دشواری‌های این روزهای کار در بازار تربت‌حیدریه

تربت‌حیدریه- ایرنا- "بازار" تربت حیدریه در تاریخ معاصر، چه قبل و چه بعد از انقلاب همچنان بخش جدایی‌ناپذیر اقتصادی منطقه جنوب خراسان رضوی بوده و هست اما امروز بازاریان این منطقه به دشواری روزگار می‌گذرانند.

به گزارش ایرنا، تربت‌حیدریه تا ۱۰۰ سال پیش یکی از کانون‌های اصلی تجارت داخلی و خارجی خراسان بزرگ محسوب می‌شد و از "سرای امین" این شهرستان که به گواه سنگ‌نوشته سردر آن، قدیمی‌ترین بازار این خطه با بیش از ۱۲۰ سال قدمت است گرفته تا بازار "هادیوف" یا هادی‌زاده با عمری نزدیک به ۸۰ سال و بازارهای گمرک، شیر چهارسوق، سنگفرش، سرای قیصریه و تا نسل امروز بازارهای تربت‌حیدریه که موسوم به پاساژ هستند، همگی گواهی از رونق تاریخی بازار در این شهرستان دارند.

اما در سال‌های اخیر بازار تربت‌حیدریه از آن رونق همیشگی برخوردار نیست و به عبارت بهتر ضربان قلبش به شماره افتاده‌ است.

مهمترین چالش‌های امروزی اصناف تربت‌حیدریه

رییس اتاق اصناف تربت‌حیدریه از افزایش اجاره‌بهای ملک، کاهش نقدینگی و قفل زدن بر دَر بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات به عنوان مهمترین چالش های امروز اصناف این شهرستان یاد کرد.

حسن سلطانی در تبیین مشکلات یاد شده، به خبرنگار ایرنا گفت: هم اکنون در شرایط اقتصادی رکود شدید همراه با تورم بسیار زیاد قرار داریم تا جایی که مردم بسیاری اقلام مورد نیاز زندگی روزمره خود را از سبد اقتصادی خانوار حذف کرده‌اند.

وی افزود: حیات اقتصادی اصناف وابسته به نقدینگی و سرمایه در گردش است و در چنین وضعیتی بانک‌ها نیز هیچ تسهیلاتی در اختیار ما قرار نمی‌دهند.

سلطانی افزود: برای بیان مشکلات با عدد و رقم، باید اذعان کرد که یک کاسب خرده‌پا اگر به فرض با یک سرمایه ۱۰ میلیارد ریالی بخواهد فعالیتی را آغاز کند، ظرف مدت ۶ تا ۹ ماه وضعیت نقدینگی اش رو به کاهش گذاشته و اگر نتواند از طریق بانک‌ها برای خود سرمایه در گردش تامین کند، باید از ترس اجاره بها، واحد صنفی خود را تخلیه کند.

رییس اتاق اصناف تربت‌حیدریه در ادامه گفت: اکنون شمار اصناف این شهر ۱۵ هزار واحد صنفی در قالب ۴۲ اتحادیه است که از این تعداد هزار و ۲۶۲ واحد صنفی فاقد پروانه یا دارای پروانه منقضی شده‌ هستند.

اینتاکد مالیاتی برای ما دردسرساز شده‌است

نایب رییس اتاق اصناف تربت‌حیدریه نیز به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در کنار مشکلات یاد شده، موضوع به‌روز شدن مالیات‌ها، که کلیت آن اقدام خوبی توسط دولت بوده است، اما در عمل اصناف این شهر را با مشکل مواجه کرده است.

علیرضا احمدیان با بیان اینکه این مشکل از زمان وضع "اینتاکد" مالیاتی آغاز شده است، افزود: سازمان امور مالیاتی به منظور افزایش دقت در طبقه‌بندی فعالیت‌ کسب و کارها و مشاغل و تسهیل در روند تشخیص مالیات، به هر فعالیت اقتصادی یک کد مالیاتی ویژه اختصاص داده که «اینتاکد» خوانده می‌شود.

وی افزود: اینتاکد به شکلی عمل می‌کند تا شما با داشتن این کد ویژه مالیاتی، تعریف دقیق و منحصر به فردی نسبت به نوع فعالیت و مدل سودآوری کسب و کار خود به سازمان امور مالیاتی ارایه دهید.

نایب رییس اتاق اصناف تربت‌حیدریه تصریح کرد: مشکل اینتاکد آن است که در نگاه سازمان امور مالیاتی، وضعیت درآمدی یک کاسب تهرانی که حتی به صادرات نیز مشغول است، با یک کاسب خرده‌پا در تربت‌حیدریه یکسان است و این از دایره انصاف به‌دور است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha