روایت وال استریت ژورنال از دلیل کاهش تحویل تسلیحات آمریکایی به رژیم صهیونیستی

تهران-ایرنا- روزنامه «وال استریت ژورنال» امروز (چهارشنبه) به نقل مقام‌های آمریکایی گزارش داد که سرعت تحویل تسلیحات این کشور به رژیم اسرائیل نسبت به ماه‌های اولیه جنگ غزه کاهش یافته زیرا بسیاری از سفارش‌های قبلی تسلیحات، تحویل داده شده‌اند و تل‌آویو درخواست‌های جدید کمتری را ارائه کرده است.

به گزارش ایرنا، این روزنامه آمریکایی نوشت که ادعاها مبنی بر کُند شدن روند ارسال تسلیحات آمریکایی به رژیم صهیونیستی در هفته گذشته روابط میان اسرائیل و کاخ سفید را آشفته کرده است.

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی سرعت کنونی تحویل تسلیحات به این رژیم را قطره‌چکانی خوانده است، موضوعی که دولت جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا آن را رد کرده است.

براساس گزارش «وال استریت ژورنال»، مقام‌های آمریکایی و صهیونیستی قبول داشتند که تغییری در میزان تسلیحات تحویل داده شده از ماه مارس (اسفند/فروردین)، تقریبا از همان زمانی که ایالات متحده انجام سفارش‌های تسلیحاتی موجود را به پایان رساند، به وجود آمده است.

یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا گفت که سرعت کنونی تحویل تسلیحات به رژیم صهیونیستی تنها در مقایسه با حمل ونقل هوایی هوایی عظیم ده‌ها هزار سلاح در ماه‌های اولیه پس از شروع جنگ غزه در هفتم اکتبر (۱۵ مهر) کُندتر شده و در حال حاضر مشابه یا حتی بالاتر از سطح تسلیحات تحویل داده شده پیش از جنگ است.

این مقام آمریکایی اظهار داشت «سرعت [ارسال تسلیحات به رژیم صهیونیستی] اگر نگوییم بالا رفته اما عادی است و نسبت به چند ماه اول جنگ [غزه] کُند شده است.»

از سوی دیگر، متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه گفت که رژیم صهیونیستی ممکن است اخیرا سفارشات تسلیحاتی کمتری را درخواست کرده باشد.

بر اساس این گزارش، نتانیاهو اوایل این هفته [به وقت محلی] به کابینه خود گفت که اسرائیل حدود چهار ماه پیش، درست زمانی که ارتش رژیم صهیونیستی به سمت شهر رفح در جنوب غزه می‌رفت، شاهد «تعلیق چشمگیر» ارسال محموله‌های تسلیحاتی بود.

این در حالی است که دولت بایدن اعلام کرده که هیچ تغییری در سیاست کلی تسلیح رژیم اسرائیل ایجاد نشده است.

یک مقام کاخ سفید در بیانیه‌ای گفت: ما موضع خود را به دفعات در این مورد شفاف‌سازی کرده‌ایم و قرار نیست به طور مداوم به اظهارات سیاسی نخست‌وزیر [رژیم صهیونیستی] پاسخ دهیم.

از سوی دیگر، نشریه «پولیتیکو» نیز پیشتر گزارش داد که کاخ سفید نسبت به سخنرانی آتی نتانیاهو در نشست مشترک دو حزب اصلی آمریکا در کنگره نگران بوده و معتقد است که وی از این سخنرانی برای حمله به سیاست‌های بایدن در قبال جنگ غزه حمله خواهد کرد.

از آنجایی که نتانیاهو یک سری اظهارات عمومی در انتقاد از دولت بایدن داشته است، از جمله اظهاراتش در ویدیویی که پیشتر منتشر کرد و در آن به زبان انگلیسی گفت که «غیرقابل تصور است که در چند ماه گذشته، دولت [آمریکا] اسلحه و مهمات را از اسرائیل دریغ کرده است»، نگرانی‌ها در میان مشاوران جناح غربی در کاخ سفید در روزهای اخیر افزایش یافته است.

پس از گذشت حدود ۹ ماه از تجاوز بدون نتیجه و دستاورد رژیم صهیونیستی به نوار غزه، این رژیم روزبه‌روز بیشتر در بحران‌های داخلی و خارجی خود فرو می‌رود.

ایالات متحده از ابتدای تهاجم وحشیانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه بزرگ‌ترین تأمین‌کننده سلاح و تجهیزات نظامی برای این رژیم بوده است.

رژیم صهیونیستی طی این مدت دستاوردی غیر از جنایت، قتل‌عام، ویرانی، جنایت‌های جنگی، نقض قوانین بین‌المللی، بمباران نهادهای امدادرسان و قحطی و گرسنگی در این منطقه نداشته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha