کتابخانه‌ اندیشه قشم دسترسی به ۱۲۵ میلیون منبع دیجیتال را فراهم کرد

قشم - ایرنا - رییس اداره ویژه کتابخانه های شهرستان قشم گفت: دسترسی به ۱۲۵ میلیون رکورد منابع دیجیتال و ۲ میلیون مقاله و مستند علمی با هدف تامین نیازهای پژوهشی، مشاوره اطلاعاتی و پاسخگویی به سوالات مطالعاتی کاربران در کتابخانه عمومی اندیشه شهر قشم فراهم شده است.

امینه دریانورد روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: برای اینکه کتابخانه ها در عصر اطلاعات به حیات خود ادامه دهند باید در راستای ارایه خدمات مطلوب تلاش کنند؛ کتابخانه های عمومی بدون خدمات الکترونیکی، دیجیتالی و مرجع مجازی در عصر اطلاعات نمی توانند انتظارات مراجعان را برآورده سازند یا نقش های اجتماعی مورد انتظار جامعه را پاسخگو باشند.

وی ادامه داد: در این طرح اعضای کتابخانه ها علاوه بر دسترسی به جدیدترین اطلاعات می‌توانند منابع مورد نیاز خود را در پایگاه تامین منابع علمی مگاپیپر که همه کتابخانه های عمومی به آن دسترسی دارند به نشانی اینترنتی megapaper.ir جست‌ و جو کرده و یا با مراجعه به پایگاه علمی سیویلیکا که کتابخانه مرکزی اندیشه این شهرستان به نشانی اینترنتی civilica.com به آن دسترسی دارد، خدمات دریافت کنند.

رییس اداره ویژه کتابخانه های شهرستان قشم توسعه و تجهیز کتابخانه های الکترونیکی و خدمات مرجع مجازی را یکی از نیازهای ضروری زمان حاضر برای پژوهشگران، محققان و دانشجویان این جزیره عنوان و توضیح داد: این کتابخانه ها و خدمات مرجع جایگزین کتابخانه های سنتی نیستند بلکه به دلیل مزایایی همچون ذخیره سازی اطلاعات و داده ها، گسترش آن از ضروریات دنیای امروز است.

دریانورد با اشاره به اینکه حدود چهار هزار و ۵۰۰ نفر در کتابخانه اندیشه شهر قشم عضویت فعال دارند، اضافه کرد: توسعه فضای فیزیکی این کتابخانه ضروری است، تا جذب بیشتر نوجوان، جوانان و قشموندان به مطالعه، کتاب و کتابخوانی را در این شهرستان مرزی شاهد باشیم.

وی گفت: در زمان حاضر این کتابخانه شهر قشم امکان دسترسی به ۱۵ هزار و ۶۲۸ منبع را برای پژوهشگران، محققان، دانشجویان و دانش آموزان ساکن در این جزیره فراهم کرده است که از این تعداد ۵۷۵ پایان نامه، کتاب مرجع و بقیه هم منابع اشتراکی با سایر کتابخانه ها و پایگاهها است.

رییس اداره ویژه کتابخانه های شهرستان قشم با بیان اینکه فضای کتابخانه ای در این شهرستان برای هر ۱۰۰ نفر تنها ۲ متر مربع است که ۶ متر مربع کمتر از فضای استاندارد است، بیان کرد: مطابق استاندارد کشوری و جهانی باید برای هر ۱۰۰ نفر هشت متر مربع فضا داشته باشیم که اکنون با این میزان فاصله زیادی داریم.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha