۷ تیر ۱۴۰۳، ۱۶:۴۳
کد خبرنگار: 1459
کد خبر: 85521355
T T
۸ نفر

برچسب‌ها

اربعین خادم‌الرضا(ع) ؛ خدمات ماندگار شهیدجمهور در گیلان

رشت - ایرنا - چهل روز از شهادت رئیسی عزیز مرد مجاهد و رئیس جمهور خستگی‌ناپذیر گذشت؛ شهید جمهوری که برای توسعه کشور و خدمت به مردم شب و روز نمی‌شناخت و گیلان نیز از عطر خدمات او بی نصیب نماند. آری خادم الرضا تا ابد در ذهن و قلب مردمان این مرز و بوم می ماند و یادش از دل‌ها نخواهد رفت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، آری همین خدمات صادقانه بود که خادم الرضا(ع) را تا ابد در ذهن و قلب مردمان این مرز و بوم ماندگار کرده و یادش از دل‌ها نخواهد رفت.

هشتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران در شب میلاد هشتمین اختر تابناک امامت و ولایت در اثر سانحه سقوط بالگرد در راه خدمت به مردم در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد قیز قلعه‌سی به سمت شهر تبریز، در منطقه ورزقان آذربایجان شرقی دچار سانحه هوایی شد و به درجه رفیع شهادت نائل آمد؛ خبری تلخ و دلخراش که ملت ایران را سوگوار کرد.

رئیسی عزیز شهید خدمت شد؛ مردی که قلبش برای مردم سرزمینش می‌تپید و نگاهش را از آنان دریغ نمی‌کرد؛ فاجعه جانگداز و دلخراش شهادت خادم ملت، ایران را عزادار کرد؛ چهل روز از آن خبر تلخ می‌گذرد و امروز مراسم‌های ویژه چهلمین روز شهادت خادم‌الرضا آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در جای جای کشور از جمله گیلان برگزار شد.

شهید رئیسی برای تمام استان‌های کشور از جمله گیلان برنامه داشت؛ در برنامه‌های تبلیغاتی خود در سیزدهمین دوره انتخابات گفته بود؛ گیلان در تولید برخی از محصولات رتبه نخست را دارد، در تولید مرغ، تخم مرغ، آبزیان و دام سبک رتبه‌های بالایی دارد، چرا باید دچار مشکل شویم.

وی بیان کرده بود: گیلان با ظرفیت‌های خدادادی بسیار از جنگل، معدن، صنعت و کشاورزی گرفته تانیروی انسانی کارآمد، جوانان تحصیلکرده، خلاق و مبتکر کارهای بسیاری می‌تواند انجام دهد البته برای اتصال این ظرفیت‌ها نیازمند مدیریت مناسب است تا گیلان را از این وضعیت بیرون آورد.

شهید رئیسی با اشاره به پیگیری و اقداماتی که در دوره ریاستش بر قوه قضاییه برای راه‌اندازی چند کارخانه بزرگ گیلان انجام شده بود، گفته بود: این کافی نیست؛ این حوزه سیاست‌گذاری و اجرای مقتدرانه را می‌طلبد و برای توسعه‌یافتگی استان در تمامی بخش‌ها برنامه داریم.

نخستین سفر رئیس‌جمهور شهید به گیلان در بهمن ماه ۱۴۰۰ دستاوردهای خوبی به همراه داشت و خرداد امسال نیز منتظر دومین سفر شهیدجمهور بودیم اما شوق رسیدن به معبود، موجب شد سفر محقق نشود.

نخستین سفر رئیس‌جمهور شهید به گیلان در بهمن ماه ۱۴۰۰ دستاوردهای خوبی به همراه داشت. شهید رئیسی در نخستین سفر استانی به گیلان با دست پرُ به این خطه آمده‌ بود؛ در دیدار با نخبگان، علما، خانواده معظم شهدا، ایثارگران و جمعی از اقشار مختلف مردم گفته بود: گیلان از نیروی‌های انسانی کارآمد برخوردارست، این نیروها سرمایه‌های ارزشمندی هستند که می‌توانند منشا تحول باشند.

خادم ملت ایران با توجه به سرمایه‌های مادی و ذخائر موجود در گیلان؛ ارتباط با جنگل و دریا را از جمله ظرفیت‌های استان دانسته بود که با احیا می‌تواند زمینه ساز رفع مشکلات این خطه باشد.

وی با بیان اینکه گردشگری در گیلان باید با حفظ، گسترش فرهنگی، دینی و ارزشی در استان شکل گیرد اضافه کرد: دینداری از شاخصه‌های مردم گیلان است، این استان دانش پژوهان و طلاب ارزشمندی دارد، کار فرهنگی در استان اهمیت دارد.

اربعین خادم‌الرضا(ع) ؛ خدمات ماندگار شهیدجمهور در گیلان

دستاوردهای نخسین سفر شهیدجمهور به گیلان

در این سفر رئیس‌جمهور شهید به گیلان در بهمن سال ۱۴۰۰ با بررسی نیازها، ظرفیت‌ها و مزیت‌های استان به لحاظ رشد توسعه ۲۰ همت مصوبه برای اجرای پروژه ها در نظر گرفته شده بود که تاکنون ۸۵ درصد سهم سازمان مدیریت و برنامه ریزی محقق شده‌است.

علاوه بر اجرای پروژه‌های متعدد؛ راه آهن رشت - کاسپین و آزاد راه قزوین - رشت، ۲ پروژه مهم گیلان و از طرح های راهبردی کشور هم امروز به بهره‌برداری رسیده است چنانکه پروژه راه آهن رشت - کاسپین قرار بود به همراه سایر پروژه‌های اقتصادی و عمرانی اوایل ماه گذشته (خرداد) در دور دوم سفر رئیس‌جمهور شهید به گیلان افتتاح شود اما اینطور نشد.

علاوه بر اجرای پروژه‌های متعدد؛ راه آهن رشت - کاسپین و آزاد راه قزوین - رشت ۲ پروژه مهم گیلان بوده که به بهره‌برداری رسید. آزاد راه منجیل - رودبار (هشت کیلومتر باقی‌مانده آزاده راه قزوین - رشت) ۲۱ اسفندماه سال گذشته با حضور «محسن منصوری» معاون اجرایی رئیس جمهور، وزیر راه و شهرسازی و مسئولان گیلان به بهره‌برداری رسید.

این آزاد راه سومین وعده دولت در مسیرهای آزادراهی بوده پروژه‌ای که یک گره بزرگ ترافیکی در مسیر بزرگراه تهران _ رشت را مرتفع کرد و به لحاظ فنی، ابنیه و مهندسی جزو پروژه‌های سخت آزاد راهی کشور به شمار می‌رود؛ از این مسیر ۸.۲ کیلومتری؛ پنج کیلومتر پل و تونل است و طولانی‌ترین پل بزرگراهی به طول یک هزار و ۲۵۰ متر را در خود دارد.

بیشتر بخوانید:

نفس راحت گردشگران با اتمام آزادراه قزوین - رشت

این پروژه یکی از بزرگ‌ترین گره‌های ترافیکی کشور را حل کرد چنانکه در محدوده منجیل - رودبار در ایام پیک سفر گاه ۲۰ تا ۳۰ ساعت مردم در ترافیک طولانی چند ۱۰ کیلومتری می‌ماندند اما با انجام این پروژه این معضل رفع شد ضمن آنکه کاهش قابل توجه مصرف سوخت و صرفه‌جویی در انرژی نیز از دیگر دستاوردها و برکت های اجرای آن است.

آزادراه قزوین - رشت در مجموع حدود ۱۳۸ کیلومتر است که ۱۲۶.۷ کیلومتر از آن شامل ۳۱.۵ کیلومتر از امامزاده هاشم تا شمال رودبار و ۹۵ کیلومتر از جنوب منجیل تا قزوین تا حوالی سال ۱۳۹۰ احداث شد و حدود ۳.۲ کیلومتر آن اواخر سال ۹۵ به بهره برداری رسید.

پروژه آزادراه قزوین - رشت از سال ۱۳۹۸ شروع شده و تا شروع دولت سیزدهم ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و طی ۲ سال اخیر با همه تنگناها و محدودیت های مالی دولت به انجام رسید چنانکه ارزش روز این پروژه ۵ همت برآورد می‌شود.

اربعین خادم‌الرضا(ع) ؛ خدمات ماندگار شهیدجمهور در گیلان

بهره‌برداری از خط آهن رشت - کاسپین

راه آهن رشت - کاسپین به طول ۳۷ کیلومتر (رشت- پیربازار ۲۵.۳ کیلومتر، ۹.۷ تا بندر کاسپین و ۲ کیلومتر داخل منطقه آزاد انزلی) که قرار بود در دومین سفر استانی رئیس‌جمهور شهید به بهره‌برداری برسد و دائم بر تسریع و بهره‌برداری این پروژه مهم کشور و نیز منطقه تاکید داشت ۳۱ خرداد امسال با گرامیداشت یاد و نام این شهید گرانقدر دولت و ملت توسط محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری در مدار خدمت قرار گرفت.

این مسیر ریلی آخرین بخش از کریدور دریایی شمال به جنوب و حلقه مفقوده این کریدور بوده که بهره‌برداری شد؛ این مسیر ریلی به طول ۳۷ کیلومتر و ۴۰ کیلومتر ریل‌گذاری اردیبهشت ماه تکمیل شد که ظرفیت انتقال بار این خط ریلی حداکثر هفت میلیون تن و ظرفیت جابجایی مسافر آن ۶۰۰ هزار نفر و به علت مسافر کمتر این مسیر، ظرفیت امکان انتقال بار تا ۱۰ میلیون تن وجود دارد.

شاخه دیگری از این راه‌آهن تا بندرانزلی و شاخه دیگر آن به بندر آستارا و شبکه سراسری ریل وصل می‌شود؛ این مسیر به عنوان کریدور سراسری ریلی - دریایی از روسیه و فلاند در شمال اروپا به طول ۱۳ هزار کیلومتر از داخل خاک جمهوری اسلامی ایران عبور کرده و به بندر بمبئی می‌رسد و بخشی از پروژه حمل و نقل بین المللی است که کالاهای شرق آسیا و هند به دریای خزر و سپس به بندر آستراخان روسیه منتقل می‌شود.

این مسیر نسبت به مسیر فعلی که از کانال سوئز عبور می‌کند مدت زمان ۴۵ روز را به ۲۵ روز و هزینه‌ها را تا ۳۰ درصد کاهش می‌دهد، طول این خط آهن که نقطه انتهایی کریدور جنوب به شمال است، خلیج فارس را به دریای خزر متصل می‌کند و ظرفیت مسافری آن ۳۰۰ هزار را دارد و در حوزه جابه جایی کالا در سال نخست ۳ میلیون تن و در سالهای بعد تا هفت میلیون تن کالا را می‌تواند جابه جا کند.

احداث پل آستاراچای، پل گیل میدان لاهیجان، احداث پل کابلی آستانه‌اشرفیه پروه نیمه تمام ۱۳ ساله و بهره برداری از سد لاستیکی در فخرآباد و ماسال از جمله دیگر پروژه های اجرا شده در دولت شهید آیت الله رئیسی در گیلان است.

احیای ۳۶۳ واحد راکد در گیلان

اما این خدمات به همینجا ختم نمی شود، احیای واحدهای راکد از خدمات ارزنده دولت شهید رئیسی در گیلان است که ۳۶۳ واحد راکد در بخش‌های کشاورزی، صنعت و گردشگری احیاء شد و صنایع پوشش در حوزه نساجی اکنون فعال شده‌است.

احیای کارخانجات نساجی گیلان که امروز دوباره چرخ آن به حرکت درآمده، وعده‌ای بود که شهید رئیسی در سفر سال ۹۹ خود به استان در جایگاه ریاست قوه قضاییه طی بازدید از کارخانه تعطیل شده صنایع پوشش ایران داد و بعد از آن مستمر پیگیر رفع مسائل آنها شد.

آیت الله رئیسی در دوره ریاست جمهوری هم در سفر بهمن ماه ۱۴۰۰ خود بر حل مشکل این واحدها تاکید کرد تا امروز که این واحدها جانی دوباره گرفته و به مدار تولید و اشتغال بازگشته‌اند.

وزیر کشور ماه گذشته در جریان بازدید از کارخانه صنایع پوشش رشت گفته بود: کارخانه پوشش رشت یکی از ده‌ها و صدها بلکه هزاران طرحی است که توسط شهید بزرگوار آیت‌الله رئیسی دوباره راه‌اندازی شد.

وزیر کشور از کارخانه صنایع پوشش رشت بازدید کرد

احیای واحدهای راکد از خدمات ارزنده دولت شهید رئیسی در گیلان است. کاهش نرخ بیکاری ارمغان دیگر شهید رئیسی به گیلانیان است؛ نرخ بیکاری استان از ۹.۶ دهم درصد ابتدای فعالیت دولت سیزدهم اکنون به زیر هفت درصد رسیده است و از سال ۱۳۸۳ تا ۱۴۰۲ سرمایه‌گذاری خارجی در گیلان ۶۰۱ میلیون دلار بود که ۲۵ درصد آن در دولت سیزدهم رقم خورد.

ساماندهی و بهسازی دفنگاه سراوان رشت به عنوان بزرگترین مشکل زیست محیطی گیلان با تاکید و توجه جدی شهید آیت‌الله رئیسی انجام شد و اکنون پیشرفت اجرای این پروژه به ۸۵ درصد رسیده‌است.

تعداد شرکت‌های دانش بنیان در دولت سیزدهم از ۶۵ به ۹۵ شرکت افزایش یافت؛ در دولت شهید رئیسی ۴۵۴ عرصه ملی شناسایی و برای ۲۰۴ فقره مجوز اولیه صادر شد؛ در بخش بیمارستانی و درمانی نیز چهار هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال پروژه افتتاح شد که بیمارستان لاکان رشت با ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی تا پایان شهریورماه با نام رئیس‌جمهور شهید افتتاح و به بهره‌برداری می‌رسد.

فاز نخست اسکله گردشگری چمخاله با بیش از چهار هزار میلیارد ریال تکمیل و افتتاح شد و پروژه کشتی سازی بندر انزلی نیز با ۱۲ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در دست اجراست.

اما طرح ها و پروژه های دیگری هم هست که آغاز شده و یا در دست تکمیل است و با بهره برداری از آنها بخشی دیگر از تلاش شهید رئیسی برای خدمت به مردمان این دیار به نتیجه و انجام مطلوب می رسد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha