لاوروف: تمایل آمریکا برای مهار همزمان روسیه، چین و ایران ساده‌لوحانه است

مسکو- ایرنا- وزیر امور خارجه روسیه گفت: آرزوها و روندهایی که در سیاست‌های عملی دولت بایدن (رئیس‌جمهوری آمریکا) می‌بینیم، موضوع جدیدی نیست، از جمله تمایل آنها برای مهار همزمان روسیه، چین و جمهوری اسلامی ایران که ساده‌لوحانه است.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری تاس، سرگئی لاوروف روز چهارشنبه در دهمین نشست بین‌المللی خوانش‌های پریماکوف در مسکو افزود: تمایل آمریکا برای تحمیل شکست استراتژیک به روسیه نیز مطمئناً به شکست منجر می‌شود.
وی اظهار داشت: به نظر می‌رسد که نخبگان حاکم در آمریکا از شکست های متعدد سیاست خارجی و نظامی خود در سال های اخیر درس نگرفته اند.

اسرائیل، نظر اکثریت قاطع کشورها درباره غزه را بشنود
وزیر امور خارجه روسیه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ادامه کشتار غیرنظامیان فلسطینی توسط اسرائیل گفت: روسیه امیدوار است که اسرائیل نظر اکثریت قاطع کشورها را در مورد وضعیت غزه بشنود.
وی اظهارات مقام‌های اسرائیلی مبنی بر اینکه در غزه غیرنظامی وجود ندارد و همه در آنجا از بدو تولد تروریست هستند را ترسناک خواند.

واکنش به موضع آمریکا درباره غیرالزام‌آور دانستن قطعنامه‌ شورای امنیت درباره فلسطین
در بخش دیگری از سخنان خود در این نشست گفت:‌ سخنان نماینده دائم ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل متحد مبنی بر اینکه درخواست شورای امنیت برای آتش بس در فلسطین در ماه رمضان عملاً الزام آور نیست، پیامدهای خود را از جمله برای واشنگتن خواهد داشت.
وی ادامه داد: زمانی که برای اولین بار موفق شدیم قطعنامه ای را تصویب کنیم که خواستار آتش بس در ماه رمضان شود، آمریکایی ها برای اولین بار آن را وتو نکردند، اما نماینده آمریکا اعلام کرد که ما اجازه دادیم این قطعنامه به تصویب برسد، رأی ممتنع دادیم، اما بنا بر این واقعیت که این قطعنامه الزام آور نیست، عمل می کنیم.
لاوروف ادامه داد: پس از آن نیز برخی دیگر این اظهارات را مطرح کردند و حال آنکه بنا بر ماده ۲۵ منشور سازمان ملل متحد، همه قطعنامه‌های شورای امنیت باید اجرا شوند، یعنی هر قطعنامه‌ای.
وی گفت:‌زمانی که نماینده آمریکا در سازمان ملل از کشورها بخواهد قطعنامه‌ها را اجرا نکنند، به بسیاری از موضوعات دامن می‌زند.

سعی‌ می‌کنند از راه دور با ما رقابت کنند
لاوروف در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: کشورهای اوراسیا با وجود همه تلاش‌هایی که از خارج این منطقه برای منحرف کردن آنها از مسیر توسعه زیرساخت‌های توسعه انجام می‌شود، از هر فرصتی برای اجرای پروژه‌های مؤثر استفاده خواهند کرد.
وی درباره پروژه‌های مشترک گفت: ما به همراه جمهوری خلق چین و هند تلاش می‌کنیم که کشورهای منطقه بتوانند از مزیت‌های رقابتی طبیعی، خدادادی و جغرافیایی خود به صورت فعالانه استفاده کنند و در این راستا به دنبال افزایش کارایی مسیر حمل و نقل از دریای شمالی هستیم.
وزیر امور خارجه روسیه افزود: آنها (از خارج منطقه) سعی می‌کنند، ما را از این مسیر خارج و از راه دور با ما رقابت کنند.
وی در ادامه با پوزخند اظهار داشت: خب، زندگی همین است!
لاوروف با بیان اینکه هم‌اینک چندین ابتکار عمل در فضای اوراسیا وجود دارد، از اتحادیه اقتصادی اوراسیا، سازمان همکاری شانگهای و ابتکار چین "یک کمربند - یک راه" به عنوان سازوکارهای همکاری شاخص در این منطقه یاد کرد.
وی ادامه داد: بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا و جمهوری خلق چین، توافقنامه ای بین دولتی برای پیوند فرآیندهای توسعه امضا شده است و ما در تماس با پکن در مورد برنامه های توسعه اوراسیا فقط به این جنبه ها محدود نمی شویم.

تجربه تاریخی درباره سرنوشت تلاش برای تسلط بر جهان
وزیر امور خارجه روسیه در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: تمایل بسیاری از کشورها در گذشته برای ایجاد برتری در جهان و تضمین تسلط نظامی – سیاسی بر دیگران، پیامدهای غم انگیزی برای آنها به همراه داشت.
وی با اشاره به اینکه جهان در حال گذار به دوره چندقطبی است، افزود: امروز روسیه همراه با همفکران خود از تکمیل فرآیند استعمارزدایی حمایت و در عین حال ابتکار راهبردی جدیدی را با هدف رهایی جهان در حال توسعه از مظاهر مدرن استعمار نو ترویج می کند.

تلاش برای از سرگیری جلسات روسیه، هند و چین
لاوروف در این نشست همچنین اعلام کرد که قصد دارد قالب ریک "RIC" (روسیه - هند - چین) و جلسات سه‌جانبه این کشورها را فعال کند.
وی ادامه داد:‌ این چارچوب همکاری، قالب مولد گروه بریکس کنونی بوده است.
دیپلمات ارشد روس تصریح کرد:‌ مقامات "ریک" خیلی وقت است که با یکدیگر در این چارچوب دیدار نداشته‌اند، اما به خاطر مسکو نبوده است؛ با این حال، برنامه‌هایی برای از سرگیری فعالیت این فرمت وجود دارد.

مسکو آماده گفت‌وگو با اروپا است
وزیر امور خارجه روسیه در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت:‌ مسکو آماده گفت و گو با اروپا در صورت به رسمیت شناختن واقعیت های سرزمینی مندرج در قانون اساسی روسیه است.
وی اظهار داشت: پایان تبعیض علیه همه ساکنان روس‌زبان اوکراین و کنارگذاشتن حمایت از رویکرد نازیسم در این کشور است؛‌ این موضوعات همگی قابل دستیابی است.

دلار، دیگر ثروت مشترک نیست
لاوروف در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مواجهه غرب با مسکو طی سال‌های اخیر گفت:‌واکنش ناکافی و تلخ غرب به اقدامات روسیه برای حفاظت از منافع مشروع خود، این درک را در جامعه جهانی تقویت کرده است که در نهایت هیچ کس از سلب مالکیت دارایی‌ها در غرب مصون نیست و هر زمان که کشورها قصد داشته باشند به دنبال کوچکترین استقلال عملی باشند، شاهد اقدامات گاوچران گونه غرب خواهند بود.
وی ادامه داد: اکنون فرضیه‌هایی که آمریکا و متحدانش دهه‌ها برای ترویج آن تلاش کردند، از جمله این‌که جهانی‌سازی یک رویکرد مشترک است و دلار ثروت مشترک است، از بین‌رفته‌اند و دیگر اعتباری ندارند.
وزیر امور خارجه روسیه گفت:‌ همه سخنان غربی‌ها درباره رویکردها و ثروت‌های مشترک، یک شبه قربانی اقدامات ضدروسی آنها شد؛ اما باید توجه داشت، هر کشوری، می‌تواند قربانی بعدی غرب باشد.
وی افزود: غربی‌ها می‌خواهند روسیه را تنبیه کنند تا از این الگو برای ترساندن همه کشورهایی که سیاست خارجی مستقلی را دنبال می‌کنند یا می‌خواهند دنبال کنند و منافع ملی را در اولویت قرار می‌دهند و به خواسته‌های پایتخت‌های استعمارگران سابق توجهی ندارند، استفاده کنند؛ حال آنکه اقدامات غرب، نتیجه معکوس برای آنها به دنبال داشته است.
دیپلمات ارشد روس در عین حال در بخش دیگری از این نشست گفت: اگر بخواهیم به صورت شفاف بگوییم، چین و هند همچنان می‌خواهند به نوعی آرامش در اقتصاد جهانی دست یابند، بدون اینکه اصول و مکانیسم‌های جهانی‌سازی که توسط آمریکایی‌ها ایجاد شده است را زیر سوال ببرند و نیز نقش دلار را. 

گام اکثریت جهان برای کاهش وابستگی به غرب
لاوروف افزود:‌ اکثریت جهان به طور فزاینده و فعالانه وابستگی خود به ارزهای غربی را کاهش می دهند و گام های عملی در این راستا برمی دارند.
وی خاطرنشان کرد: کریدورهای حمل و نقل جدید و سازوکارهایی برای تسویه حساب‌های مالی خارجی که توسط غرب کنترل نمی شود و نیز زنجیره تولید و فروش جایگزین در جهان در حال شکل‌گیری است.
این دیپلمات ارشد روس گفت: زیرساخت های همکاری در زمینه های آموزشی، فرهنگی و ورزشی نیز در حال ایجاد است، زیرا غرب تلاش کرده و می کوشد تا این عرصه‌ها را منحصراً تحت کنترل خود درآورد و از آنها برای منافع رویکرد استعمارگرایانه جدید خود استفاده کند.

ایده بازگشت به مرزهای گذشته برای توقف درگیری مضحک است
وزیر امور خارجه روسیه  در ادامه اظهارات سیاستمداران غربی مبنی بر اینکه بازگشت اوکراین به مرزهای سال ۱۹۹۱ باعث توقف درگیری خواهد شد، را مضحک و خنده‌دار توصیف کرد.
وی در ادامه رویکردغرب در مورد مناقشه اوکراین و موضوع فلسطین را مبتنی بر استانداردهای دوگانه دانست و اظهار داشت: دستور کار غرب، تحمیل یک شکست استراتژیک به روسیه است و آنها مباحثی همچون روسیه را متوقف کنید، به مرزهای ۱۹۹۱ عقب نشینی کنید، جنگ بلافاصله متوقف خواهد شد را مطرح می‌کنند که خنده‌دار است.

حقوق بشر را فراموش می‌کنند، فقط صحبت از تمامیت ارضی است
لاوروف همچنین گفت:‌غرب اکنون در تلاش است تا برخی از کشورهای عربی را به برگزاری کنفرانس جدیدی در مورد اوکراین متقاعد کند.
وی اظهار داشت: کشورهای درگیر در مسأله اوکراین از روسیه می‌خواهند که به منشور سازمان ملل متحد احترام بگذارد، اما آنها فقط تمامیت ارضی را برجسته می‌کنند و اولین بند این منشور را فراموش می‌کنند که درباره حقوق بشر صحبت می‌کند.
این دیپلمات روس یادآور شد:‌ در این منشور آمده است که همه کشورها موظف به رعایت حقوق بشر فارغ از نژاد، جنسیت، زبان و مذهب هستند.

لزوم توجه به منشور سازمان ملل در کنفرانس‌های آتی درباره اوکراین
وزیر امور خارجه روسیه تأکید کرد:‌ شرکت‌کنندگان در کنفرانس‌های آتی درباره اوکراین باید منشور سازمان ملل از جمله مفاد آن در مورد احترام به حقوق بشر را کاملاً در نظر بگیرند.
وی از کشورهایی که به کنفرانس‌های آتی با موضوع اوکراین دعوت می‌شوند، خواست که در زمان طرح دعوت، سؤالاتی درباره اصول منشور سازمان ملل بپرسند،‌ اصولی که نه غرب و نه کی‌یف نمی‌خواهند دیده شوند.
لاوروف گفت:‌ دوستان ما در آنجا زیاد هستند. برخی (به کنفرانس سوئیس درباره اوکراین) رفتند، تنها برای اینکه رفته باشند و ضمن اینکه کاری که نمی‌خواهند را انجام ندهند از جمله اینکه خواستار تحریم روسیه نشوند.
وی ادامه داد: بعضی از کشورهای شرکت کننده در کنفرانس (سوئیس) نیز به دلیل تمایل صادقانه خود برای برگرداندن این روند به حالت عادی در آن نشست شرکت کردند؛ از آن جمله کشورهایی که اعلام کردند که ما هیچ بیانیه‌ای را بدون (شرکت) روسیه (در کنفرانس) نمی‌پذیریم و از این رو، آنها از امضای بیانیه خودداری کردند.
این دیپلمات روس اظهار داشت: همه این موارد به سادگی ماهیت اساسی آنچه در حال رخ دادن است و درک این ماهیت اساسی توسط اکثریت جهان را نشان می‌دهد.

روسیه و آلمان می‌توانند روابط را احیا کنند
وزیر امور خارجه روسیه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برخی مواضع ضدروس احزاب آلمانی گفت:‌ روسیه و آلمان می توانند روابط را احیا کنند، اما همه چیز به برلین بستگی دارد.
وی افزود: شرم‌آور است که هر یک از احزاب آلمان، اتهام زنی به روسیه در هر موضوعی را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

استونیزه کردن اروپا
وی در ادامه با اشاره به تحولات اروپا اظهار داشت: "استونیزه" کردن اروپا اتفاق افتاده است و سرسخت‌ترین روس هراسان به عنوان رهبران آینده اتحادیه اروپا معرفی شده اند؛ این وضعیت ناراحت‌کننده است.
لاوروف همچنین یادآور شد: دوران فنلاند شدن اروپا را به یاد دارم، آن وضعیت از نمودهای سرخوشی عجیبی بود که پس از پایان جنگ سرد به وجود آمد. همه دوستان در همه جا ایدئولوژی را رها کردند و در شرایطی که رهبران آن زمان روسیه معتقد بودند که کشورهای خارجی به ما کمک خواهند کرد، یوگنی پریماکوف برای احیای هویت،‌تاریخ و مأموریت کلیدی در ذهن روس‌ها تلاش زیادی داشت.
یوگنی ماکسیموویچ پریماکوف یک سیاستمدار و دیپلمات روسی بود که از سال ۱۹۹۸ تا ۱۹۹۹ به عنوان نخست وزیر روسیه فعالیت داشت. وی، مسئولیت‌های دیگری همچون وزیر امور خارجه، رئیس شورای عالی اتحاد جماهیر شوروی و رئیس سرویس اطلاعاتی نیز در دوره حیات ۸۵ ساله خود داشت.. پریماکوف یک استاد دانشگاه (عرب شناس) و عضو هیأت رئیسه آکادمی علوم روسیه بود.


دهمین دوره نشست بین‌المللی خوانش‌های پریماکوف روز سه‌شنبه ۲۵ ژوئن (پنجم تیرماه ۱۴۰۳) با قرائت پیام ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه در مسکو آغاز به کار کرد. بنا بر اعلام برگزارکنندگان، افزون بر ۴۰ مهمان خارجی از ۱۸ کشور جهان در دهمین دوره این نشست در مسکو گردهم آمده‌اند تا درباره موضوعات مختلف با محوریت "روسیه در پس زمینه تحولات جهان" گفت و گو کنند.
بحث‌ها در این مجمع بر نقش بریکس در شکل‌دهی معماری جدید اقتصادی جهانی، سازکارهای همکاری میان کشورهای منطقه بزرگ اوراسیا، امنیت در منطقه بالتیک و تأثیر بحران‌های معاصر بر وضعیت آینده امنیت اروپا و همچنین نقش فرهنگ در روابط بین الملل متمرکز خواهد بود.
نشست بین‌المللی پریماکوف هر ساله با حضور کارشناسان و صاحب‌نظران برجسته در حوزه اقتصاد جهانی و روابط بین‌الملل در مسکو برگزار می‌شود. این نشست نخستین بار در سال ۲۰۱۵ برگزار و به یاد یوگنی پریماکوف دیپلمات مشهور، نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه پیشین روسیه نامگذاری شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha