۶ تیر ۱۴۰۳، ۱۲:۴۰
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 85520460
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

توزیع کود شیمیایی کشت بهاره در خراسان شمالی ۱۹ درصد افزایش یافت

بجنورد- ایرنا- مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان شمالی گفت: ۱۳ هزار و ۷۰ تن انواع کود برای کشت بهاره بین کشاورزان این استان توزیع شد که نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۹ درصد افزایش یافت.

محسن نظام دوست روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در سه ماهه ابتدای سال ۱۴۰۲ در استان ۱۱ هزار و ۴۵ تن انواع کود کشاورزی تامین شده بود.

وی افزود:‌ علت افزایش مصرف کود زمین های کشاورزی در سال جاری افزایش میزان بارش باران، فرهنگ سازی استفاده از نهاده های کشاورزی در راستای افزایش تولید و تدارک به موقع انواع نهاده های کشاورزی توسط این شرکت است.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان شمالی تصریح کرد: شرکت خدمات حمایتی کشاورزی همیشه در تلاش است تا هیچگونه کمبودی در خصوص توزیع کودهای شیمیایی در استان وجود نداشته باشد.

وی با بیان اینکه بیشترین مصرف کود در استان شامل اوره است خاطرنشان کرد: کشاورزان این استان در سال زراعی جاری نسبت به مصرف کود پتاسه استقبال خوبی داشتند.

نظام دوست بر استفاده از کودهای پتاسه و فسفاته تاکید کرد و افزود: با توجه به کاهش منابع‌ آبی از کشاورزان تقاضا می شود که کمتر از کود اوره استفاده کنند و کودهای پتاسه را در سبد کودی قرار دهند تا مقاومت گیاه را نسبت به شرایط خشکسالی بیشتر کند.

وی افزود: در شرایط تنش خشکی می توان به صورت سرک از کودهای پتاسه استفاده کرد، کود پتاسه را همراه با آبیاری در اختیار گیاه قرار دهند.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: همچنین از باغداران می خواهیم که از کود های پتاسه، اسید امینه، آهن و سایر ریز مغذی ها را با استفاده از نظر کارشناسان برای تغذیه باغات استفاده کنند.

به گزارش ایرنا، میانگین مصرف سموم کشاورزی در خراسان شمالی در واحد سطح در هر هکتار ۲۴۰ گرم است که این رقم در سطح کشور حدود ۶۰۰ گرم است.

این میانگین در سطح جهانی حدود یک هزار گرم است و حتی در برخی از کشورهای اروپایی و در مورد برخی از محصولات خاص این عدد به چهار هزار تا پنج هزار گرم نیز می رسد.

بیشترین کودهای مورد مصرف در خراسان شمالی ازته، فسفاته و پتاس است که کشاورزان باید با توجه به وجود برخی ریزمغذی ها در بازار از این نوع کودها هم برای افزایش تولید در واحد سطح استفاده کنند.

۳۳ نوع محصول زراعی و ۲۶ نوع محصول باغی در خراسان شمالی تولید می شود که از حیث تولید محصولات زراعی از نظر سهم در کشور ۱.۰۸ درصد و از نظر تولید رتبه ۲۶ را دارد.

خراسان شمالی یک میلیون نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد آن در روستاها سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha