۶ تیر ۱۴۰۳، ۱۶:۴۳
کد خبر: 85520902
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

آخر خط حزب سوناک در انتخابات سراسری

۶ تیر ۱۴۰۳، ۱۶:۴۳
کد خبر: 85520902
آخر خط حزب سوناک در انتخابات سراسری

لندن – ایرنا – نتایج تازه‌ترین نظرسنجی صورت گرفته در انگلیس نشان‌دهنده عمق نارضایتی رای‌دهندگان از عملکرد حزب حاکم محافظه‌کار طی ۱۴ سال گذشته و بیانگر این واقعیت است که دولت «ریشی سوناک» در فاصله یک هفته مانده به برگزاری انتخابات سراسری، به آخر خط رسیده است.

به گزارش ایرنا، بر اساس مطالعات صورت گرفته از سوی موسسه ایپسوس به درخواست نشریه استاندارند چاپ لندن، ۸۱ درصد مردم از دولت ریشی سوناک ناراضی هستند و برای اداره کشور مناسب نمی‌دانند. این آمار بالاترین میزان نارضایتی در تاریخ حزب محافظه‌کار است که رکورد دولت جیمز کالاگان در سال ۱۹۷۹ را که ۶۴ درصد بود، جابه‌جا کرده است.

طبق نظرسنجی صورت گرفته، ۷۵ درصد رای‌دهندگان از ریشی سوناک به عنوان نخست وزیر ناراضی هستند و ۷۲ درصد هم حزب حاکم محافظه‌کار را دوست ندارند. بر اساس آمارها، ۷۸ درصد هم معتقدند که زمان تغییر دولت فرا رسیده و حزب کارگر از سیاست‌های بهتری در حوزه طیف مختلفی از مسائل اقتصادی، مالی، سیاست خارجی و مهاجرتی برخوردار است.

ریشی سوناک به گفته مسئولین ایپسوس، بدترین امتیاز را بعنوان یک نخست وزیر انگلیس در آستانه انتخابات کسب کرده و در واقع، در قمار برگزاری انتخابات زودهنگام به امید بهره‌برداری از شاخص‌های اقتصادی و مالی کشور که از نظر کارشناسان در آستانه جهش منفی قرار دارد، باخته است.

نظرسنجی ایپسوس نشان می‌دهد که ۱۹ درصد از رای دهندگان حامی حزب محافظه‌کار و ۴۲ درصد طرفدار حزب کارگر هستند. البته حزب راستگرای اصلاح انگلیس به رهبری نایجل فاراژ هم موفق شده است تا با جذب آرای محافظه‌کاران‌ از ۹ درصد به ۱۵ درصد جهش کند. حزب لیبرال دموکرات نیز با افزایش ۳ واحدی به ۱۱ درصد و حزب سبز نیز با دو واحد کاهش به ۷ درصد رسیده است.

با این حال برآیند قریب به اتفاق نظرسنجی‌ها حاکیست که حزب آقای استارمر در مسیر خلق یک پیروزی چشمگیر و حزب سوناک در آستانه یک باخت تاریخی قرار دارد. محافظه‌کاران بعد از همه‌پرسی برگزیت در سال ۲۰۱۶ میلادی که منجر به استعفای دیوید کامرون از مقام نخست وزیری شد، دوران پر تلاطمی را سپری کرده‌اند.

هرچند بوریس جانسون در انتخابات سال ۲۰۱۹ تلاش کرد تا این حزب را بر سر توافق برگزیت متحد کند اما دولت او دو سال بیشتر دوام نیاورد و سکان دولت طی سه سال گذشته به دو نفر واگذار شد.

گیدئون اسکینر، یکی از مدیران ارشد موسسه ایپسوس، می‌گوید: «حزب محافظه‌کار نمی‌تواند جریان افکار عمومی را تغییر دهد. از هر ۱۰ نفر ۷ نفر یا بیشتر، از ریشی سوناک و عملکرد دولت ناراضی هستند و از محافظه‌کاران خوششان نمی‌آید. البته از هر ۳ نفر یک نفر گفته که ممکن است نظرش را پیش از انتخابات تغییر دهد اما در حال حاضر نشانه کمی از پیروزی محافظه کاران وجود دارد.»

بر اساس برنامه اعلام شده، انتخابات سراسری در انگلیس ۱۴ تیرماه برگزار می‌شود. حزبی که اکثریت ۶۵۰ کرسی‌ مجلس عوام (۳۲۶ کرسی به بالا) را کسب کند تا سال ۲۰۲۹ قدرت را در دست خواهد داشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha