استاندار کرمان: راه توسعه جنوب استان در حوزه معدن است

جیرفت- ایرنا- استاندار کرمان گفت: راه توسعه جنوب استان در حوزه معدن است و اقدام‌های خوبی در این زمینه انجام شده است. 

به گزارش ایرنا، محمدمهدی فداکار چهارشنبه در نشستی که درباره آغاز عملیات اکتشافات معدنی در جنوب کرمان در فرمانداری جیرفت تشکیل شد، اظهار کرد: توسعه خوبی در حوزه صنایع پایین دستی معادن صورت نگرفته است.
وی ادامه داد: هرچند ظرفیت مخازن معدنی شمال بیشتر از جنوب استان است اما تنوع معدنی که در جنوب وجود دارد ظرفیت اشتغال بهتری ایجاد کرده است.
فداکار یادآور شد: درآمدزایی کشاورزی در جنوب کرمان بستگی به عوامل مختلفی همچون آب و تعرفه دارد اما حوزه معدن، اشتغالزایی و درآمدزایی پایداری دارد.

وی اضافه کرد: ٢ مرحله آموزش تخصصی نیروهای بومی در حوزه معدن در جنوب کرمان انجام شد و مرحله جدید نیز برگزار می‌شود.

استاندار کرمان گفت: شرکت هایی که پهنه معدنی در اختیار گرفته‌اند به جد باید کار را پیش ببرند یا آن پهنه را واگذار کنند.
فداکار با اشاره به پیگیری های مدیرکل صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان در مورد معدن کرور و تحویل آن به شرکت ملی مس ادامه داد: این شرکت باید کار را جدی تر پیش ببرد و اگر در فرصت تعیین شده آن را انجام ندهد کار با شرکت دیگر پیش برده می شود.

وی بیان کرد: در جنوب کرمان در حوزه های کرومیت و طلا ظرفیت ویژه داریم که علاوه بر برداشت باید فرآوری هم پیش برود.
شرکت‌های معدنی از نیروی بومی استفاده کنند

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد نیز در این نشست بیان کرد: شرکت های معدنی که در جنوب استان فعالیت خود را آغاز می کنند برنامه زمانبندی داشته باشند.

بهنام سعیدی افزود: تمام نیروهایی که به کار گرفته می شوند بومی باشند مگر اینکه فردی برای تخصص خاص در جنوب کرمان وجود نداشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه شرکت های معدنی خریدهای خود را از جنوب استان انجام دهند، ادامه داد: اجازه نمی دهیم ماده خام از جنوب استان خارج شود.

سعیدی متذکر شد: شرکت ملی مس قرار بود در مدت سه ماه معدن کرور را به نتیجه برساند، اگر انجام نشود ابطال می شود و شرکت ملی مس هم باید خسارات را جبران کند.
معاون استاندار کرمان نیز در این نشست گفت: هشت و نیم میلیارد تن ذخیره پروانه بهره‌برداری در شمال استان وجود دارد اما در جنوب کرمان پروانه ذخیره معدن ۳۲۰ میلیون تن بود که فاصله آنها زیاد است.

امیر حسن زاده افزود: مهمترین بحث برای رشد این حوزه اکتشاف است اما قبل از آن مشکل معارضان محلی را داشتیم که تا حدود زیادی حل شده است.
وی ادامه داد: نیروی انسانی رشته تخصصی معدنی در منطقه کم بود که با همکاری ایمیدرو، آموزش معدنی در منطقه جیرفت و کهنوج در ۲ مرحله انجام شد.
حسن زاده اضافه کرد: جنوب کرمان نقشه راه توسعه خود را پیدا کرده است و باید بیشتر کار شود.
وی یادآور شد: حوزه کشاورزی، صنایع بسته بندی و فرآوری این محصولات را نیز در این منطقه فراموش نکردیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha