۶ تیر ۱۴۰۳، ۱۱:۳۷
کد خبرنگار: 1540
کد خبر: 85520447
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

توسعه صنایع دستی مهمترین هدف خواهرخواندگی مهدیشهر و ایرانشهر است

سمنان - ایرنا - شهردار مهدیشهر گفت: تفاهم‌نامه خواهرخواندگی بین مهدیشهر و ایرانشهر با تمرکز بر توسعه گردشگری و به ویژه صنایع دستی منعقد شد.

علیرضا شربتدار روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شهرهای ملی سوزن‌دوزی سنگسر و بلوچ تفاهم‌نامه خواهرخواندگی امضا کردند.

وی با اشاره به اینکه شهرداران این ۲ شهر به عنوان دبیران دبیرخانه شهر ملی سوزن دوزی سنگسر و بلوچ فعالیت دارند، ادامه داد: مدت زمان این تفاهم‌نامه پنج ساله است و بر اساس آن شهرداران مهدیشهر و ایرانشهر تنها شهرهای ملی سوزن‌دوزی ثبت‌شده کشور هستند، متعهد شدند تا در برگزاری جشنواره‌های مشترک فرهنگی در رشته‌های سوزن‌دوزی و عشایری مشارکت کنند.

به گفته وی، برگزاری کارگاه های آموزشی در ۲ شهر و با حضور سوزن‌دوزان مهدیشهری و ایرانشهری تبادل اطلاعات و تجربیات در صنایع دستی با اولویت سوزن‌دوزی، بازدید از تعاونی‌های سوزن‌دوزی و کارگاه‌ها و خلق محصولات مشترک، توسعه گردشگری و دیدار شهروندان ۲ شهر از طریق تورهای ویژه، ایجاد بستر مناسب فعالیت جهت ترویج و گسترش گردشگری و معرفی ۲ شهر خواهرخوانده از طریق رسانه‌های محلی و ملی از دیگر مفاد این تفاهم نامه است.

شهردار مهدیشهر افزود: مقرر شد هفته های فرهنگی این شهرها با حضور هنرمندان شهرها برگزار و ۲ خیابان در هر یک از شهرها به نام شهر خواهرخوانده نامگذاری شود.

مهدیشهر با ایل عشایری سنگسر به عنوان یکی از مهمترین طوایف عشایری ایران ظرفیت مهمی گردشگری دارد. عشایر منطقه دارای صنایع دستی ویژه ای از جمله سوزن‌دوزی، قالی، جاجیـم و گلیم بافی و نمد مالی وهمچنین ظریف‌بافی پارچه‌های چادری، برک، شال و مقنعه، است.

در بین اهالی مهدیشهر بافت نوعی قالی از گذشته های دور رواج داشته که «قالی خودرنگ» نام دارد. در این نوع قالی از رنگ طبیعی پشم به رنگ های سفید، سیاه، خاکستری، قهوه‌ای یا میشی استفاده می شود.

مهدیشهر در ۱۵ کیلومتری شمال مرکز استان سمنان، به عنوان شهر ملی سوزن‌دوزی نامگذاری شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha