روایت ۳۲ ماه خدمت در خراسان شمالی؛ آقای رییس جمهور فراموشت نمی‌کنیم

بجنورد- ایرنا- آقای رییس جمهور فراموش نمی کنیم برای اینکه معادلات خدمت را تغییر دادی و در استانی که وارث بسیاری از وعده‌های زنگ زده از راهسازی گرفته تا محیط زیست بود با اقدامات جهادی ات بذر امید کاشتی و غبار محرومیت را از قامت محرومان خراسان شمالی پاک کردید.

به گزارش ایرنا، ۴۰ روز از وداع تاریخی ایران با رییس جمهور خستگی ناپذیر می گذرد؛ رییس جمهوری که در راه خدمت صادقانه به همراه هفت تن دیگر از فرزندان ایران شهید خدمت شدند.

آن تشییع میلیونی و آن اشک‌هایی که بر گونه‌های مردم جاری شد نشانه‌ای از عزت و محبوبیت وی در بین مردمی بود که دغدغه خدمت رسانی و گره گشایی از مشکلات آنها را داشت.

او معادلات خدمت را با پرکاری، خستگی ناپذیری اش در پیگیری مسایل مردم به ویژه رسیدگی به نیازمندی های محرومان و سفرهای استانی تغییر داد.

سفرهایی که در ابتدا بسیاری مخالف این اقدام بودند، اما شهید جمهور می خواست با حضور بی واسطه در بین محرومان فاصله ایجاد شده بین مردم و حاکمیت در سال های دور را کم کند و امید و اعتماد را به جامعه ایرانی بازگرداند.

این امید و اعتماد ایجاد نمی شد مگر با رسیدگی به مطالبات و دغدغه های مردمی در جای جای کشور که شمارش کم نیست اما رییس جمهور شهید در همین فرصت کوتاه ۳۲ ماه خدمتش نیز بسیاری از آنها را در مناطق کم برخورداری همچون خراسان شمالی به سرانجام رساند تا بذر امید در دل محرومان کاشته شود و پیوند خاک‌ گرفته دولت و مردم در سال های گذشته را پاک کند.

با سیاستگذاری هدفمند دولت سیزدهم رسیدگی به دغدغه های مردمی نیز محدود به حوزه خاصی نبود به گونه ای که هم ورزش استان از نگاه عدالت محور شهید جمهور دور نماند و هم مرزنشینان رازوجرگلان در آستانه بهره مندی از امکانات درمانی هستند.

روایت ۳۲ ماه خدمت در خراسان شمالی؛ آقای رییس جمهور فراموشت نمی‌کنیم

سلامت

بهره برداری از تنها مرکز درمان ناباروری

یکی از اقدامات شاخص دولت در حوزه جوانی جمعیت، بهره برداری از مرکز تخصصی درمان ناباروری ( آی وی اف) در خراسان شمالی بود.

راه‌اندازی مرکز خدمات سطح سه درمان ناباروری در بیمارستان بنت‌الهدی بجنورد یک اتفاق بزرگ برای زوج‌های نابارور خراسان شمالی است به گونه ای که این افراد برای انجام آی وی اف نیازی برای مراجعه به سایر استان ها را ندارند.

این مرکز پیش از این خدمات ابتدایی و آی یو آی به زوجین نابارور ارایه می داد و مجهز به تجهیزات آی وی اف نبود.

با پیگیری های انجام شده در دولت سیزدهم تجهیزات آی وی اف این مرکز با ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار از محل منابع ملی و استانی خریداری شد.

تکمیل فار نخست بیمارستان رازوجرگلان

کلنگ احداث نخستین بیمارستان در این شهرستان مرزی سال ۹۹ بر زمین زده شد و قرارگاه خاتم الانبیا(ص) نیز مجری این طرح شد ولی بعد از گذشت ماه ها هنوز پیشرفتی در اجرای این پروژه درمانی رخ نداد تا اینکه با روی کار آمدن دولت سیزدهم و نگاه عدالت محورش در توزیع امکانات درمانی و با تصویب ۸۰۰ میلیارد ریال برای احداث بیمارستان ۶۴ تختخوابی این شهرستان در بیست و ششمین سفر استانی هیات دولت به خراسان شمالی، بار دیگر نور امید در دل مرزنشینان استان روشن شد.

در سفر دولت ۸۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات سفر استانی به ساخت بیمارستان ۶۴ تختخوابی شهرستان مرزی راز و جرگلان مصوب شد که تاکنون ۲۰۰ میلیارد ریال از آن جذب و اکنون فاز نخست این بیمارستان ۶۴ تخت خوابی تکمیل شده است.

جان دوباره به ۷۱ طرح بهداشتی و درمانی

معاون توسعه و مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی در این باره می گوید: سه هزار و ۴۸۰ میلیارد ریال در دولت سیزدهم برای تکمیل ۷۱ طرح بهداشتی، درمانی، آموزشی و فرهنگی استان جذب شد.

دکتر حسن براتی زاده می افزاید: از این تعداد؛ ۴۳ طرح بهداشتی، ۱۴ طرح درمانی، ۱۱ طرح رفاهی و فرهنگی و سه طرح نیز در حوزه آموزشی است.

وی ادامه می دهد: برخی از این طرح های بهداشتی و درمانی بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

به گفته براتی زاده؛ متراژ طرح های بهداشتی، درمانی و رفاهی در حال اجرای علوم پزشکی استان ۹۰ هزار متر مربع است.

روایت ۳۲ ماه خدمت در خراسان شمالی؛ آقای رییس جمهور فراموشت نمی‌کنیم

ارتباطات

بهره مندی ۱۵۰ روستا از اینترنت پرسرعت

سال ها بود که مشکل آنتن دهی در بسیاری از روستاهای خراسان شمالی به ویژه در مناطق مرزی جرگلان، مردم را کلافه کرده بود و اقدام قابل توجهی نیز برای بهبود آن انجام نمی شد.

هنوز یادمان نرفته است که دانش آموزان روستایی خراسان شمالی هنگامی که کشور با ویروس کرونا درگیر و تدریس به فضای مجازی کشیده شد، کتاب به دست راهی تپه ها ها می شدند تا شاید ارتفاعات به داد آنها برسد و از غافله آموزشی دور نمانند.

اما این روزها با نگاه عدالت محور دولت حدود ۱۵۰ روستای خراسان شمالی از اینترنت پرسرعت برخوردارند و کافی است یک گوشی هوشمند داشته باشید و با خرید بسته ای از اپراتورهای تلفن همراه با مشترک مورد نظر خود تماس تصویری برقرار کنید و از مزایای دنیای مجازی بهره مند شوید.

بهره مندی ۲۵ شهر از فیبر نوری

۲۵ شهر خراسان شمالی با اعتبار ۶ هزار میلیارد ریال در ۳۲ ماه خدمت شهید جمهور از طرح فیبر نوری منازل و کسب و کارها (FTTX) بهره مند شدند.

طرح فیبر نوری منازل و کسب و کارها (FTTX) یکی از روش‌های دسترسی به اینترنت ثابت است که به جای تمام یا بخشی از کابل مسی از کابل‌های فیبر نوری بهره می‌برد.

دستاوردی که تغییر فناوری از سیم مسی به فیبر نوری به ارمغان می‌آورد، این است که دیگر با محدودیت پهنای باند مواجه نخواهیم بود زیراکه فیبر نوری با پهنای باند بالا، فرصتی استثنایی برای ارایه خدمات و کاربردهای جدید ایجاد کرده است.

روایت ۳۲ ماه خدمت در خراسان شمالی؛ آقای رییس جمهور فراموشت نمی‌کنیم

سد و آبرسانی

تکمیل سند گلمندره

سد «گلمندره» از نوع خاکی با هسته رسی در کیلومتر ۱۳۰ جاده بجنورد به آزادشهر واقع شده است که این پروژه نیمه تمام با تزریق چهار هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال در دولت سیزدهم به پیشرفت فیزیکی بالای ۹۰ درصد رسید و در مهرماه امسال مجوز آبگیری دریافت کرد و فاز دوم این طرح نیز در سال ۱۴۰۳ به بهره برداری کامل می رسد.

برای ساخت سد گلمندره شهرستان گرمه این استان ۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار تاکنون هزینه شده است که از این میزان چهار هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال آن در دولت سیزدهم اختصاص یافته است.

گلمندره سدی خاکی سنگریزه ای با هسته رسی، ظرفیت ذخیره‌سازی ۲۷٫۸ میلیون متر مکعب آب با توان تنظیم ۱۲٫۸ میلیون متر مکعب آب است و طول تاج این سد ۶۷۰ متر، ارتفاع تاج سد ۶۱ متر و عرض تاج ۱۰ متر است.

رفع دغدغه آبی ۱۹ روستا

رفع تنش آبی در روستاهای خراسان‌شمالی که پیش از این کمتر مورد توجه قرار گرفته بود از نگاه عدالت محور شهید جمهور دور نمانده و در قالب طرح جهاد آبرسانی به این مناطق در حال اجرا است و تاکنون ۱۹ روستا در این خطه از آب شرب پایدار و بهداشتی بهره مند شدند.

یکهزار و ۷۰۰ میلیارد ریال در ۲ سال اخیر برای اجرای طرح جهاد آبرسانی در روستاهای دارای تنش آبی استان هزینه شده است.

هزینه کل اجرای طرح جهاد آبرسانی در روستاهای خراسان شمالی پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال است که با مشارکت قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) سپاه اجرا می شود.

روایت ۳۲ ماه خدمت در خراسان شمالی؛ آقای رییس جمهور فراموشت نمی‌کنیم

راهسازی

۷۵۰ کیلومتر روکش آسفالت

خراسان شمالی در برخی شاخص های توسعه در انتهای جدول استان های کشور قرار دارد که با نگاه عدالت محور آیت الله شهید رییسی و هم افزایی مسوولان ملی و استانی اقدامات امیدبخشی برای جبران این عقب ماندگی ها انجام شد.

یکی از این عقب ماندگی ها، بهره مندی از راه ها به ویژه در حوزه روستایی است که در این راستا ۷۵۰ کیلومتر روکش آسفالت ‌و ۳۰۰ کیلومتر راه روستایی استان در دولت سیزدهم احداث شد و با بهره برداری از این راه ها شاخص بهره مندی روستاییان استان از راه مناسب ۲ درصد ارتقا یافت.

۱۵۰۰ میلیارد ریال برای جاده بجنورد- جنگل گلستان

طرح چهارخطه محور بجنورد-جنگل گلستان ( موسوم به جاده مرگ ) به عنوان تنها محور ارتباطی اصلی خراسان شمالی با استان‌های شمالی کشور با گذشت ۱۳ سال به دلیل کمبود اعتبار راکد مانده بود که این طرح با تزریق اعتبار در دولت سیزدهم جان دوباره گرفت.

یکهزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل پروژه راهسازی بجنورد-جنگل گلستان تخصیص یافت و تکمیل این طرح شتاب می گیرد. این اعتبار به صورت نقدی تخصیص یافته و مختص اجرای این پروژه در خراسان شمالی است.

محور چهار خطه بجنورد - جنگل گلستان بخشی از محور سراسری بهشهر – گرگان– مشهد است. این محور سراسری بیش از ۵۶۰ کیلومتر طول دارد که ۲۷۲ کیلومتر از آن در حوزه استحفاظی راه و شهرسازی خراسان شمالی قرار دارد. تاکنون بخش زیادی از این محور چهار خطه شده زیر بار ترافیک رفته و تنها ۴۵ کیلومتر از آن در خراسان شمالی باقی مانده است.

روایت ۳۲ ماه خدمت در خراسان شمالی؛ آقای رییس جمهور فراموشت نمی‌کنیم

مدرسه سازی

بهره برداری از ۳۳ هزار مترمربع فضای آموزشی

یکی دیگر از خدمات دولت در حوزه آموزش و پرورش توسعه فضاهای آموزشی و برچیدان مدارس کانکسی بود به گونه ای که در یک سال گذشته ۳۳ هزار متر مربع به گستره فضاهای آموزشی مناسب استان افزوده شد..

همچنین چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای برچیدن مدارس کانکسی اختصاص یافت که نشان از توجه ویژه آیت الله رییسی به حوزه آموزش بود.

با حذف این مدارس و تبدیل آن به محیط ایمن، پنج هزار و ۳۰۰ متر مربع به فضای آموزشی خراسان شمالی افزوده و یک هزار و ۴۰۰ دانش آموز نیز از آن بهره‌مند می‌شوند.

اکنون مجموع فضای آموزشی خراسان شمالی، ۱۸۷ هزار مترمربع و سرانه فضای آموزشی در کشور به ازای هر دانش آموز پنج متر و ۲۱ سانتی متر است که این رقم در استان ۱۰ سانتیمتر بیشتر است.

روایت ۳۲ ماه خدمت در خراسان شمالی؛ آقای رییس جمهور فراموشت نمی‌کنیم

محیط زیست

انتقال پساب به پتروشیمی خراسان

استفاده از پساب بجنورد در پتروشیمی خراسان به عنوان بزرگترین طرح زیست محیطی شمالشرق کشور با ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار از مصوبات سفر رییس جمهور در حال اجرا استب و براساس اعلام استاندار خراسان شمالی فاز نخست این طرح اواخر تیرماه امسال بهره برداری می شود.

طرح استفاده از پساب پتروشیمی در ۲ فاز شامل ایجاد تصفیه خانه و خط انتقال برنامه ریزی شد که این طرح از دهه مبارک فجر سال ۱۴۰۱ کنگ زنی شد.

با بهره برداری از آن سالانه بیش از پنج میلیون متر مکعب آب آشامیدنی پتروشیمی خراسان آزاد و برای شرب شهر بجنورد استفاده خواهد شد.

بازیافت آمونیاک پتروشیمی خراسان

آمونیاک با فرمول شیمیایی NH۳، دومین محصول سنتزی و از فرآورده پتروشیمیایی مهم است که تولید صنعتی آن در جهان قدمتی بیش از یک قرن دارد.

در صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی، بر اساس نوع مواد مصرفی و تولیدی و همچنین مرحله فرآیندها، نوع و میزان آلایندگی های آمونیاک متفاوت است به گونه ای که در فرآیندهای مختلف، امکان آلودگی در سه مرحله جمع آوری مواد اولیه، تولید و تبدیل مواد واسطه و جمع آوری و انبار مواد تولید شده وجود دارد.

پتروشیمی خراسان در راستای در راستای به حداقل رساندن آلاینده ها برای نخستین بار طرح زیست محیطی بازیافت آمونیاک را اجرایی کرد.

۱۳ هزار هکتار عملیات بیابان زدایی

عملیات مقابله با بیابان زایی، حفاظتی و مراقبتی در قالب پروژه‌های مختلف در سطح ۱۳ هزار هکتار از عرصه های استان در ۳۲ ماه خدمت شهید جمهور اجرا شد.

از این میزان طرح اجرایی، نهالکاری در۳۸۰ هکتار، روان آب در ۲۵۰ هکتار، مراقبت و آبیاری در ۴۱۵ هکتار و تهیه طرح اجرایی مدیریت مناطق بیابانی در ۱۰ هزار هکتار اجرا شده است.

همچنین در این بازه زمانی هزار و ۷۷۵ نفر ساعت آموزش و توانمندسازی ترسیب کربن برگزار شده است.

روایت ۳۲ ماه خدمت در خراسان شمالی؛ آقای رییس جمهور فراموشت نمی‌کنیم

میراث فرهنگی و گردشگری

ثبت «رباط قلّی» در یونسکو

ثبت رباط قلی در فهرست میراث جهانی یونسکو گرچه از مدت‌ها پیش مورد توجه بود اما اقدامات جدی برای جهانی شدنش از سال ۱۴۰۰ کلید خورد و پس از ۲ سال دوندگی در میان فهرست میراث های جهانی جای گرفت.

کاروانسراهای ایران شامل ۵۴ کاروانسرای تاریخی ۲۶ شهریورماه سال ۱۴۰۲ در چهل و پنجمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو به عنوان بیست و هفتمین اثر میراث فرهنگی ملموس ایران در فهرست جهانی یونسکو ثبت شد.

در این میان پرونده کاروانسرای رباط قلی جاجرم نیز در چهل و پنجمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو که در ریاض عربستان برگزار شد، با اکثریت آرا در فهرست میراث جهانی قرار گرفت.

رباط قِلّی مربوط به دوره تیموریان - دوره صفوی و در شهرستان جاجرم، شهر سنخواست، بین روستاهای قِلّی و گازان واقع شده است.

روایت ۳۲ ماه خدمت در خراسان شمالی؛ آقای رییس جمهور فراموشت نمی‌کنیم

ورزش

تعیین تکلیف ۵۷ طرح ورزشی

خراسان شمالی میراث‌دار ۵۷ طرح نیمه تمام ورزشی از دولت های گذشته بود که عملیات اجرایی این طرح ها با تزریق اعتبارات در سفر استانی رییس جمهور شهید آغاز شد و اکنون بسیاری از آنها بر مدار تکمیل قرار گرفته است.

راسان شمالی با ۵۰ هیات ورزشی و ۲۷ ورزشکار سازمان یافته میراث دار طرح های نیمه تمام ورزشی بسیاری بود که گاه به دلیل تزریق قطره چکانی اعتبارات و یا مشکلات مدیریتی به حال خود رها شده بودند.

در این بین طرح های شاخصی نیز همانند سالن ۶ هزار نفری بجنورد با ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی نیمه تمام مانده بود که اگر مسوولان جهادی دولت سیزدهم به داد این طرح ورزشی نمی رسیدند، سوت فرسودگی آن پیش از بهره برداری به صدا در می آمد.

بالگرد حامل آیت الله سید ابراهیم رئیسی خادم‌الرضا(ع) و هشتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران عصر یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد قیز قلعه‌سی به سمت شهر تبریز، در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی دچار سانحه هوایی شد که در این حادثه رئیس جمهور و همراهان، همزمان با شب ولادت امام رئوف علی ابن موسی الرضا (ع) به مقام رفیع شهادت نایل شدند.

حجت الاسلام آل هاشم، نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، سردار سید مهدی موسوی فرمانده یگان حفاظت رئیس‌جمهور و تعدادی از محافظین و خدمه بالگرد از سرنشینان بالگرد حامل رئیس‌جمهور بودند.

خراسان شمالی با ۱۰ شهرستان یک میلیون نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد از آن در نواحی روستایی سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha