عشایر سرزمین آفتاب از آمدن می‌گویند + فیلم

ساوه - ایرنا - عشایر استان مرکزی از قافله شوق حضور در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عقب نمانده‌اند و سایر ایلات عشایر کشور را برای حضور در پای صندوق‌های رای همزمان با هشتم تیر ماه فراخواندند.

به گزارش ایرنا، هرچند عشایر درصد کمی از جمعیت ایران را تشکیل می‌دهند اما حضور حماسه ساز آنها در جریان‌های مختلف انقلاب بر هیچ کسی پوشیده نیست به طوریکه در کنار تلاش برای تامین امنیت غذایی کشور، هیچ وقت پایشان را از عرصه های سیاسی بیرون نکشیده و همواره به آرمان های انقلاب لبیک گفته اند.

تلاش، پشتکار، خستگی ناپذیری، دست های پینه بسته و چهره های آفتاب سوخته تنها ویژگی این قشر از جامعه نیست به طوریکه آنها از کوه ها، دشت ها، رودخانه ها و طبیعتی که زندگیشان با آن گره تنگاتنگ خورده است شور و شعور سیاسی آموخته اند و حضور و میزان مشارکت آنان در رویدادهای سیاسی به خوبی گویای این مساله است.

اینکه عشایر غیور همه جوره پای عزت و سربلندی کشور هستند باید مساله ای مسوولیت آفرین برای مسوولان، دست اندرکاران، تصمیم گیران و تصمیم سازان باشد تا حرف های این قشر شنیده و پاسخی برای دغدغه هایشان در راستای رفع مشکلات و چالش هایشان داده شود.

جمعیت حدود چهار هزار نفری عشایر استان مرکزی نیز در کنار مشکلات و دغدغه هایی که با آن روزگار می گذرانند هیچ گاه راهشان را از آرمان های انقلاب اسلامی جدا نکرده و همیشه پای عهدی خود برای سربلندی ایران غیور مردانه و شیرزنانه ایستاده اند.

تبلیغات چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری دلیلی شد دوباره در بین عشایر این استان حاضر شویم تا واسطه ای برای رساندن دغدغه ها و مشکلاتشان به گوش رییس جمهور آینده ایران اسلامی باشیم که سکینه لطفی از عشایر ییلاق خشکرود شهرستان زرندیه آب شرب و تامین زیرساخت های بهداشتی را مهمترین خواسته بانوان این قشر اعلام کرد.

فاطمه لطفی دیگر بانوی این منطقه عشایری با اشاره به اینکه انتظار داریم رییس جمهور آینده توجه ویژه ای به این قشر داشته باشد گفت: نبودن آب لوله کشی معضلات بهداشتی برای آنها ایجاد کرده است و تداوم زندگی عشایری با این مشکلات سخت و طاقت فرسا خواهد بود.

دیگر بانوان نیز خواسته و حرفه های مشابهی داشتند و اما مردهای این منطقه عشایری علاوه بر تایید حرف های بانوان، از مدت زمان کم چرا در ییلاقات، فقر زمین به علت خشکسالی ها، مشکل تامین علوفه دام و سختگیری بانک ها برای پرداخت تسهیلات گلایه کردند.

امیر صیفی از عشایر این منطقه با اشاره به اینکه هشتم تیر ماه فارغ از تمام مشکلاتی که داریم همراه خانواده در انتخابات شرکت خواهم کرد گفت: انجام تمهیدات ویژه از جمله ایجاد بازارچه های عرضه در نقاط مختلف شهر برای جلوگیری از واسطه گری در فروش محصولات دامی به ویژه گوشت قرمز، تامین نهادهای دامی و ایجاد زیرساخت های رفاهی در مناطق عشایر خواسته ما از رییس جمهور است.

پیش بینی ۱۰ صندوق سیار ویژه مناطق عشایری

رییس اداره امور عشایر استان مرکزی هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه عشایر با ۷۷۰ خانواده حدود چهار هزار نفر جمعیت نقش ۳۵ درصدی در تولید محصولات دامی این استان دارند افزود: چهار شهرستان به ترتیب بیشترین فراوانی در شهرستان های زرندیه، ساوه، خمین و دلیجان میزبان این قشر است.

روح الله نظامی افزود: طبق هماهنگی های انجام شده با فرمانداری های چهار شهرستان ها روز جمعه هشتم تیرماه ۱۰ صندوق سیار حتی در سخت گذرترین نقاط برای اخذ آرای مردمی به این نقاط اعزام می شود.

وی همچنین در خصوص مشکلات مردم عشایر استان مرکزی نیز گفت: تامین آذوقه دام به علت افزایش قیمت نهادها مهمترین چالش این مردم بوده و آنان را با چالشی جدی مواجه کرده است.

نظامی ممیزی مراتع و استفاده از مراتع عشایر توسط اهالی روستا از دیگر مشکلات به گونه ای که روستاییان با پیش روی در اراضی این قشر، حقوق آنان را نفی می کنند.

رییس اداره امور عشایر استان مرکزی گفت: تامین آب شرب، زیرساخت های بهداشتی و آموزشی دیگر مطالبات این قشر است که می توان با همکاری و هماهنگی بین دستگاهی و تامین اعتبارات لازم از سوی دولت تمامی این مشکلات را مرتفع کرد.

چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران روز هشتم تیرماه همزمان در سراسر کشور برگزار می‌شود.

مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، محمدباقر قالیباف و سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی موفق به اخذ تأیید صلاحیت از شورای نگهبان شده و در انتخابات ریاست‌جمهوری حاضر خواهند بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha