۷ تیر ۱۴۰۳، ۷:۴۳
کد خبرنگار: 924
کد خبر: 85521176
T T
۲۹ نفر

برچسب‌ها

شهید رئیسی طلایه دار تکمیل طرح های بر زمین مانده

تبریز - ایرنا - شهید رئیسی با تفکر رضوی و همت جهادی تکمیل طرح های بر زمین مانده را اولویت خود قرار داد و با ایمان به اینکه کار نشدنی نیست با اتمام طرح های به جا مانده از دولت های گذشته گام های بلندی در راستای توسعه استان آذربایجان شرقی برداشت که از خاطره مردمان این دیار نخواهد رفت.

به گزارش ایرنا، شهید آیت الله رئیسی به رغم همه مشکلات، توجه ویژه‌ای به تکمیل زیرساخت‌ها و رونق تولید و افزایش اشتغال داشت و در جریان سفرهای استانی با اولویت‌بندی، روند رفع گرفتاری های مردم و پیشرفت و آبادانی کشور را پیگیری کرد.

در نزدیک به سه سال گذشته با اهتمام دولت مردمی ده‌ها پروژه در حوزه‌های مختلف عمرانی، صنعتی، معدنی، کشاورزی، نفت و گاز در نقاط مختلف کشور بهره برداری شده است که نتایج ارزنده ای را در اشتغال زایی، تولید، صادرات و افزایش درآمد کشور به همراه خواهد داشت.

همچنانکه در حوزه سیاست خارجی تحولات مثبتی در جهت منافع ملی صورت گرفته و سیاست خارجی متوازنی در راستای توسعه روابط با کشورهای مختلف جهان با اولویت همسایگان و استفاده از ظرفیت مجامع و سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در دستور کار دولت بوده است، بودجه دولت و برنامه هفتم توسعه بیانگر تغییر نگاه دولت از جمله در زمینه افزایش اختیار استان ها است.

توجه به استان ها از رویکردهای مهم دولت شهید رئیسی بود و با انجام سفرهای استانی و حضور در میان مردم و بازدید از طرح های نیمه تمام گام های مثبتی برای پایان کارهای به جا مانده برداشته شد ضمن اینکه این سفرها موجب تقویت همدلی و اتحاد ملت و دولت بود که نشانه اش را در حضور باشکوه و به یاد ماندنی مردم در مراسم تشییع شهدای خدمت دیدیم.

شکستن قفل واحدهای راکد تولیدی، گره گشایی از طرح های نیمه تمام و تحقق رویاهای ناباورانه کودکان روستایی نور امیدی در دل مردم انداخته بود و چراغ راهی بود برای کسانی که غم مردم دارند و درصدد رفع مشکلات هستند.

خرداد ماه سال ۱۴۰۲ جشن احیاء ۲۲۰ واحد راکد صنعتی و تولیدی آذربایجان شرقی با حضور رییس‌جمهور در کارخانه ماشین‌سازی تبریز برگزار شد.

احیای این واحدها برای ۶۷ هزار نفر فرصت شغلی ایجاد کرد.

از گشودن قفل واحدهای تعطیل تا بهره برداری از سد قیزقلعه سی

سفرهای استانی رییس جمهور که به منظور بررسی شرایط مناطق مختلف کشور در بخش های مختلف اقتصادی و اجتماعی انجام می شد، جدا از نقشی که در رفع مشکلات و تکمیل طرح های نیمه تمام داشت موجب تقویت وفاق ملی، رفع محرومیت نقاط محروم و تسریع در روند توسعه می شد.

حضور بالاترین مقام اجرایی کشور در شهرستان های گمنام نشانه نگاه عدالت محور دولت به مردم در جای جای کشور بود، حضوری که بی شک تقویت دلبستگی عمومی با نظام را به همراه دارد و استقبال گرم و چشمگیر مردم در دیدارهای عمومی این سفرها گویای این موضوع است .

از گشودن قفل واحدهای تعطیل تا بهره برداری از سد قیزقلعه سی

بهره برداری از طرحی برای کاهش ۱۱۴ کیلومتری مسیر ریلی تبریز - تهران

همزمان با سفر دور دوم رییس جمهور به آذربایجان شرقی مسیر ریلی بستان آباد - تبریز و ایستگاه خاوران به بهره برداری رسید.

فاز دوم ابرپروژه خط آهن میانه - تبریز در مسیر بستان آباد - تبریز به طول ۴۴ کیلومتر و با حمایت های دولت سیزدهم ۱۹ خرداد سال ۱۴۰۲ با حضور آیت الله رئیسی بهره برداری شد و حرکت قطار در این مسیر به صورت رسمی از ایستگاه خاوران به تهران آغاز شد.

از گشودن قفل واحدهای تعطیل تا بهره برداری از سد قیزقلعه سی

تولید مس کاتد در سونگون ورزقان آغاز شد

تولید مس کاتد به روش هیپ لیچینگ(اسیدپاشی با آب) در مجتمع مس سونگون ورزقان همزمان با دومین حضور رییس جمهور در آذربایجان شرقی با حضور سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت از امروز در مس سونگون آغاز شد.

با اجرای این طرح با هزینه یکهزار و ۳۰۰ میلیارد تومان، در مرحله نخست سالانه چهار هزار تن مس کاتد در مجتمع مس سونگون تولید می شود.

پس از ۴۱ سال در تاریخ سونگون و ۱۷ سال از استخراج کنسانتره، کاتد مس در مجتمع مس تولید می شود

وی خاطر نشان کرد: برای نخستین بار پس از ۴۱ سال در تاریخ سونگون و بعد از ۱۷ سال از استخراج کنسانتره از طریق این پروژه، کاتد مس در مجتمع مس سونگون تولید می شود که موجب انقلاب در صنعت آذربایجان و درآمدزایی و اشتغالزایی بزرگی در آذربایجان شرقی خواهد شد.

از گشودن قفل واحدهای تعطیل تا بهره برداری از سد قیزقلعه سی

پایان انتظار ۲۰ ساله/ تصفیه خانه و خط انتقال آب میانه از سد گرمی چای افتتاح شد

پروژه آبرسانی به میانه از سد گرمی چای شامل مرحله نخست سد گرمی چای، تصفیه خانه و خط انتقال ۴۹ کیلومتری خردا ماه سال ۱۴۰۲ پس از ۲۰ سال انتظار و با حضور رئیس جمهور و وزیر نیرو به بهره برداری رسید.

به گزارش ایرنا، با بهره برداری از این پروژه مردم میانه، شهر تَرک و ۱۷ روستای واقع در مسیر بهره برداری که از مصوبات دور نخست سفر استانی رئیس جمهور به آذربایجان شرقی است از آب شرب سالم و با کیفیت بالا برخوردار شدند.

این طرح مهم به دلیل نبود یا کمبود اعتبار تعطیل و نیمه راکد شده بود که پس از سفر رئیس جمهور به آذربایجان شرقی و تعیین فرصت یکساله وی برای رفع تنش آبی جمعیت حدود ۱۲۰ هزار نفری منطقه، سرعت و شتاب گرفت و با تزریق به موقع اعتبارات مصوب، تصفیه خانه و خطوط انتقال آن به طور کامل تکمیل و آماده بهره برداری شد.

همچنین مرحله نخست سد گرمی چای به عنوان منبع تامین آب این طرح آبرسانی که ۲۱ میلیون متر مکعب ظرفیت دارد و برای تامین ۵۰ ساله آب شرب منطقه طراحی شده به میزان پنج میلیون متر مکعب آبگیری شده تا مردم میانه و روستاهای واقع در مسیر از آب شرب سالم و باکیفیت برخوردار شوند و در تابستان که به دلیل کاهش سطح آب های زیرزمینی و چاه ها که از منابع اصلی تامین آب شرب میانه هستند دچار تنش آبی و کمبود آب نشوند.

در جریان سفر رئیس جمهور به استان، ۴۵۰ میلیارد تومان برای تکمیل سد گرمی چای در نظر گرفته شد، سدی که کار ساخت آن در سال ۱۳۸۶ و با اعتبار ۲۷.۵ میلیارد تومانی آغاز شده بود به دلیل نبود اعتبار و عدم تزریق به موقع پول تعطیل شده بود.

هزینه به روز شده برای تکمیل این سد حدود هزار میلیارد تومان است و با تصویب اعتبار ۴۵۰ میلیارد تومانی در سفر نخست رییس جمهور به آذربایجان شرقی، این سد دوباره فعال شده و قرار است تا پایان سال به صورت کامل به بهره برداری برسد.

از مجموع ۴۵۰ میلیارد تومانی که برای این سد در سفر رئیس جمهور مصوب شده ۲۳۰ میلیارد تومان از محل سازمان برنامه کشور و ۲۲۰ میلیارد تومان از محل ماده ۵۶ تامین می شود و تاکنون ۱۳۵ میلیارد و ۴۰ میلیون تومان به صورت نقد و ۲۵ میلیارد تومان به صورت اسناد خزانه و در مجموع ۱۶۰ میلیارد و ۴۰ میلیون تومان از محل سازمان برنامه کشور تخصیص یافته و مجوز ۱۳۰ میلیارد تومان از محل سازمان برنامه به صورت نقد و اسناد خزانه دریافت شده است.

طرح آبرسانی به میانه از این سد که همزمان با سد گرمی چای در سال ۸۶ آغاز شده تا سال ۹۳ به دلیل نبود اعتبار به طور کامل راکد مانده بود و هرچند اقداماتی در بین سال های ۹۳ تا ۹۷ صورت گرفت اما پیشرفت چندانی نداشت و این در حالی بود که کمیت و کیفیت آب شرب میانه هر روز بدتر می شد و در فصل گرما، تامین آب شرب این شهر با مشکل مواجه می شد.

تکمیل و بهره برداری از سدهای مرزی خداآفرین و قیزقلعه سی

یکی از طرح های بسیار مهمی که به دست دولت سیزدهم در آذربایجان شرقی افتتاح و تکمیل شد بهره برداری از طرح های تکمیلی سد خداآفرین و افتتاح سد قیزقلعه سی در نقطه صفر مرزی و بر روی رودخانه ارس بود که از آن به عنوان دیپلماسی موفق آبی دولت در ایجاد صلح و دوستی بین کشورهای همسایه یاد می شود.

تکمیل پروژه سد خداآفرین و افزایش ظرفیت آن به ۷۰۰ میلیون مترمکعب که در سال ۱۴۰۱ به بهره برداری رسیده است و ساخت راه های جایگزین علاوه بر اینکه موجب برخورداری مردم از برکات این سد شد با احداث راه ها و تونل های جدید، به خروج این منطقه از بن بست نیز کمک کرد.

برای آنکه مردم این منطقه در ۲ سوی ارس از مزایای سد خدآفرین بیشتر بهره مند شوند طراحی و ساخت سد تنظیمی قیزقلعه سی در دستور کار ۲ کشور ایران و جمهوری آذربایجان قرار گرفت که این سد نیز پس از ۱۹ سال و با حضور روسای جمهور ۲ کشور به بهره برداری رسید هرچند حادثه دلخراش سقوط بالگرد رئیس جمهور و شهادت وی و همراهانش، این طرح بزرگ را تحت الشعاع قرار داد اما مردم منطقه و کشاورزان با برخورداری از برکات این سد، همواره به یاد رئیس جمهور شهیدشان خواهند بود.

از گشودن قفل واحدهای تعطیل تا بهره برداری از سد قیزقلعه سی

سد قیزقلعه سی نماد خدمت

سد قیزقلعه سی بر روی رودخانه مرزی ارس، سومین سد مشترک بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در ۱۲ کیلومتری پایین دست سد خداآفرین به دست مهندسان ایران ساخته شد و پس از نزدیک به ۱۹ سال به بهره برداری رسید تا در کنار جلوگیری از هدر رفت آب و تولید برق، پلی برای مستحکم تر کردن روابط برادری بین ۲ کشور باشد.

این سد به عنوان یکی از تجربه های موفق در توسعه دیپلماسی آبی دولت شهید آیت الله رییسی و نیم قرن پس از اجرا و بهره برداری مشترک از سد ارس و متعاقب آن سد خداآفرین در شمالی ترین مرز ایران بود که با حجم تنظیمی ۲ میلیارد متر مکعب در سال ساخته شده و ظرفیت آبیاری اراضی کشاورزی به وسعت ۷۴ هزار هکتار در ۲ استان آذربایجان شرقی و اردبیل و طرف جمهوری آذربایجان را دارد.

ساخت این سد علاوه بر تامین آب اراضی شبکه پایین دست و رونق کشاورزی، موجب توسعه اقتصادی منطقه و اشتغال‌زایی ۷۰ هزار نفری می شود ضمن اینکه موجب بهبود کیفیت تولیدات کشاورزی و رونق گردشگری در منطقه خواهد شد.

از دستاوردهای مهم اجرای این سد به عنوان یکی از بزرگترین طرح‌های مشترک مرزی در منطقه می‌توان به استفاده بهینه از منابع آب و خاک و حق آبه‌های مرزی تبدیل شیوه‌های سنتی کشاورزی به شیوه‌های پیشرفته، صنعتی و ساماندهی عشایر با افزایش درآمد خانوارها و جلوگیری از مهاجرت و توسعه فعالیت صنایع جانبی و تبدیلی اشاره کرد.

طراحی اولیه سد قیزقلعه سی در سال ۱۳۸۵ توسط آذربایجان و ایران انجام شد، اما بازنگری، اصلاح و اجرای کامل سد توسط مهندسان ایرانی صورت گرفت که یک طرح بزرگ و پیچیده است و قدرت و توانمندی و دانش بالای ایران در سدسازی را نشان می‌دهد.

منطقه ای که این سد در آن طراحی و ساخته شده به رغم برخورداری از نعمات متعدد الهی، یکی از کم برخوردارترین مناطق به شمار می رود و این موضوع در دولت های قبلی تاحدودی مغفول مانده بود که با روی کار آمدن دولت سیزدهم توجه به مناطق کم برخوردار و مرزی مورد توجه قرار گرفت.

افتتاح این سد تنظیمی موجب خوشحالی در بین اهالی و ساکنان و نوید بخش روزهای پررونق برای منطقه شد و دولت سیزدهم با بهره برداری کامل از این سد، نقطه پایانی بر یک طرح نیمه تمام دیگر گذاشت و نام شهید آیت الله رئیسی و همراهانش به عنوان شهدای خدمت در کنار این سد و دل مردم منطقه جاویدانه شد.

شهید آیت الله « سید ابراهیم رئیسی ۱۱ و ۱۲ خرداد سال ۱۴۰۱ و ۱۸ و ۱۹ خرداد ۱۴۰۲ در قالب سفرهای استانی به آذربایجان شرقی سفر کرد و سفر به این استان در ۳۰ اردیبهشت سالجاری برای افتتاح چند طرح عمرانی آخرین سفر استانی وی بود که با شهادت خاتمه یافت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha