روند تشکیل و فعالیت‌های کمیته کیفیت آب در پژوهشگاه اقیانوس‌شناسی

تهران- ایرنا- کمیته کیفیت آب در سازمان جهانی استاندارد سال ۱۹۷۱ تشکیل شد و کمیته فنی متناظر آن در ایران از سال ۱۳۹۷ در پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی مستقر است.

در سال ۱۸۸۱ میلادی اولین کنگره بین المللی برق در نمایشگاه بین المللی برق پاریس برگزار شد و در همین کنگره با ایجاد یک سیستم بین المللی برای واحدهای برق و مغناطیسی موافقت شد. بر این اساس اولین استانداردسازی بین المللی در زمینه فناوری الکترونیکی ایجاد گردید. در سال ۱۹۲۶ میلادی نیز انجمن بین‌المللی استانداردسازی، با فعالیت استانداردسازی در سایر زمینه‌ها شروع به کار کرد. در سال ۱۹۴۶ نمایندگان ۲۵ کشور جهان سازمان جدیدی به نام سازمان جهانی استاندارد(ISO) با هدف همکاری‌های بین‌المللی و یکسان‌سازی استانداردهای صنعتی، تاسیس نمودند.

فعالیت رسمی سازمانISO در سال ۱۹۴۷ در شهر ژنو واقع در سوئیس آغاز شد. هدف از تاسیس این سازمان، توسعه دانش فنی و ظرفیت‌های فناوری، ایجاد یک زبان واحد میان تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان، تسهیل در تجارت و انتقال فناوری، طرح نیازهای فنی صنعت، کیفیت، ایمنی و امنیت، حمایت از مشتری و حفاظت از محیط زیست، اعلام گردید. هم اکنون ۱۶۴ کشور در این سازمان به عضویت در آمده اند که جمهوری اسلامی ایران نیز یکی از آنهاست.

کمیته‌های فنی (Technical Committees) در سازمان جهانی استاندارد، گروه‌هـای تخصصی هستند که در زمینه‌های خاص مسئولیت برنامه‌ریزی و پایش استانداردها را بر عهده دارند. کارهای فنی و استاندارد سازی در سازمان ISO در هرم زیر انجام می‌شود: هر کمیته فنی (TC) دارای تعدادی گروه‌های فنی فرعی و گروه‌های کاری است که هر کدام از آنها مسئول استاندارد سازی در مورد یک یا چند مورد از موضوعات مرتبط به کمیته فنی است و دارای دبیرخانه‌های جدا می‌باشند و مسئولیت‌های آن ها به یکی از اعضای فعال در هر کمیته فنی سپرده می‌شود .

کمیته فنی کیفیت آب ( (TC۱۴۷از سال ۱۹۷۱ تاسیس شده است و هم اکنون دبیرخانه آن در کشور آلمان مستقر می باشد. این کمیته در حال حاضر شامل ۶ زیر کمیته با موضوعات واژه شناسی، فراسنج های فیزیک و شیمیایی آب، زیست شناسی، میکروب شناسی، رادیواکتیویته و نمونه برداری می باشد. ۸۲ کشور عضو این کمیته می باشند که از این تعداد ۳۷ کشور عضو فعال و ۵۴ کشور عضو ناظر هستند.

کمیته فنی متناظر کیفیت آب یک کمیته علمی ـ تخصصی است که اعضای آن از بین گروه‌های صلاحیت‌دار و علاقه‌مند به مشارکت در تدوین و بازنگری استانداردهای بین‌المللی انتخاب می‌شوند. دبیرخانه کمیته مذکور از سال ۱۳۹۷ تاکنون در پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی مستقر است.

به نقل از ندا شیجونی دبیر کمیته متناظر کیفیت آب، ضرورت ایجاد این کمیته ساماندهی و مشارکت در تدوین استانداردهای بین‌المللی و ارائه نقطه نظرها و آراء طرف‌های ذینفع و نظرهای مبتنی بر منافع، مصالح، و توسعه صنعتی کشور در حوزه کیفیت آب می باشد زیرا ایران به عنوان یکی از اعضای اصلی سازمان جهانی استانداردسازی این فرصت را در اختیار دارد تا به اتکای توان علمی و فنی اندیشمندان و متخصصان خویش، با ارائه نقطه نظرات تخصصی با رویکرد شناساندن توانمندی‌های خود به جامعه جهانی و نیز دفاع از منافع و مصالح ملی در این عرصه به طور موثری نقش آفرینی نماید.

در حال حاضر کمیته متشکل از ۱۷۹ عضو از اعضای هیئت علمی و کارشناسان خبره از گروه‌های ذینفع و ذیربط در حوزه کیفیت آب می‌باشد. وظیفه اصلی اعضا بررسی و اظهارنظر در مورد پیش نویس استانداردهای بین المللی در مراحل مختلف تدوین و پیشنهاد تدوین استاندارد بین المللی با توجه به منافع ملی و پتانسیل کشور می باشد. خوشبختانه ایران در حوزه کیفیت آب در قالب کمیته فنی TC۱۴۷ درخشش قابل توجهی داشته و به رغم محدودیت‌های فراوان، در خصوص تدوین و بازنگری استانداردهای بین‌المللی، توانسته در تمامی زیر گروه های موجود به عنوان کشورفعال حضور داشته باشد.

برخی از فعالیت ها و دستاوردهای این کمیته در سال ۱۴۰۲، بررسی ۱۲۴ پیش نویس استاندارد بین المللی و مشارکت در تدوین ۱۱ استاندارد ملی در حوزه کیفیت آب، انجام طرح مطالعاتی بررسی استانداردهای ملی و بین المللی و عضویت در ۷ گروه کاری تخصصی سازمان ایزو می باشد. همچنین کمیته کیفیت آب توانست درسال ۱۳۹۸ به عنوان کمیته برتر استان تهران و در سال ۱۳۹۹ به عنوان کمیته برتر کشوری برگزیده شود.

در پایان از علاقه مندان، صاحبنظران و فعالان در عرصه های صنعت، پژوهش و آموزش در حوزه کیفیت آب دعوت می شود جهت مشارکت در تدوین استانداردهای ملی و بین المللی کیفیت آب با دبیرخانه کمیته مستقر در پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی به رایانامه Isiritc۱۴۷@inio.ac.ir مکاتبه نمایند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha