انتخابات فرصتی برای تثبیت دموکراسی در کشور است +فیلم

سنندج-ایرنا- عضو هیات علمی دانشگاه تهران و سرپرست وزارت علوم در دولت یازدهم گفت: انتخابات های مختلف این فرصت را در اختیار جامعه قرار می دهد که نقش موثری برای ایجاد و تثبیت دموکراسی و مردم سالاری داشته باشند.

به گزارش ایرنا، سید ضیاء هاشمی روز چهارشنبه در نشست با دانشجویان دانشگاه کردستان در سنندج اظهار کرد: اقتدار اجتماعی، انسجام ملی و تقویت سرمایه اجتماعی در گرو نقش آفرینی اقشار و اقوام مختلف و مشارکت، اعتماد و امید جامعه است هر زمان که مشارکت مردم در انتخابات پایین باشد یعنی انگیزه و امید آنها کم شده است و در این صورت از نظر اجتماعی فقیر خواهیم شد.

وی انتخابات را فرصتی برای محک زدن میزان سرمایه‌های اجتماعی و تقویت آن خواند و گفت: مولفه‌های سرمایه اجتماعی شامل توسعه ارتباطات مبتنی بر اعتماد، اعتماد اجتماعی، افزایش آگاهی و مشارکت اجتماعی است و انتخابات فرصتی است تا این چهار عنصر افزایش یابد.

هاشمی با بیان اینکه جامعه امروز ایران از سطح آگاهی بالایی برخوردار است، افزود: نسبت تعداد دانشجویان در دانشگاه های کشور، در سطح کشورهای توسعه یافته قرار دارد و این ظرفیت ارزشمندی است.

وی اضافه کرد: به هر میزان چه با وجود موانع داخلی، خارجی و تحمیلی، اگر از ظرفیت ها استفاده نشود روند توسعه کشور کند می شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران بیان کرد: هر کسی نامزد انتخابات می شود خود را توانمندتر می داند و ویژگی های شخصیتی هم چون داشتن صداقت، شهامت، مردمداری، تواضع، آگاهی، دانش و توانمندی آنها ما را هدایت می کند به کدام سمت برویم و به چه کسی رای بدهیم.

هاشمی یادآور شد: معتقدم هشت تیر روزی ارزشمند و نقطه عطف تاریخی در جامعه ماست و فراتر از ابعاد سیاسی، می تواند مسیر افول سرمایه های اجتماعی را با مشارکت حداکثری تغییر دهد.

وی با بیان اینکه مشارکت و سرمایه اجتماعی به پیشرفت جامعه کمک می کند، بیان کرد: پیشرفت اجتماعی می تواند درون زا یا برون زا باشد که لزوما پیشرفت برون زا ماندگار نیست.

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران افزود: توسعه در صورتی پایدار خواهد ماند که توسعه اقتصادی با توسعه فرهنگی و اجتماعی و شخصیت های توسعه یافته همراه باشد.

هاشمی با بیان اینکه جامعه ای توسعه یافته است که شخصیت های توسعه یافته داشته باشد، اضافه کرد: شخصیت توسعه یافته دارای تحصیلات، مهارت، تعامل و ظرفیت نقش آفرینی بیشتر است.

وی با بیان اینکه جامعه ما از نظر ساختاری، اقتصادی، اجتماعی و منابع انسانی روند رو به رشدی را دنبال می کند، افزود: کشورما از لحاظ اقتصادی نسبت به اوایل انقلاب رشد ۱۴ برابری داشته است ولی در مقایسه با برخی از کشورهای همسایه در حد مطلوب نیست.

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران یادآور شد: از نظر اجتماعی و مدیریتی ساختارهای ما تحول یافته اند و یکی از آنها ظرفیت مردم سالاری یا جمهوریت است به طوری که کشوری با تمدن چند هزار ساله بعد از انقلاب به سمت قدرت انتخابی رفته است.

هاشمی افزود: ساختار نظام جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر مردم سالاری است یعنی مردم می توانند هرچند سال یکبار در انتخابات شرکت و مسئولان و نمایندگان را انتخاب و تایید کنند.

وی شاخص دموکراسی را تایید مدیران از سوی مردم خواند و گفت: در ساختار نظام جمهوری اسلامی نفر اول کشور که رهبر است هم توسط انتخابات مردم انتخاب می شود که این ساختاری دموکراتیک به شمار می رود.

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه مردم کشور ما امکان مشارکت سیاسی بیشتری دارند، اضافه کرد: گاهی مواقع در فرآیندهای توسعه، ساختاری‌های رسمی به تقویت توسعه اجتماعی و اقتصادی کمک می کند اما مواقعی هم فرآیندهای فرهنگی و اجتماعی موجب تغییر در ساختارهای رسمی می شود.

هاشمی با بیان اینکه وجود جامعه ای توانا امکان بروز و ظهور ساختارهای اجتماع محور را افزایش می دهد، بیان کرد: بهترین ساختارهای رسمی و مدیریتی در جامعه ای که ظرفیت نداشته باشد، به طور مطلوب اجرا نمی شود.

وی ادامه داد: به عنوان نمونه اگر استادی الگوی تدریس خود را بر گفت و گو قرار دهد ولی دانشجویان آمادگی آن را نداشته باشند انسجام از بین می رود و گفت و گویی شکل نخواهد گرفت.

هاشمی تحول نظام آموزشی را مستلزم تحول فرهنگی خواند و یادآور شد: اگر جامعه مطالبه آزادی، توسعه و پیشرفت را در چارچوب قوانین داشته باشد، زمینه های توسعه عینیت پیدا می کند.

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه حضور در انتخابات به تفسیر و اجرای درست ساختار دموکراسی کمک می کند، بیان کرد: اگر جامعه از این ظرفیت استفاده کند زودتر به سمت ایده آل می رود، خوشبختانه جامعه ایران امروز از سطح آگاهی بالاتری برخوردار است ساختار انتخاباتی در جامعه ای که دارای آگاهی بالاست فرصتی ایجاد می کند تا جامعه مقتدر، ایده آل های خود را با اقتدار پیش ببرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه وقوع حادثه تلخی برای رئیس جمهور ایران و همراهانش در اردیبهشت امسال منجر به برگزاری زودهنگام انتخابات در کشورما شده است، گفت: جامعه توسعه یافته، برای همه نامزدها احترام قائل است و اجازه می دهد مسیر رقابت براساس گفت و گوی اثرگذار پیش رود تا انتخابی آگاهانه از سوی مردم شکل گیرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران در ادامه به سوالات دانشجویان پاسخ داد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha