کارشناسان چینی: پیام‌های مانیل از آشفتگی سیاست‌های فیلیپین نشان دارد

تهران- ایرنا- برخی کارشناسان چینی با اشاره به اظهارات متناقض مقام‌های فیلیپین در رابطه با درگیری اخیر نیروهای نظامی مانیل و پکن در دریای جنوب چین، تاکید دارند که پیام‌های مانیل از سیاست‌های آشفته داخلی این کشور نشان دارد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از نشریه گلوبال تایمز، درحالی که لوکاس برسامین رئیس شورای ملی دریانوردی فیلییپین در رابطه با درگیری نیروهای نظامی مانیل و پکن در منطقه «ری‌ِنای» چین، اظهار داشت که «احتمالا یک سوء تفاهم یا یک حادثه بوده است» و انریکه مانالو وزیر امور خارجه این کشور تاکید کرد که مانیل تلاش می‌کند پکن را برای حل اختلافات دریایی به میز مذاکره بازگرداند، ولی ژیلبرتو تئودورو وزیر دفاع فیلیپین، چین را به اقدام تهاجمی متهم کرد.

در همین راستا، برخی از کارشناسان چینی اظهار داشتند: اظهارات یادشده از درگیری‌های داخلی بین بخش‌های مختلف این کشور نشان دارد و آخرین اظهارات فردیناند مارکوس جونیور رئیس جمهوری فیلیپین بیانگر محدودیت وی برای کنترل بخش ها، نهادها و نیروهای سیاسی مختلف است.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، ژیلبرتو تئودورو پس از بازدید از نیروهای نظامی فرماندهی غربی فیلیپین در یک نشست خبری، اظهار داشت: مانیل به این نتیجه رسیده است که این یک سوء تفاهم یا یک حادثه نبوده است.

این اظهارات پس از آن مطرح شد که لوکاس برسامین ریاست شورای ملی دریایی این کشور در همین راستا، تاکید داشت: درگیری بین نیروهای نظامی فیلیپینی و چینی احتمالا یک سوء تفاهم یا یک تصادف بوده است.

چن شیانگمیائو مدیر مرکز مطالعاتی نیروی دریایی جهانی در موسسه ملی مطالعات دریای جنوب چین، در رابطه با اظهارات مقام های فیلیپینی، اظهار داشت: مانیل همیشه ناسازگار بوده است.

وی با بیان اینکه اظهارات متناقض مقام‌های مختلف فیلیپینی نشان می‌دهد که نظرات متفاوتی در داخل این کشور در مورد سیاست این کشور در دریای جنوب چین وجود دارد، تاکید داشت: «این واقعیت که مارکوس جونیور از وزارت دفاع پیروی می‌کند نیز نیاز او به ایجاد توازن بین نیروهای داخلی را نشان می‌دهد.»

دینگ دو معاون مرکز حقوق و سیاست دریایی در مرکز ملی مطالعات دریای جنوبی چین هم تاکید کرد: در طول یک سال گذشته موقعیت‌های مشابهی رخ داده که نشان از رویکرد به نسبت آشفته مانیل به سیاست‌های دریایی است.

وی افزود:‌در پشت همه اینها، ما همچنین می‌توانیم نفوذ آمریکا را مشاهده کنیم، به ویژه در همکاری نیروهای مسلح فیلیپین و ایالات متحده، که پیچیدگی سیاست داخلی مانیل را برجسته می‌کند.

کارشناسان چینی: پیام‌های مانیل از آشفتگی سیاست‌های فیلیپین نشان دارد

روابط نظامی فیلیپین و ژاپن

خبرگزاری کیودو نیوز هم در همین راستا نوشت: ژاپن و فیلیپین در ۱۸ تیر جاری رایزنی «۲+۲» بین وزرای خارجه و دفاع خود را در مانیل برگزار خواهند کرد.

بر اساس گزارش رسانه های ژاپنی، انتظار می‌رود که آنها توافقنامه دسترسی متقابل (RAA) را برای آسان یازی فرایند تعاملات آرام بین نیروهای دفاع شخصی ژاپن و ارتش فیلیپین امضا کنند.

بر اساس این گزارش، توکیو در نظر دارد پس از اجرایی شدن این توافق، نیروهای دفاع از خود را به طور رسمی در رزمایش مشترک سالانه «بالیکاتان» بین آمریکا و فیلیپین شرکت دهد.

چن شیانگمیائو با بیان اینکه واشنگتن با مسائلی از جمله جنگ «روسیه و اوکراین» و «وضعیت بحرانی غزه» مواجه است، بنابراین ممکن است انرژی زیادی برای مداخله در دریای جنوب چین نداشته باشد، تاکید داشت: آمریکا به کمک‌های متحدان خود از جمله ژاپن امیدوار است.

دینگ دو هم با اشاره به تنش میان پکن و توکیو بر سر جزایر دیائیو دریای شرق چین، خاطرنشان کرد: ژاپن تمایل دارد مشارکت خود را در مساله دریای جنوب چین گسترش دهد و با افزایش حمایت از فیلیپین، سعی می‌کند تا فشارهای که دریای شرق چین مواجه‌ است، را کاهش دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha