نگاه دنیا به کیفیت مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری است

سنندج- ایرنا- رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کردستان گفت: انتخابات امروز حساس است و نگاه جهان به نحوه مشارکت و استقبال مردم ایران در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری است.

شاهین فکور روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: انتخابات این دوره از ۲ منظر داخلی و خارجی دارای اهمیت بوده و مشارکت مردم بسیار مهم است.

وی افزود: از منظر داخلی، انتخاباتی زودهنگام در حال انجام است و سه راس رفتار انتخاباتی مردم، بخش اجرا و انتخاب شوندگان باید زودتر از موعد مقرر، خودشان را آماده می کردند و تحت تاثیر قرار گرفتند.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربری کردستان یادآور شد: ویژگی دوم این دوره از انتخابات، تقریبا همزمان بودن با آغاز بکار مجلس شورای اسلامی است؛ در حالیکه معمولا در دوره های گذشته قوه مقننه یکسال و چند ماه زودتر از دولت کارش شروع می شد.

فکور ادامه داد: وجه تمایز دیگر چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، حضور حماسی مردم در بدرقه پیکر شهید رئیسی در ۴۰ روز پیش بود که نشان از قدرشناسی و وفاداری این مردم دارد، ضمن اینکه شهید رئیسی معیار جدیدی برای خدمت به مردم ایجاد کرد.

وی ترکیب نامزدهای این دوره از انتخابات ریاست جمهوری را متنوع و شامل اصولگرا، اعتدال گرا و اصلاح طلب ارزیابی کرد.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کردستان یادآور شد: از منظر خارجی نیز کشورمان اکنون در هیچ معادله ای نیست که در سطح جهان نقش نداشته باشد، بنابراین دولت جدید مزیت و فرصت خیلی خوبی از لحاظ ژئوپولتیکی دارد.

فکور تاکید کرد: رویکرد دولت سیزدهم در استفاده از فرصت های جهانی از جمله عضویت در پیمان شانگهای و بریکس و نقش ویژه در حوزه مقاومت، فرصت جدیدی برای دولت آینده فراهم کرده است.

وی اظهار کرد: از زمان ایجاد رژیم صهیونیستی تاکنون، هیچگاه این رژیم در سطح منطقه ای و جهانی اینقدر ضعیف نشده بود.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کردستان به بحث تحریم ها نیز اشاره کرد و یادآور شد: تحریم جزئی از دیپلماسی حاکم بر جهان کنونی است و کشورهای قدرتمند با ابزار غیرنظامی و اقتصادی سعی در کنترل کشورهای در حال توسعه دارند.

فکور ادامه داد: دولت چهاردهم باید در این آوردگاه حضور داشته باشد و تسلیم نشود، ضمن اینکه از ابزار اقتصادی و دیپلماسی نیز استفاده کند.

وی اضافه کرد: دولت آینده باید در بحث تحریم ها، از منظر داخلی به رونق اقتصادی، اقتصاد مقاومتی و ظرفیت های داخلی و کمک به تولید کننده توجه خاصی داشته باشد.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کردستان یادآور شد: دولت چهاردهم باید از منظر خارجی نیز دیپلماسی فعال را دنبال کند و از این ظرفیت با تمام دنیا، در راستای عزت، حکمت و مصلحت گام بردارد.

فکور به مشکلات اقتصادی از جمله تورم و گرانی اشاره کرد و افزود: رشد نقدینگی، ساختار اقتصادی کشور، کسری بودجه ناشی از فروش تک محصولی، بالا بودن هزینه تولید و نرخ بالای تسهیلات بانکی از جمله علل تورم است.

وی تاکید کرد: دولت آینده باید رشد نقدینگی را با جدیت مدیریت کند، دولت را چابک سازی و هزینه ها را کاهش دهد، ساختار دولت را به سمت خصوصی سازی و تعامل سوق دهد و نظام بانکی را اصلاح کند.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربری کردستان بر لزوم در اختیار قرار دادن سرمایه در گردش به تولید کنندگان تاکید کرد و گفت: تولید کننده باید حمایت شود و بهره وری افزایش یابد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha