۷ تیر ۱۴۰۳، ۷:۴۸
کد خبرنگار: 1224
کد خبر: 85520341
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اجرای ۱۵ هزار میلیارد ریال طرح آبخیزداری در خراسان‌شمالی

بجنورد-ایرنا- معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌شمالی گفت: قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) برای اجرای طرح های آبخیزداری در استان ۱۵ هزار میلیارد ریال قرارداد متعهد شد.

حسین فردی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: این میزان اعتبار در سطح ۵۰۰ هزار هکتار از عرصه های طبیعی استان جهت ذخیره آب هزینه می شود.

وی با بیان اینکه شیرین دره به عنوان بزرگترین سد استان با ۹۰ میلیون مترمکعب در شرایط نرمال آبگیری قرار دارد افزود: این سد بیش از ۶۰ درصد آبگیری شده است و عملیات آبخیزداری در شیرین دره به لحاظ زیستی محیطی (ذخیره آب)، تمیزی و جلوگیری از تبخیر و تعرق حائز اهمیت است.

پیشرفت ۹۰ درصدی سند راهبردی اترک

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌شمالی اضافه کرد: سند راهبردی حوضه آبخیز اترک میانی در سطح ۴۷۸ هزار هکتار تهیه شد که تاکنون ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی ادامه داد: همچنین سند راهبردی حوضه سد شیرین در سطح ۱۶۱ هزار هکتار به اتمام رسیده است.

فردی گفت: بیش از هزار و ۵۰۰ هکتار عملیات بیولوژیکی کپه کاری و بذرپاشی به صورت مشارکتی در نقاط مختلف استان انجام شد.

وی با بیان اینکه طرح آبخیزداری در سطح کشور حائز اهمیت است خاطرنشان کرد: اجرای عملیات آبخیزداری هزینه بالایی می طلبد که معمولا دستگاه های اجرایی خیلی دیر ورود می کنند اما تاکنون اقدامات خوبی برای این حوضه در استان به صورت منحصر به فرد انجام شده است.

معاون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌شمالی افزود: کارخانه آلومینای جاجرم نیز در این طرح مشارکت خواهد کرد و ۹۰ میلیارد ریال اعتبار برای طرح های آبخیزداری و عملیات بیولوژیکی و بیومکانیکی در شهرستان جاجرم هزینه می کند.

به گفته وی؛ طرح مطالعات آبخیزداری شهرستان جاجرم در سطح ۴۲ هزار هکتار است که ۱۲ هزار هکتار آن انجام شده است و اکنون چند بند پایه خاکی کوتاه در دست اجرا است.

به گزارش ایرنا، گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی دو میلیون و ۴۳۰ هزار هکتار است که از این وسعت یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مرتع، ۱۸۳ هزار هکتار بیابان و ۴۳۴ هزار و ۵۵۰ هکتار جنگل است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha