گرمای هوا و خطر آتش‌سوزی عرصه‌های طبیعی در مناطق جنوبی چهارمحال و بختیاری

ایرنا - شهرکرد -فصل تابستان و گرم شدن هوا باعث شده است بخشی از جنگل‌های چهارمحال و بختیاری در معرض آتش‌سوزی احتمالی قرار گیرد به همین دلیل فعالیت‌ها برای آگاه سازی جوامع محلی در برابر جلوگیری از آتش جنگل ها مورد تاکید قرار گرفته است.

مدیرکل منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری با اشاره به آتش‌سوزی جنگل‌های حفاظت‌شده شهرستان خانمیرزا گفت: افزایش دمای هوا در مناطق جنوبی این استان خطر آتش‌سوزی عرصه‌های طبیعی (جنگل و مرتع) در این مناطق را نسبت به سایر مناطق دیگر جدی‌تر کرده است و باید مراقبت بیشتری انجام شود.

اصغر احمدی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا مناطق جنوبی چهارمحال و بختیاری را شامل لردگان، خانمیرزا و فلارد اعلام کرد و افزود: ضریب حریق در این مناطق به دلیل گرما نسبت به مناطق غرب و شمال استان بیشتر است و می‌طلبد بیشترین امکانات خاموش کردن آتش به این مناطق گسیل داده شود.

وی اظهار داشت: همچنین استفاده از ظرفیت مردم، تشکل‌های مردم‌نهاد، جمعیت هلال احمر برای خاموش کردن آتش به خصوص در عرصه‌های طبیعی الزامی است.

احمدی ادامه داد: با توجه به تبصره ذیل ماده ۴۶ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع کشور و همه دستگاه‌های اجرایی اعم از کشوری، لشکری و فرمانداری‌ها موظف هستند در زمان وقوع آتش همکاری لازم را با یگان حفاظت منابع طبیعی برای خاموش کردن آتش داشته باشند.

وی در خصوص آتش‌سوزی ۲ هفته گذشته بخشی از جنگل‌های حفاظتی شهرستان خانمیرزا چهارمحال و بختیاری گفت: آتش در این مناطق با امکانات منابع طبیعی شهرستان، همراهی و همکاری مردم، همیاران طبیعیت و محیط زیست مهار شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه احتمال اینکه علت آتش‌سوزی عامل انسانی باشد وجود دارد افزود: در این حادثه آتش‌سوزی به درختان جنگل آسیبی وارد نشد و بیشتر آتش سطحی و در زیراشکوب جنگل بود که با اقدام به موقع آتش مهار و به مناطق دیگر جنگل سرایت نکرد.

وی با تاکید برضرورت ارائه آموزش‌های پیشگیرانه به مردم گفت: بیشترین عامل آتش سوزی‌ها عرصه‌های طبیعی انسانی است که باید اطلاعات لازم پیشگیرانه به مردم ارائه شود.

احمدی خطاب به کشاورزانی که زمین کشاورزی آن‌ها در مجاورت جنگل است افزود: از آتش زدن کاه و کلش خودداری کنند چون در صورت سرایت آتش از مناطق کشاورزی به جنگل و مناطق حفاظتی مهار آن سخت است و به عنوان بی مبالاتی مشمول عقوبت کیفری می‌شود.

به گزارش ایرنا، هم‌اکنون ۷۴۰ هزار هکتار وسعت استان شامل جنگل‌ها و مراتع متراکم و نیمه متراکم با تراکم پوشش بیش از ۲۵ درصد در شرایط بحرانی آتش‌سوزی قرار دارد که با اجرای طرح پهنه‌بندی و تعیین مناطق دارای خطر آتش‌سوزی بالا و تعیین این مناطق عوامل تسریع و وسعت سطح آتش‌سوزی را مدیریت و موجب کاهش خسارت به منابع طبیعی می‌شود.

یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار از مساحت چهارمحال و بختیاری را مراتع و جنگل‌ها پوشش داده است که رقمی معادل ۸۶.۵ درصد از سطح این استان را شامل می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha