واقعه مهم تاریخی در جزیره قشم به شمار می ‌رود.

از حدود یک ماه پیش برنامه بازسازی، دوباره خوانی و اجرای واقعه غدیر خم در قشم آغاز شد و بیش از ۲۵۰ نفر از هنرمندان این شهرستان مرزی به صورت داوطلبانه در قالب گروه های بازیگری، تدارکات و پشتیبانی به اجرای بازسازی صحیح این واقعه پرداختند.

واقعه غدیر در جمع مردم شیعه و سنی قشم بازسازی شد 

به گزارش ایرنا، غدیر خم نام ناحیه ای میان مکه و مدینه است که پیامبر اسلام(ص) در حجت الوداع، امام علی بن ابیطالب(ع) را «ولی» پس از خود اعلام کرد.

۱۸ ذی الحجه سال ۱۰ هجری قمری، سالروز این واقعه میان شیعیان به عید غدیر خم شهرت دارد.

حضرت محمد مصطفی (ص) در بازگشت از آخرین حج خود همه مسلمانانی که در حج شرکت داشتند را در غدیر خم جمع و در آنجا حضرت علی(ع) را به‌ عنوان وصی، برادر و جانشین خود از جانب الله معرفی کرد؛ عبارت معروف «مَنْ کُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِیٌّ مَوْلَاهُ اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ وَ انْصُرْ مَنْ نَصَرَهُ وَ اخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ» به این معنی که هر که من مولا و فرمانروای اویم علی مولای او است، خدایا دوست بدار آن کس که او را دوست دارد، و دشمن دار آن کس که او را دشمن دارد، قسمتی از خطابه بلند غدیر است.

این واقعه و حدیث غدیر در کتاب های شیعه و بسیاری از کتاب های اهل سنت نقل شده است؛ نخستین منبع تاریخی که به این واقعه اشاره می کند یعقوبی مورخ شیعه در نیمه دوم قرن سوم هجری است و اولین آثار ادبی قابل تاریخ گذاری، مجموعه اشعاری از نویسندگان شیعه در قرن دوم هجری است؛ از حدود قرن دوم هجری واقعه غدیر خم به عنوان دلیل نویسندگان شیعه برای اثبات بر حقی حضرت علی(ع) بر جانشینی حضرت محمد(ص) آمده است.

واقعه تاریخی غدیر خم یکی از بزرگترین اعیاد وقایع در تاریخ اسلام تشیع محسوب می شود و بر همین اساس از اهمیت ویژه ای در بین شیعیان برخوردار است.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha