۶ تیر ۱۴۰۳، ۱۸:۴۷
کد خبر: 85520937
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

هند در جستجوی «کبالت» در آب‌های مورد مناقشه با سریلانکا

تهران- ایرنا- دهلی‌نو به منظور کاستن از نفوذ بیشتر چین در اقیانوس هند، اقدام به کاوش برای فلز کمیاب «کبالت» در کوه زیرآبی «آناسانی نیکیتین» کرده است که این کوه در نزدیکی آب‌های مورد مناقشه با سریلانکا و در منطقه انحصاری اقتصادی این کشور است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از تارنمای آسیا نیوز، هند در تلاش برای کسب مجوز اکتشاف یک ذخیره دریایی فلز کبالت است که ممکن است در منطقه انحصاری اقتصادی سریلانکا قرار داشته باشد.

دهلی‌نو انگیزه‌ای قوی برای رقابت با پکن دارد، اما کلمبو به دنبال استخراج مواد معدنی است که برای فناوری‌های مدرن، از جمله انتقال انرژی، حیاتی هستند.

کبالت در واقع در باتری‌های لپ‌تاپ، گوشی‌های هوشمند و وسایل نقلیه الکتریکی و همچنین در موتورهای جت و توربین‌های گاز استفاده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به دلیل نگرانی از حضور چین، هند از سازمان بین‌المللی بستر دریا (ISA) درخواست مجوز برای کاوش در کوه زیرآبی آناسانی نیکیتین در اقیانوس هند مرکزی کرده است. این سازمان، یک نهاد بین‌دولتی است که تحت کنوانسیون ۱۹۸۲ سازمان ملل متحد در مورد حقوق دریاها (UNCLOS) تأسیس شده است.

معمولا حاکمیت یک کشور تا ۲۰۰ مایل دریایی (۳۷۰ کیلومتر) از خط ساحلی آن گسترش می‌یابد، منطقه ای که به نام منطقه انحصاری اقتصادی (EEZ) نامیده می شود، و تنها آن کشور می‌تواند از لحاظ اقتصادی از آن بهره‌برداری داشته باشد، اگرچه کشتی های کشورهای دیگر می توانند بدون مانع از آن عبور کنند.

در سال ۲۰۰۹ میلادی (۱۳۸۸ شمسی)، سریلانکا سعی کرد کنترل خود را از مرز ۲۰۰ مایل دریایی گسترش دهد و درخواستی به کمیسیون مرزهای ساحلی (CLCS) ارسال کرد، اما این کمیسیون تا به امروز به درخواست سریلانکا پاسخ نداده است.

اگر درخواست سریلانکا برای گسترش کنترل خود فراتر از ۲۰۰ مایل دریایی پذیرفته شود، کوهستان آفاناسی نیکیتین جزوی از مرزهای دریایی سریلانکا خواهد بود. این ساختار زیرآبی شامل ۱۵۰ بلوک است که در 3هزار کیلومتر مربع پخش شده است.

کمیسیون مرزهای ساحلی در گذشته درخواست‌های گسترش مرزهای ساحلی قاره‌ای را از کشورهایی نظیر استرالیا، نروژ، و پاکستان را پذیرفته است.

نوین سنویراتنه و ماهش آلگاما، کارشناسان ارشد حقوق دریایی، در گفت‌وگو با آسیانیوز می‌گویند: حرکت هند با هدف اکتشاف فوری نیست. در عوض، این تمایل برای ایجاد جایگاهی در منطقه برای جلوگیری از هرگونه حضور چین است.

این دو اذعان کردند: در حال حاضر چین، آلمان و کره جنوبی قراردادهایی برای اکتشاف در اعماق دریا در بخش‌های مختلف اقیانوس هند دارند. در مقابل، ابتکارات استخراج معادن در اعماق دریاهای هند در مراحل اولیه است، اگرچه، در سال های اخیر، هند تلاش برای جاه طلبی خود را نشان داده است.

این دو متخصص توضیح می‌دهند که: در سال ۲۰۲۱، هند با اختصاص ۱۶ میلیون دلار برای یک دوره پنج ساله، یک مأموریت اقیانوس عمیق را آغاز کرد تا منابع دریایی را در عمق دریا بررسی کند. هند قصد دارد تا مطالعات دقیقی در زمینه‌های ژئوفیزیک، زمین‌شناسی، اقیانوس‌شناسی، زیست‌شناسی و محیط‌زیست را در طی ۱۵ سال آینده انجام دهد.

در سال ۲۰۲۳، دولت هند یک زیردریایی خدمه معدن در اعماق دریا را زیر نظر همین طرح توسعه داد. بر اساس اطلاعات سازمان بین‌المللی انرژی تجدیدپذیر (IRENA)، چین در حال حاضر ۷۰ درصد از کبالت جهان و ۶۰ درصد از لیتیوم و منگنز به‌علاوه دیگر مواد معدنی اساسی را در اختیار دارد.

هند سال ۲۰۷۰ میلادی (۱۴۴۹ شمسی) را مهلتی برای رسیدن به انتشار کربن صفر تعیین کرده است. این مواد معدنی به طور اصلی در صنعت انرژی پاک استفاده خواهند شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha