۶ تیر ۱۴۰۳، ۱۵:۰۷
کد خبرنگار: 882
کد خبر: 85520800
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

واکنش روسیه به انتخاب دبیرکل جدید ناتو

۶ تیر ۱۴۰۳، ۱۵:۰۷
کد خبر: 85520800
واکنش روسیه به انتخاب دبیرکل جدید ناتو

مسکو- سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه (کرملین) در واکنش به انتخاب دبیرکل آتی ناتو اعلام کرد: فعالیت مارک ریوت نخست وزیر هلند به این سمت، بعید است که خط خصمانه پیمان آتلانتیک شمالی را در قبال مسکو تغییر دهد.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری تاس، دیمیتری پسکوف چهارشنبه در نشست خبری افزود:‌ بعید است که این انتخاب، چیزی را در خط‌ مشی کلی ناتو و اعضای این ائتلاف تغییر دهد.
وی ادامه داد: رویکرد این اتئلاف هم‌اکنون تحمیل شکست استراتژیک به روسیه است، مسکو این سیاست را خصمانه می داند.
سخنگوی کرملین در پاسخ به پرسشی درباره امکان اعطای عضویت به اوکراین در نشست آتی ناتو گفت: فکر نمی‌کنم بتوان در مورد چیزی اظهار نظر کرد، بدون اینکه منتظر نتایج این نشست باشیم و ببینیم در آنجا چه اتفاقی می‌افتد.

پیش‌تر خبرگزاری رویترز گزارش داده بود: نمایندگان ۳۲ عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) روز چهارشنبه «مارک روته» نخست‌وزیر هلند را به عنوان دبیر کل آینده این ائتلاف انتخاب کردند.
ریاست استولتنبرگ بر ناتو اول اکتبر (۱۰ مهر) پایان می یابد. وی در سال ۲۰۱۴ اندکی بعد از الحاق کریمه به اوکراین، به عنوان دبیر کل ناتو انتخاب شد.
بعد از این که روته اعلام کرد که علاقه مند به تصدی این کرسی است، اعضای کلیدی ناتو از جمله آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان از آن حمایت کردند.
بنا بر این گزارش، برخی دیگر از اعضای ناتو به ویژه از میان کشورهای شرق ناتو مخالف آن بودند و چنین استدلال می کردند که پست دبیرکلی ناتو باید برای اولین بار به فردی از منطقه آنها واگذار شود. با این حال آنها درنهایت از روته که منتقد شدید ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و متحد سرسخت اوکراین است، حمایت کردند.

جزئیات گفت وگوی وزیران دفاع روسیه و آمریکا چه بود؟
سخنگوی کرملین در پاسخ به پرسش دیگری نیز گفت: انتشار جزئیات گفت وگوی آندری بلوسف، وزیر دفاع روسیه و لوید آستین رئیس پنتاگون، در صلاحیت وزارت دفاع روسیه است.
خبرنگاری با اشاره به برقراری این تماس تلفنی میان مسکو و واشنگتن، احتمال تماس تلفنی روسای جمهوری روسیه و آمریکا را جویا شد.
پسکوف در پاسخ اظهار داشت: ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه قصد ندارد با جو بایدن، رهبر ایالات متحده گفتگوی تلفنی داشته باشد.

وزارت دفاع روسیه پیش تر گزارش داده بود: آندری بلوسوف وزیر دفاع روسیه و لوید آستین وزیر دفاع آمریکا سه شنبه در جریان یک گفتگوی تلفنی که به ابتکار ایالات متحده انجام شد، در مورد اوضاع پیرامون اوکراین گفت و گو کردند.
بنا بر این گزارش، بلوسوف در این تماس تلفنی به خطر تشدید بیشتر اوضاع در ارتباط با تحویل مداوم تسلیحات آمریکایی به نیروهای مسلح اوکراین اشاره کرد.
این گفت وگوی وزیران دفاع روسیه و آمریکا، پس از حمله نیروهای مسلح اوکراین به زیرساخت های غیرنظامی در سواستوپل با موشک های آمریکایی آتاکمز با کلاهک های خوشه ای انجام شد. در این حمله چهار نفر از جمله دو کودک کشته و بیش از ۱۵۰ نفر مجروح شدند.
در این پیوند، سخنگوی پنتاگون خاطرنشان کرد: آخرین بار وزیران دفاع آمریکا و روسیه در مارس ۲۰۲۳ صحبت کردند، زمانی که سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه بود. وی دلیل این تماس را مشخص نکرد.

واکنش به حکم دیوان بین‌المللی کیفری: به رسمیت نمی‌شناسیم
سخنگوی کرملین در بخش دیگری از این نشست خبری در واکنش به صدور حکم دیوان بین‌المللی کیفری برای بازداشت دو مقام روس گفت:‌ روسیه صلاحیت این دادگاه را به رسمیت نمی شناسد و حکم صادره و دیگر احکام قبلی این دادگاه را بیهوده می‌داند.

پیش از این، دادگاه کیفری بین المللی، سرگئی شویگو وزیر دفاع پیشین و ژنرال والری گراسیموف رئیس ستاد ارتش را به اتهام جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت محکوم و اعلام کرد: حکم صادر شده، به دلیل حملات موشکی انجام شده روسیه علیه زیرساخت‌های الکتریکی اوکراین از تاریخ ۱۰ اکتبر ۲۰۲۲ (۱۹ مهر ۱۴۰۱) تا حداقل ۹ مارس ۲۰۲۳ (۱۹ اسفند ۱۴۰۲) هستند.
پیش از این نیز این دادگاه در مارس ۲۰۲۳ حکم بازداشت رئیس‌جمهوری روسیه و نماینده وی در حقوق کودکان را به اتهام مشارکت در جنایات جنگی صادر کرده بود؛ اتهامی که از سوی مسکو رد شد.
بنا بر این گزارش، دادگاه کیفری بین المللی بر اساس اساسنامه رم در سال ۱۹۹۸ ایجاد شد. در حال حاضر ۱۲۳ کشور طرف معاهده بین المللی هستند. مقر این دادگاه در لاهه است. روسیه در ۱۳ سپتامبر ۲۰۰۰ اساسنامه رم را که به تهیه آن کمک کرد، امضا کرد، اما آن را تصویب نکرده است. در ۱۶ نوامبر ۲۰۱۶، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه دستوری را امضا کرد که بر اساس آن، این کشور عضو دیوان کیفری بین‌المللی نخواهد شد. در این پیوند، وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد: دیوان کیفری بین المللی انتظارات را برآورده نکرده و به یک نهاد قضایی بین المللی واقعا مستقل تبدیل نشده است.

به گزارش ایرنا، رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.
پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.
آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.

منتظر تصمیم دادگاه درباره روزنامه‌نگار آمریکایی باشید
سخنگوی کرملین در پاسخ به پرسش دیگری نیز گفت:‌موضوع مبادله زندانیان بین روسیه و آمریکا نیازمند پیگیری در سکوت است از این رو، نمی توان در مورد انتقال احتمالی ایوان گرشکویچ روزنامه نگار وال استریت ژورنال که به اتهام جاسوسی در روسیه در بازداشت است، صحبت کرد.
پسکوف ادامه داد: منتظر تصمیم دادگاه در مورد پرونده وی باشید.

سخنگوی کرملین۲۸ خردادماه ۱۴۰۲ نیز در پاسخ به پرسشی درباره مبادله روزنامه‌نگار آمریکایی متهم به جاسوسی در روسیه گفت که تماس‌ها در این باره ادامه دارد، اما هیچ برنامه‌ای برای افشای جزئیات آن وجود ندارد چرا که این فرایندها باید در سکوت دنبال شود.
پسکوف در ادامه سخنان پوتین رئیس جمهوری روسیه در دیدار با رؤسای خبرگزاری‌های مطرح جهان در حاشیه مجمع بین المللی اقتصاد سن پترزبورگ را یادآور شد: تماس‌ها ادامه دارند و باید در سکوت کامل اطلاعاتی انجام شوند.
وی در پاسخ به پرسشی درباره چرایی محاکمه غیرعلنی گرشکویچ اظهار نظری نکرد. وی گفت: این موضوع،‌ تصمیم دادگاه است، ما نمی‌توانیم درباره آن اظهارنظر کنیم.
ایوان گرشکوویچ شهروند آمریکایی و خبرنگار روزنامه وال استریت ژورنال ماه مارس ۲۰۲۳(فروردین ۱۴۰۲) به اتهام جاسوسی در روسیه دستگیر شد و همچنان در بازداشت است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha