احیای ابرپروژه های برزمین مانده کهگیلویه وبویراحمد/یادگارهای ماندگارشهید رئیسی

یاسوج- ایرنا- سال هاست محرومیت های تاریخی بر سر کهگیلویه و بویراحمد سایه افکنده است و برغم ظرفیت های ویژه درحوزه آب، گاز،نفت، خاک،کشاورزی و گیاهان دارویی اما همواره از چالش های متعددی رنج می برد که رویکرد دولت مردمی سیزدهم و توجه خاص به این استان محروم و نگاه های حمایتی و تحول گرایانه شهید جمهور توانست تا حدودی گودال های عمیق این خطه را پر کند که احیا و تکمیل ده ها ابرپروژه مصداق بارز این مدعاست.

به گزارش ایرنا، استان کهگیلویه و بویر احمد یکی از استان های زیبای ایران در دامنه های زاگرس است که دارای جاذبه های متعدد و چشم نواز طبیعی و ارزشمند تاریخی است و مهم تر اینکه یکی از اصلی ترین مکان های زیست عشایر ایران و به عنوان اهرم های مولد اقتصاد مقاومتی است که نگاه جدی دولت به این خطه می تواند علاوه بر افزایش شاخص های رفاهی و اقتصادی در تقویت اقتصاد مقاومتی نیر موثر واقع شود.

سابقه استان شدن کهگیلویه و بویراحمد که به سال ۱۳۵۲ برمی گردد را می توان به نوعی همزاد با موجودیت جمهوری اسلامی دانست و برغم پیشرو بودن در تمامی صحنه های انقلاب و نظام جمهوری اسلامی باید گفت که متناسب با حضور گرم و صمیمانه مردمانش در برهه های مختلف تاریخی آنچنان که باید هنوز تا رسیدن به وضع مطلوب فاصله ها مانده و به تعبیری می توان گفت که هنوز گرد محرومیت از پیشانی اهالی سلحشور این دیار زدوده نشده است.

گرچه اقدامات زیربنایی و ضربتی خوبی طی دولت های گذشته زیر سایه نظام جمهوری اسلامی در این منطقه کوهستانی و سخت گذر شکل گرفته ولی شدت و حدت محرومیت ها به اندازه ای بوده که ، رفع حداکثری نارسایی ها در این استان همت دوچندان دولتمردان بخصوص دولت پا به کار سیزدهم را می طلبید ، دولتی که مردمان این دیار به تناسب جمعیت و وسعت در انتخابش سهم ویژه ای داشته اند.

جبران عقب ماندگی ها، خروج از محرومیت تاریخی و رفع مشکلات انباشت شده از گذشته ، تکمیل و احیای ابرپروژه های بسیاری در زمینه های عمرانی و اقتصادی در این استان از جمله برنامه های دولت سیزدهم بود که یک به یک عملیاتی شدند.

شهید جمهور در سفرهای استانی خود به کهگیلویه و بویراحمد بر تکمیل و تقویت زیرساخت های توسعه ای و شکوفایی قابلیت های معطل مانده این استان که به طبیعت ایران شهره است، تاکید داشت.

به گفته سید احسان عسکری معاون اقتصادی استان، تکمیل پتروشیمی گچساران، احیای کارخانه قند یاسوج، افزایش خط تولید کارخانه آجر دهدشت، تکمیل نخستین و بزرگترین پارک آبی در جنوب کشور، تکمیل پتروشیمی دهدشت، کارخانه بزرگ گیاهان دارویی گچساران، تکمیل بیواتانول باشت، اجرای طرح های مهم در حوزه جهاد کشاورزی، بین المللی شدن فرودگاه یاسوج و غیره از جمله مهمترین طرح های کلان اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد بوده که با مصوبات سفر نخست رئیس جمهور به این استان پس از سال ها غبار غفلت شتاب بخشی شده است.

احیای ابرپروژه های برزمین مانده کهگیلویه وبویراحمد/یادگارهای ماندگارشهید رئیسی

تزریق اعتبارات بی سابقه به استان

حدود ۲ سال از سپردن سکان اداره کشور به دولت سیزدهم گذشت، دولتی که با شعار «دولت مردمی، ایران قوی» کار خود را استارت زد البته باید در نظر داشت هیچ دولتی به‌اندازه دولت آیت‌الله رئیسی میراث‌دار پروژه های زخمی و مشکلات عدیده مانده از سال های قبل نبود.

آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» مهر ماه ۱۴٠٠ و در ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم به کهگیلویه و بویراحمد سفر کرد و گام های اساسی برای بهره‌برداری نهایی از پروژه‌های مهم و زیرساختی در این استان برداشت و جمعاً از سفر نخست ۲۵ همت (۲۵ هزار میلیارد تومان) به این منطقه اختصاص داده شده است که چنین اعتباری برای نخستین بار در تاریخ کهگیلویه و بویراحمد وارد استان شده است.

در سفر دوم نیز طرح های زیربنایی، زیرساختی و توسعه‌محور در بخش‌های مختلف اعم از گردشگری، راه، آب، نفت و گاز، پتروشیمی، گیاهان دارویی، صنعت و کشاورزی برای عبور از محرومیت‌ها و شتاب‌بخشی به روند توسعه‌ای این استان به تصویب رسید.

در دور دوم سفرهای آقای رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد مجموعا بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان در این سفر دو روزه مصوبه وجود داشت که اجرای این مصوبات تحول عظیمی در کهگیلویه و بویراحمد ایجاد می کند.

احیای ابرپروژه های برزمین مانده کهگیلویه وبویراحمد/یادگارهای ماندگارشهید رئیسی

تکمیل ابرپروژه قند یاسوج (نماد صنعت استان)

کارخانه قند یاسوج در سال ۱۳۴۴ با ظرفیت تولید روزانه هزار تن قند و شکر آغاز به کار کرد. این کارخانه تا سال ۱۳۶۲ به تولید ادامه داد، اما پس از آن در دوره‌های متوالی تعطیل شد.

در سال ۱۳۷۶ به علت مشکلات متعدد، کارخانه قند یاسوج غیرفعال شد. در سال‌های بعد، کارخانه مجدداً به چرخه تولید بازگشت، اما دوباره راکد شد.

در سفر نخست رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد در مهرماه ۱۴۰۰، برای بازسازی این کارخانه اعتباری اختصاص داده شد و کار بازسازی و احیای کارخانه توسط ستاد اجرایی فرمان امام آغاز شد.

اکنون کارخانه قند یاسوج بازسازی شده و با حضور رئیس جمهور به چرخه تولید بازگشته است. این کارخانه با ظرفیت تولید روزانه ۷۰۰ تن قند و شکر، زمینه اشتغال مستقیم برای ۲۰۰ نفر را فراهم کرده است.

احیای ابرپروژه های برزمین مانده کهگیلویه وبویراحمد/یادگارهای ماندگارشهید رئیسی

افزایش خطوط تولید آجر دهدشت

کارخانه بزرگ تولید آجر و سفال دهدشت مجهز به تجهیزات مدرن در یکی از محروم ترین مناطق کهگیلویه وبویراحمد ایجاد شده و در یک فاز با ۲۰۰ نفر کارگر مشغول فعالیت است اما برای توسعه نیازمند۵۰ میلیارد تومان اعتبار بوده که در سفر شهید جمهور هم دستور حمایت از طرح توسعه ای این واحد داده شد و این میزان اعتبار در سفر تصویب شد.

به گفته کارشناسان امر در صورت تکمیل طرح توسعه کارخانه آجر دهدشت ظرفیت از ۶۰۰ تن به یک هزار و ۸۰۰ تن در روز افزایش خواهد یافت.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این ارتباط به ایرنا ، گفت افزود: قرار شد طبق مصوبه سفر، ۵۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی به شرکت نماسازان مروارید ( آجر دهدشت ) از محل منابع بانک ملت پرداخت شود که تاکنون مبلغی به آن پرداخت شده است.

عسکری تاکید کرد: در مجموع این واحد برای اتمام طرح توسعه ای اش حدود ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وی با اشاره به بازدید اخیر خود از کارخانه آجر دهدشت، گفت: یک واحد تولید آجر با تکنولوژی جدید (کوره هوفمن) در دست اجراست که می‌تواند انعطاف‌پذیری خوبی برای تولیدکننده به دنبال داشته باشد.

احیای ابرپروژه های برزمین مانده کهگیلویه وبویراحمد/یادگارهای ماندگارشهید رئیسی

تکمیل موج های آبی به عنوان یک طرح پیشران اقتصادی و گردشگری

کلنگ طرح پارک آبی یاسوج به عنوان نخستین پارک آبی جنوب کشوردر سال ۹۵ بر زمین زده شد اما روند اجرایی این طرح آنچنان لاک پشتی پیش رفت که مردم مرکز استان امید خود را برای بهره برداری آن ازدست داده بودند ولی اکنون این طرح پیشران اقتصادی و گردشگری پس از سه سال رکود به بهره برداری رسیده است.

پارک آبی یاسوج ( قصر تفریحی دنا) با میزان سرمایه گذاری های تحقق یافته (ریالی و ارزی) ۳۰۰ میلیارد تومان است.محل استقرار این پارک آبی یاسوج - تلخسرو است و اشتغال موجود ۶۰ نفر در حین اجرای پروژه و میزان اشتغال در زمان بهره برداری ۸۵ نفر اعلام شده است.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به تکمیل پروژه موج‌های آبی در شهر یاسوج، عنوان کرد: با توجه به مصوبات سفر رئیس جمهور، خوشبختانه با تزریق ۱۳ میلیارد تومان تسهیلات این طرح وارد فاز بهره‌برداری شده است.

عسکری بیان کرد: با توجه به ظرفیت های بی بدیل استان در گردشگری به ویژه در شهرستان های بویراحمد و دنا، پروژه های گردشگری بسیاری یکی پس از دیگری در این دولت وارد فاز عملیاتی خواهند شد و شاهد رونق در این زمینه خواهیم بود.

وی ادامه داد: پروژه های بی نظیری همچون پل شیشه ای (معلق مهریان)، تله کابین، سورتمه، زیپ لاین، مجتمع های گردشگری و چندین طرح دیگر برای توسعه گردشگری استان به عنوان مکمل در کنار پارک آبی یاسوج ( قصر تفریحی دنا) ساخته خواهند شد.

پارک آبی یاسوج در فضایی به مساحت ۶ هزار و ۷۰۰ متر مربع در شهر یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد با پیش بینی مواردی از جمله استخر شنا، استخر بچه ها، استخر درمانی، وان نمک، سالن ماساژ، رودخانه آرام و انواع سرسره های آبی ساخته شده است.

احیای ابرپروژه های برزمین مانده کهگیلویه وبویراحمد/یادگارهای ماندگارشهید رئیسی

جان دوباره در کالبد کارخانه تعطیل ماشین سازی گچساران

کارخانه ماشین سازی گچساران پس از حدود پنج سال رکود پس ار سفر نخست رئیس جمهور به استان، با حمایت‌های دولت و پیگیری های فعالان اقتصادی به صحنه تولید بازگشته است.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: واحدهای بزرگی هم اینک در استان در دست احیا هستند که از جمله مهم ترین انها ماشین سازی گچساران بوده که پس از سال ها تعطیلی با اشتغال بیش از ۱۰۰ نفر به چرخه تولید بازگشته است.

عسکری بیان کرد: این کارخانه در حوزه ساخت ماشین‌آلات صنعتی فعالیت دارد و با همکاری سازمان تأمین اجتماعی، فعال و موجب اشتغالزایی شده است.

کارخانه ماشین سازی گچساران چند سال تعطیل بود و در جهت سیاست های دولت مردمی برای احیای کارخانه های راکد در سفر رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد ویژه دیده شد.

در راستای اقدامات انجام شده برای بازگشت به تولید ، این کارخانه احیا و شادی کارگران بیکار را برای بازگشتن به کارشان در پی داشت.

احیای ابرپروژه های برزمین مانده کهگیلویه وبویراحمد/یادگارهای ماندگارشهید رئیسی

ابرپروژه پتروشیمی گچساران

یرانی‌ترین مجتمع پتروشیمی کشور که پس از ۲ دهه در ۲۶ تیرسال ۱۴۰۲ با سفر استانی هیات دولت به کهگیلویه و بویراحمد و با حضور آیت الله رییسی T رییس جمهور در شهرستان گچساران راه اندازی شد در یک بازه زمانی کوتاه در مسیر شتاب و تولید محصول قرار گرفته است.

طرح ساخت خط لوله سراسری اتیلن غرب در سال ۸۱ به منظور توسعه و آبادانی مناطق محروم غرب کشور به تصویب رسید و عملیات اجرایی آن در زمین به مساحت ۱۵۷ هکتار در سال ۸۳ با اعتبار پیش بینی شده ۱.۳ میلیارد یورو آغاز شد.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم و تاکید آیت الله رییسی بر تکمیل طرح های نیمه تمام عملیات ساخت این طرح اقتصادی شتاب گرفت و پس از ۲دهه راه اندازی و هم اکنون در مدار تولید پایدار قرار گرفت و و محصول این مجتمع که ماده اولیه بسیار مهم و پرمصرف در صنعت به‌شمار می‌رود به خط لوله اتیلن غرب کشور تزریق خواهد شد.

بطوری که رییس جمهور درآیین افتتاحیه این طرح در تیرماه ۱۴۰۲ گفته بود که کارخانه پتروشیمی شهرستان گچساران که بخش عمده ای از مراحل ساخت آن به دست متخصصان ایرانی انجام شده مصداق هنر مقاومت در برابر تحریم هاست و صنعتگران ایرانی برای ساخت این کارخانه سنگ تمام گذاشتند.

رییس مجتمع پتروشیمی گچساران گفت: مجتمع پتروشیمی گچساران، بزرگترین طرح صنعتی استان کهگیلویه و بویراحمد بوده که با سرمایه‌گذاری حدود ۱/۳ میلیارد یورو به دست توانمند صنعتگران ایرانی و با پیگیری های مسئولین شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس ایجاد شد.

مسعود سیاهپور افزود: این واحد صنعتی با دریافت گاز اتان از شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس بهبهان، سالانه یک میلیون تن اتیلن و ۸۴ هزار تن +c۳(برش پروپان و سنگین‌تر) تولید می‌کند که علاوه بر درآمدزایی و خلق ثروت، خوراک مجتمع‌های واقع در مسیر خط لوله سراسری اتیلن غرب، همچنین مجتمع‌های پتروشیمی ممسنی، دهدشت، بروجن، کازرون و پلیمر گچساران را نیز تأمین می کند.

احیای ابرپروژه های برزمین مانده کهگیلویه وبویراحمد/یادگارهای ماندگارشهید رئیسی

تکمیل پتروشیمی دهدشت رویایی که محقق می شود

پتروشیمی دهدشت یکی از طرح های صنعتی بزرگ کهگیلویه و بویراحمد با هدف ایجاد اشتغال برای مردم منطقه ایجاد شده اما طی ۱۵ سال تنها ۱۳درصد پیشرفت فیزیکی داشته که در سفر مهرماه ۱۴۰۰ رئیس جمهور به استان این پروژه مورد توجه جدی قرار گرفت و تاکنون پیشرفت آن به حدود ۴۰ درصد رسیده است.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: پروژه پتروشیمی دهدشت (پلی اتیلن) جزو مصوبات سفر نخست (مهرماه ۱۴۰۰)رئیس جمهور و هیات دولت به استان کهگیلویه و بویراحمد است.

عسکری افزود: در حال حاضر ۵۰۰ نفر در این مجموعه مشغول به کار هستند که ۷۰ درصد آنها را نیروهای بومی تشکیل می‌دهند.

وی ادامه داد: پتروشیمی دهدشت از پیشرفت فیزیکی نسبتاً خوبی برخوردار است و تحولات قابل قبولی در بحث ابنیه و ساختمان انجام گرفته است.

عملیات اجرایی پروژه پتروشیمی دهدشت (پلی اتیلن) از سال ۱۳۸۶ آغاز شد ، اما پیشرفت فیزیکی طرح تا شروع دولت سیزدهم محدود به ۱۳ درصد بوده است و کار آنقدر کند پیش رفت که دیگر مردم این دیار امید خود را از ساخت این پتروشیمی از دست داده بودند.

عملیات ساخت این پتروشیمی که تولید پلی اتیلن سنگین با ظرفیت ۳۰۰ هزار تن در سال را برنامه ریزی کرده بود در کمترین زمان ممکن از سوی شرکت پتروشیمی دهدشت بصورت سهامی خاص تاسیس و به ثبت رسید.

احیای ابرپروژه های برزمین مانده کهگیلویه وبویراحمد/یادگارهای ماندگارشهید رئیسی

کارخانه گیاهان دارویی کهگیلویه و بویراحمد حلقه مفقوده ای که تکمیل شد

کهگیلویه و بویراحمد رویشگاه بسیاری از گیاهان خوراکی و دارویی ازجمله درخت ودرختچه های نادر است و یکی از راهبردی ترین محورهای توسعه ای بشمار می آید به منظور بهره وری از این سرمایه ارزشمند در سفر نخست رئیس جمهور تکمیل ابرپروژه کارخانه گیاهان دارویی گچساران تصویب و پس از ۶ سال انتظار محقق شد.

ابر پروژه کارخانه گیاهان دارویی گچساران (هربی فارمد) در منطقه سربیشه به منظور ترویج الگوی کشت در مهرماه سال ۹۶ به تصویب رسید و احداث در سال ۹۷ در دستور کار شرکت هربی فارمد قرار گرفت.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: کارخانه گیاهان دارویی هربی فارمد یکی دیگر از پروژه‌های اقتصادی استان است که در بخش تأسیسات، ابنیه و خطوط تولید شرایط قابل قبولی را طی کرده است.

عسکری ادامه داد: به جهت اینکه تناسبی بین خطوط تولید و فضا وجود نداشت، قرار بر این شد خطوط تولید دیگری نیز در کنار این خطوط قرار گیرد و در مقیاس بزرگتری کار تولید و فرآوری انجام گیرد.

کارخانه گیاهان دارویی در زمینی به مساحت ۶ هزار متر مربع با زیر بنای چهار هزار و ۵۰۰ متر مربع در دست ساخت است.

ظرفیت سالیانه کارخانه فرآوری گیاهان دارویی گچساران ۱۶۰ تن است و در این واحد تولیدی فرآوری، بسته بندی محصولات تولیدی کشاورزان پیش بینی شده است.

احیای ابرپروژه های برزمین مانده کهگیلویه وبویراحمد/یادگارهای ماندگارشهید رئیسی

مصوبه بین المللی شدن فرودگاه یاسوج رنگ واقعیت گرفت

اعطای مجوز پروازهای بین المللی به فرودگاه یاسوج که مهرماه ۱۴۰۰ در سفر رییس جمهوری به استان کهگیلویه و بویراحمد مصوب شد مراحل پایانی آماده سازی را سپری کرد و به رویای دیرینه مردم این استان رنگ واقعیت بخشید.

با اجرایی شدن مجوز بین المللی شدن فرودگاه یاسوج، پرواز از این فرودگاه به کربلا، نجف و سایر کشورهای خارجی انجام می شود و راه برای توسعه همه جانبه در کهگیلویه و بویراحمد باز خواهد شد و صادرات کالا از استان شامل گل رز، عسل، گیاهان دارویی، محصولات باغی و صنایع دستی به کشورهای خارجی رونق خواهد گرفت.

از دیگر مزیت های راه اندازی پروازها به خارج از کشور ‌ها زمینه سازی برای جذب سرمایه گذاران است که با توجه به ظرفیت های بی بدیل کهگیلویه و بویراحمد به توسعه اقتصادی استان کمک کنند.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد به تقویت ناوگان هوایی استان به عنوان یکی از مولفه های مهم در توسعه پایدار اشاره کرد و گفت: این موضوع زیرساختی به جد در اولویت کاری مدیران مربوطه استانی قرار گرفته است .

عسکری اظهار کرد: طی یکسال و نیم اخیر تلاش هایی برای ارتقای سطح پروازی در فرودگاه یاسوج انجام گرفته است؛ از جمله اعطای مجوز پروازهای بین المللی به این فرودگاه بوده که مهرماه ۱۴۰۰ در سفر رییس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد مصوب شد و اینک رنگ واقعیت به خود گرفته و به فعلیت رسیده است.

وی ادامه داد: علاوه بر ریل و راه آهن به دنبال گسترش فرودگاه یاسوج و آوردن هواپیما به استان هستیم که در این خصوص با پنج سرمایه‌گذار در حال رایزنی هستیم تا یکی از آن‌ها را به استان بیاوریم اما در هر صورت اتاق بازرگانی و سایر دستگاه‌ها نیز باید ورود کنند.

فرودگاه یاسوج بعد از فرودگاه شهرکرد مرتفع‌ترین فرودگاه کشور است با این تفاوت که فرودگاه شهرکرد در منطقه مسطح قرار دارد در حالی که فرودگاه یاسوج در کاسه قرار گرفته است و این شرایط را برای نشست و برخاست هواپیما خاص می‌کند.

در سال ۹۳ فرودگاه یاسوج یکی از محدودترین باندهای فرودگاهی کشور را داشت. طول باند آن ۲۶۰۰ متر و pcn(میزان فشردگی آسفالت در واحد متر مربع) آن نیز پایین بود.

ظرف ۳۰ ماه بزرگترین پروژه عملیات خاکی کشور و استان با حجم یک میلیون و ۳۰۰ هزار متر مکعب در این فرودگاه انجام شد.

pcn باند فرودگاه از ۲۶ به ۴۶ و طول باند نیز از ۲۶۰۰ متر به ۳۲۰۰ متر ارتقا یافت تا یکی از با کیفیت ترین باندهای فرودگاهی کشور در استان کهگیلویه و بویراحمد ساخته شود.

احیای ابرپروژه های برزمین مانده کهگیلویه وبویراحمد/یادگارهای ماندگارشهید رئیسی

ساخت بیواتانول باشت شتاب گرفت

تکمیل و بهره برداری از کارخانه بیواتانول باشت به عنوان پیش نیاز ایجاد فرصت های شغلی جدید،رونق تولید محصول کشاورزی ذرت و تولید بنزین گیاهی یکی از مهمترین عناصر توسعه اقتصادی در شهرستان کوچک باشت نیازمند تامین اعتبار است.

کارخانه بیواتانول باشت نخستین طرح صنعتی بزرگ شهرک صنعتی خان احمد در شهرستان ۲۲ هزار نفری باشت است که مهرماه سال ۱۳۹۸ در زمینی به مساحت ۱۵ هکتار در شهرک صنعتی خان احمد آغاز شده اما به جز یک سال ابتدایی عملیات اجرایی آن به صورت آهسته ای ادامه دارد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: در مورد طرح بیواتانول باشت چندین بار با وزیر گفت و گو داشته‌ام و گفتند در مرحله نخست باید بیو اتانول کرمانشاه را بسازیم برای همین این پروژه به بورس رفته است.

سید علی احمد زاده ادامه داد: در بورس ۲۰ هزار میلیارد ریال برای آن در نظر گرفته شد و ما نیز به جد پیگیر ساختن آن هستیم.

وی اظهار کرد: عملیات اجرایی کارخانه بیواتانول باشت که مهرماه سال ۱۳۹۸ در زمینی به مساحت ۱۵ هکتار در شهرک صنعتی خان احمد آغاز شد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: نبود شغل و بیکاری یکی از دردهای مزمن این استان به ویژه منطقه محروم است.

احمد زاده تصریح کرد: تنها کاری می شود در زمینه اشتغال و رفع معضل بیکاری در استان انجام داد پرداخت تسهیلات در قالب طرح اقتصادی و اشتغالزایی است.

در شرایطی که بسیاری از جوانان شهرستان باشت در جنوب کهگیلویه و بویراحمد به امید یافتن کاری با حداقل درآمد آواره شهرستان ها و استان های مجاور هستند بهره برداری از این طرح با ظرفیت ایجاد یکهزار فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم می تواند نسخه شفابخش درد بیکاری در این خطه باشد.

به گفته کارشناسان تولید سوخت اتانول (Ethanol fuel) به عنوان سوخت اصلی موتور یا یک افزودنی به بنزین به کاهش آلودگی هوا هم کمک می کند به عبارت دیگر بهره برداری از این طرح می تواند سهمی اثرگذار در کاهش آلایندگی های زیست محیطی و سلامت انسان و موجودات زنده نیز داشته باشد.

زیست‌اتانول بر خلاف نفت، انرژی تجدیدپذیر محسوب می شود و از مواد خام کشاورزی و فراورده‌هایی مانند نیشکر، سیب‌زمینی و ذرت بدست می آید.

احیای ابرپروژه های برزمین مانده کهگیلویه وبویراحمد/یادگارهای ماندگارشهید رئیسی

ساخت بزرگترین مجموعه گردشگری جنوب کشور با ۹ هزار میلیارد ریال سرمایه‌

کلنگ آغاز عملیات اجرایی بزرگترین طرح گردشگری جنوب کشور (مجموعه گردشگری پل معلق) با سرمایه ای معادل ۹ هزار میلیارد ریال به زمین زده شده است.

این طرح با مشارکت بخش خصوصی و حمایت دولت اجرا می شود.کهگیلویه و بویراحمد ظرفیت بسیار بالایی برای جذب گردشگر دارد و دولت از هرگونه سرمایه گذاری در راستای توسعه زیرساخت های گردشگری این استان به صورت ویژه حمایت می کند.

حجم سرمایه گذاری در این پروژه ۹ هزار میلیارد ریال پیش بینی شده است و با ایجاد این پروژه رونق اقتصادی خوبی در صنعت گردشگری کهگیلویه و بویراحمد ایجاد می شود.

با اجرای این طرح گردشگری برای ۲۵۰ نفر شغل ایجاد می شود، در این مجموعه گردشگری قرار است تله کابین، پل معلق،تله سیژ، کافی شاپ و سوئیت های اقامتی اجرا شود.

مشاور طرح تله کابین تنگ مهریان گفت: این تله کابین به طول ۵.۵ کیلومتر احداث می شود، سرمایه فاز اول آن ۲۰۰ میلیارد تومان است که توسط بخش خصوصی تامین شده و در فازهای بعدی تا ۷۰۰ میلیارد تومان قابل افزایش استف تله کابین در تنگ مهریان در فاز اول به طول هزار متر به مرحله اجرا خواهد رفت و پل معلق در فاز دوم با اعتبار ۶۵۰ میلیارد تومان اجرا می‌شود.

ورزش‌های ابی، سورتمه، فضاهای رفاهی در این پروژه در نظر گرفته شده است. اگر در واگذاری املاک منابع طبیعی تسهیل صورت بگیرد روند اجرایی پروژه سرعت خوبی می‌گیرد.

احیای ابرپروژه های برزمین مانده کهگیلویه وبویراحمد/یادگارهای ماندگارشهید رئیسی

کلنگ زنی میدان گازی مختار در سفر دوم رئیس جمهور

در حالی که زمستان‌های سرد و کمبود گاز در فصل سرما چالشی دیرینه برای مردم ایران به شمار می‌رود، پیشرفت عملیات اجرایی پروژه گاز مختار یاسوج در استان کهگیلویه و بویراحمد، امیدی تازه برای عبور از این چالش و رونق اقتصادی در این استان و جنوب غرب کشور به ارمغان آورده است.

میدان گازی مختار با ذخایر عظیم گاز طبیعی، می‌تواند نقشی کلیدی در تامین نیازهای انرژی کشور در فصل زمستان و به ویژه در استان‌های جنوبی ایفا کند. بهره‌برداری از این میدان همچنین می‌تواند به رونق اقتصادی در استان کهگیلویه و بویراحمد، ایجاد اشتغال برای جوانان و افزایش سطح درآمد مردم کمک کند.

میدان گازی مختار که در ۱۰ کیلومتری شهر یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده، به عنوان یکی از پتانسیل‌های مهم اقتصادی این استان شناخته می‌شود. بهره‌برداری از این میدان گازی که در دولت سیزدهم کلید خورده، نویدبخش تحولات چشمگیری در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی این منطقه است.

سید احسان عسکری، معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد، با اشاره به آغاز عملیات اجرایی پروژه گاز مختار یاسوج در دولت سیزدهم پس از سال‌ها کش و قوس اظهار داشت: "حفاری اولین چاه این پروژه به پایان رسیده و به زودی عملیات حفاری چاه دوم نیز آغاز خواهد شد."

این خبر برای استان کهگیلویه و بویراحمد از اهمیت بالایی برخوردار است. میدان گازی مختار با ظرفیت ۱۰۹ میلیارد مترمکعب، می‌تواند نقش مهمی در جبران کمبود گاز در کشور و به ویژه در این استان ایفا کند. بهره‌برداری از این میدان همچنین می‌تواند به رونق اقتصادی استان و ایجاد اشتغال برای جوانان کمک کند.

عسکری در ادامه گفت: "کارهای مربوط به اجرای چهار میدان نفتی و گازی در مناطق سردسیری استان کهگیلویه و بویراحمد آغاز شده است." وی افزود: "این میدان‌ها در سال‌های قبل شناسایی شده بودند اما رها شده بودند."

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: "میدان گازی مختار با ظرفیت ۱۰۹ میلیارد مترمکعب است که در حال تسطیح آن هستیم و ظرف یک ماه آینده دکل انتقال پیدا خواهد کرد."

شناسایی و توسعه میادین جدید نفتی و گازی می‌تواند به امنیت انرژی کشور کمک کند و وابستگی ما به واردات را کاهش دهد. همچنین، این امر می‌تواند به تنوع‌بخشی به سبد انرژی کشور و توسعه پایدار اقتصادی کمک کند.

با توجه به حجم ذخایر گاز در میدان مختار، می‌توان انتظار داشت که این میدان در آینده به یکی از مهم‌ترین منابع تامین گاز کشور تبدیل شود. بهره‌برداری از این میدان همچنین می‌تواند به کاهش افت فشار گاز در کشور و افزایش رفاه مردم کمک کند.

عسکری عنوان کرد: "همچنین دومین چاه حفر خواهد شد، هفت چاه برداشت و چهار چاه تزریق اجرا خواهد شد."

وی تاکید کرد: "از این پس صنایع منطقه به دلیل ناترازی شبکه گاز در زمستان تعطیل نخواهد شد."

احیای ابرپروژه های برزمین مانده کهگیلویه وبویراحمد/یادگارهای ماندگارشهید رئیسی

پتروپالایشگاه گچساران

استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت: کلان پروژه پتروپالایشگاه گچساران که عملیات اجرایی آن قرار بود تیرماه پارسال شروع شود به دلیل برخی موانع و نبود مجوزهای لازم تاکنون به تاخیر افتاد که هم اینک موانع این طرح برطرف شده و در حال مراحل پایانی صدور مجوزها برای کلنگ زنی است.

سید علی احمدزاده اظهار کرد: پروژه های بزرگ و تحول‌زائی در سطح استان احداث می شود، یکی از این پروژه ها پتروپالایشگاه گچساران است.

وی افزود: عملیات ساخت پتروپالایشگاه گچساران در زمان اجرا برای بیش از پنج هزار نفر اشتغال ایجاد می کند و با تکمیل آن برای هزار و ۵۰۰ نفر شغل ایجاد می شود و در شکوفایی اقتصاد استان و گچساران تاثیر مهمی برجا می گذارد. اجرای این طرح با سرمایه گذاری بخش خصوصی در قالب سه فاز و برآورد بیش از ۶ میلیارد دلار هزینه صورت می گیرد .

استاندار کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: این ابر پروژه اقتصادی در زمینی به مساحت ۲۱۵ هکتار در منطقه لیشتر روستای آب انجیر ساخته می شود که با راه اندازی آن ۲۲ محصول از جمله گازوئیل، بنزین و بنزن تولید خواهد کرد.ظرفیت پتروپالایشگاه گچساران ۱۴۰ هزار بشکه در سال بوده و مدت اجرا از سوی سرمایه گذار سه تا پنج سال اعلام شده است.

احمدزاده تاکید کرد: برای اینکه پتروپالایشگاه گچساران به نتیجه برسد باید یک تیم هماهنگ و منسجم هم در سطح استان و هم در سطح وزارت کشور تشکیل دهیم تا این پروژه ملی سریعتر به سرانجام برسد.

احیای ابرپروژه های برزمین مانده کهگیلویه وبویراحمد/یادگارهای ماندگارشهید رئیسی

امید در دل مردم کهگیلویه جوانه زد/ کلنگ زنی مینی پالایشگاه دهدشت

کلنگ زنی طرح بزرگی همچون مینی پالایشگاه دهدشت در این سفر ساکنان کهگیلویه و بویراحمد و مردخ خطه کهگیلویه بزرگ را به آینده امیدوار کرده است.

کلنگ زنی مینی پالایشگاه دهدشت، می توان تحقق آرزوهای دیرینه مردم کهگیلویه و بویراحمد در سفر معاون اجرایی رییس جمهور به این استان دانست.

طرح مینی پالایشگاه دهدشت با ظرفیت تولید روزانه ۱۰ هزار بشکه و اشتغالزایی ۸۰۰ نفر می تواند آینده این خطه را شکوفا کند.

گردش مالی، ارتقای درآمد و رونق و توسعه اقتصادی از پیامدهای اجرای این طرح است.

به گزارش ایرنا، موقعیت ویژه کهگیلویه و بویراحمد، زمینه توسعه صنایع پتروشیمی را فراهم کرده به گونه ای که این استان دومین تولید کننده نفت کشور پس از خوزستان است و بالای ۹۰ درصد نفت کشور در خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و بوشهر تولید می شود.

نقش مهم صنایع نفت، گاز و پتروشیمی کهگیلویه و بویراحمد در راستای شکوفایی اقتصادی کشور، توسعه پایدار، توسعه صنایع پایین دستی، صادرات غیرنفتی، ایجاد ارزش افزوده و اشتغال آفرینی بر کسی پوشیده نیست و در دولت سیزدهم توسعه این صنایع شتاب چشمگیری یافته است.

شهرستان کهگیلویه در استان کهگیلویه و بویراحمد در دهه های گذشته با محرومیت و توسعه نیافتگی عجین بوده است و جوانان تحصیلکرده بسیار اما بیکار دارد و درپی توسعه و محرومیت زدایی از این منطقه ساخت طرح های مهمی در این شهرستان در دولت سیزدهم در دستور کار قرار گرفته است.

احیای ابرپروژه های برزمین مانده کهگیلویه وبویراحمد/یادگارهای ماندگارشهید رئیسی

بهره برداری از معدن فسفات چرام

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: با احداث کارخانه اسید فسفریک و بهره برداری از معدن فسفات چرام (واقع در کوه لار) زمینه اشتغال بیش از ۸۰۰ نفر در استان فراهم خواهد شد.

احمدزاده ابراز کرد: با بهره برداری از این طرح ۴۰ هزار تن کنسانتره فسفات و همچنین اسید فسفریک تولید می شود.

وی تاکید کرد: پس از سال های سال (حدود ۵۰ سال) برای اولین بار جاده دسترسی به این معدن احداث شده است.

۱۵ هکتار زمین در اختیار شرکت الغدیر قرار گرفته است و به میزان ۳۰ هکتار دیگر نیز در برنامه واگذاری قرار خواهد گرفت.

با ایجاد کارخانه فرآوری فسفات علاوه بر رونق در اقتصاد و حذف نیازهای شدید به ارز و دلار، وابستگی ما به خارج کمتر و کشور را در مسیر توسعه قرار خواهد داد.

عملیات اکتشافی معدن فسفات چرام از سال ۱۳۴۹ آغاز شد و تا سال ۱۳۷۲ بطول انجامید و پس از آن مطالعات امکان سنجی فنی و اقتصادی شروع شد.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: با جلسات متعدد و مختلفی که در محل شرکت ایمیدرو برگزار شده، قرار است شاهد بهره‌برداری از معدن فسفات چرام باشیم و این معدن بزرگترین معدن فسفات کشور با ذخیره ۸۱ میلیون تن است.

آهک هیدراته چرام

استاندار کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: عملیات اجرایی تکمیل فاز یک تولید آهک هیدراته در چرام پس از ۲ و نیم سال رکود آغاز شده و میزان سرمایه گذاری آن یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان است.

احمدزاده ادامه داد: طرح آهک هیدراته چرام اکنون ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و چنانچه راه اندازی شود حداقل برای ۷۵ نفر در خود این پروژه اشتغال ایجاد خواهد شد.

وی ابراز کرد: این طرح به منظور تولید آهک هیدراته و پیش نیاز ایجاد طرح بزرگ صنعتی اسید فسفریک با استفاده از کان سنگ فسفات معادن شهرستان چرام در حال راه اندازی است.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: باطله‌های معدن فسفات چرام، آهک است که در کنار آن یک کارخانه آهن هیدارته تعریف شده است.

عسکری ابراز کرد: در پای معدن، مقدمات احداث یک کاخانه اسید فسفریک را نیز داریم طی می‌کنیم؛ ۱۵ هکتار زمین واگذار شده و ۳۰ هکتار دیگر نیز در فرایند واگذاری است.

وی تصریح کرد: به طور کلی اجرای این پروژه‌ها در کنار هم بالغ بر ۷۰۰ اشتغال ایجاد خواهد کرد.

شهرستان چرام با بیش از ۳۲ هزار نفر جمعیت در ۱۶۰ کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است که برخوردار از معادن غنی همچون بوکسیت و فسفات است.

احیای ابرپروژه های برزمین مانده کهگیلویه وبویراحمد/یادگارهای ماندگارشهید رئیسی

تحول در حوزه زیرساختی واحدهای سردخانه ای و شهرک های گلخانه ای

دولت سیزدهم با اولویت قرار دادن بخش کشاورزی به عنوان محورتوسعه یکی از مهم‌ترین حلقه های مفقوده در شکوفایی استان ، گام های مهمی برداشته است که توسعه سطح گلخانه های استان، افزایش تولید ماهی، ایجاد زنجیره تولید مرغ، رتبه یک کشوی در طرح جهش تولید و قراردادی و خودکفایی در سه محصول شیر، گوشت قرمز و عسل قابل اشاره است.

در حوزه کشاورزی ۳۳۳ طرح در این دولت به بهره برداری رسیده و اشتغال ایجاد شده آن ها یک هزار و ۷۰۰ نفر بوده است.

هم اکنون پنج شهرک گلخانه ای در کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی بیش از ۱۴۰ هکتار در دست اجراست.این تعداد مجتمع شامل ماهور باشت گچساران به مساحت ۲۸ هکتار، فدک سرابیز باشت ۳۴ هکتار، مجتمع گلخانه ای ناصرآباد گچساران ۲۴ هکتار، دشت مازه کهگیلویه ۳۲ هکتار و مجتمع گلخانه ای بهمئی ۱۹ هکتار است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این رابطه می گوید که سطح کل گلخانه ها در استان در آغاز دولت حداکثر ۳۲ هکتار گلخانه بود که اکنون به جز آن ۳۲ هکتار، حدود ۱۳۷ هکتار گلخانه در استان در دست احداث است.

وی افزود: به زودی این گلخانه ها به بهره برداری می رسند البته بخشی از این گلخانه ها آماده بهره برداری است.

احمدزاده عنوان کرد: بهره برداری از این گلخانه ها تحول چشمگیری در حوزه جهاد کشاورزی استان ایجاد خواهد کرد و به جد توسعه گلخانه در دستور کار متولیان امر است.

بخش کشاورزی به لحاظ شاخص های آماری و تولید انواع محصولات زراعی و باغی یکی ازحوزه های مهم و از محورهای توسعه ای کهگیلویه وبویراحمد محسوب می شود و همواره یکی از موانع اصلی و جدی فرا روی این بخش کمبود صنایع تبدیلی و سردخانه ها بود که هم اینک و در دولت سیزدهم این مهم در اولویت قرار گرفته و ظرفیت سردخانه های استان ظرف ۲ سال گذشته به بیش از ۲ برابر افزایش یافته است.

کهگیلویه وبویراحمد به دلیل داشتن شرایط و موقعیت منحصر به فرد و ظرفیت های بالقوه در زمینه کشاورزی به ویژه محصولات باغی به شدت نیازمند توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی و سردخانه ها برای حفظ و نگهداری محصولات زراعی و باغی خود است.

استاندار کهگیلویه وبویراحمد در این زمینه گفت: ۱۲ هزار تن سردخانه در مدت این ۲ سال احداث شده و ۲۴ هزار تن دیگر در دست احداث است و با تکمیل این سردخانه ها زمینه اشتغال برای حدود ۱۶ هزار نفر فراهم می شود..

احیای ابرپروژه های برزمین مانده کهگیلویه وبویراحمد/یادگارهای ماندگارشهید رئیسی

تحول در صنعت مرغداری‌های کهگیلویه و بویراحمد

با ساخت بزرگترین کشتارگاه صنعتی مرغ و احیای ۲۷ واحد مرغداری در کهگیلویه و بویراحمد طی سه سال گذشته به گفته مسئولان متولی مشکل کمبود مرغ در این استان برطرف و به مرحله خودکفایی رسیده است.

به گزارش ایرنا، صنعت مرغداری در ایران به دلایل متعدد فنی، اقتصادی و بهداشتی در مقایسه با سایر صنایع دامپروری از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار است. گوشت مرغ به عنوان یکی کالای اساسی در سبد تغذیه روزانه مردم و یک پای مستحکم سفره های آن‌هاست.

میزان مصرف مرغ سالانه در کهگیلویه و بویراحمد ۲۱ هزار تن در سال است و هم اکنون با اجرای چندین طرح مرغداری، تولید این ماده پروتئینی در استان به بیش از ۲۰ هزار تن در سال رسیده است و با افتتاح دو طرح دیگر در بهمئی و لیشتر گچساران که حدود ۱۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد تولید مرغ به ۲۸ هزار تن در سال خواهد رسید.

بازار استان کهگیلویه و بویراحمد در تامین گوشت مرغ تا ۶۰ درصد به دیگر استان‌ها وابسته بوده است و بیشتر مواقع شاهد نوسانات قیمت آن و حتی کمبود این کالای اساسی در بازار استان بودیم.

مسئولان بارها برای رفع آن تصمیمات مختلفی گرفته اند که تنها برای مقطع زمانی کوتاهی مفید بوده اما اکنون نسخه درمانگری برای معضل کمبود مرغ استان پیچیده شده است.

ظرف ۲ سال گذشته ۲۷ واحد مرغداری احیا و اجرا شد و به بهره برداری رسید. این واحدهای مرغداری در کهگیلویه و بویراحمد بنا به دلایل مختلف از جمله نبود نقدینگی و بدهکاری به بانک ها غیرفعال بودند.

تا قبل از ۱۰ سال دولت مردمی یک واحد مرغداری در استان مجوز داده نشده بود و یک واحد هم به بهره داری نرسیده بود.

۲ زنجیره ارزش مرغ در استان تعریف شده است، عمدتا مزارع پرورش مرغ ۱۰ هزار و ۲۰ هزار قطعه ای هستند اما مزارعی که استان تعریف کرده است یک میلیون قطعه ای هستند و ۶۰۰ هزار قطعه ای هستند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به زنجیره مرغ لیشتر، گفت: این طرح در پنج پروژه شامل مرغ گوشتی با ظرفیت ۳۳ هزار قطعه و سرمایه گذاری ۱۵۰ میلیارد تومان در زمینی به مساحت ۲۲ هزار متر مربع با پیشرفت ۹۵ درصدی در دست اجراست.

سیدعلی احمدزاده افزود: پروژه دوم این مجتمع کارخانه خوراک دام طیور با ظرفیت اسمی ۴۶ هزار تن در سال و سرمایه گذاری یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال در زمینی به مساحت سه هزار و ۵۰۰ متر مربع در حال تولید است.

وی کارخانه کنسانتره دام و طیور با ظرفیت ۶ هزار تن در سال و اعتبار ۵۰۰ میلیارد ریال در زمینی به مساحت سه هزار و ۵۰۰ متر مربع که در حال تولید است از دیگر پروژه های این مجتمع می باشد.

احمدزاده گفت: از دیگر پروژه های این طرح زنجیره تولیدی، کشتارگاه مرغ با ظرفیت ۶ هزار قطعه در ساعت و سرمایه گذاری یک هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال در زمینی به مساحت ۵۰ هزار متر مربع دارای ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی است.

وی تصریح کرد: پروژه پرورش مرغ گوشتی با ظرفیت ۳۳ هزار قطعه با سرمایه گذاری ۱۵۰ میلیارد تومان در زمینی به مساحت ۲۲ هزار متر مربع با پیشرفت ۹۵ درصدی از دیگر طرح های این زنجیره اقتصادی است.

احمدزاده بیان کرد: با تکمیل طرح زنجیره تولید مرغ در منطقه لیشتر علاوه بر تامین گوشت مورد نیاز استان می توان مازاد آن را به استان های همجوار صادر کرد.

احیای ابرپروژه های برزمین مانده کهگیلویه وبویراحمد/یادگارهای ماندگارشهید رئیسی

نیروگاه و سد چمشیر پنجمین سد بزرگ کشور

سد چم‌شیر که بر روی رود زهره در استان کهگیلویه و بویراحمد احداث شده یکی از مرتفع‌ترین سدهای بتنی غلتکی در کشور است.

سد چم‌شیر سدی در ۲۵ کیلومتری جنوب‌شرقی شهر دوگنبدان (گچساران)، مرکز شهرستان گچساران استان کهگیلویه و بویراحمد احداث شده است.

سد چم‌شیر دارای تراز حداقل بهره‌برداری ۵۴۳ متری از سطح دریا و تراز نرمال دریاچه ۵۹۸ متر از سطح دریا است. نوع سد بتنی غلتکی با ارتفاع ۱۵۱ متر و حجم مخزن ۲.۳ میلیارد مترمکعب است.

نیروگاه سد چم‌شیر دارای ۳ واحد ۵۵ و ۲ واحد ۵.۵ مگاواتی جمعاً ۱۷۶ مگاوات است که سالانه ۴۸۲ گیگاوات ساعت معادل برق مصرفی ۱۳۰ هزار خانوار تولید انرژی دارد .

سطح زیر کشت برخوردار از سد ۷۰ هزار هکتار است. این سد دارای اهداف و مزایای اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی است.

مزیت‌های اقتصادی آن شامل کشاورزی، برق‌آبی و کنترل سیلاب است؛ مزیت‌های اجتماعی آن هم اشتغال‌زایی، امکانات تفریحی، توریستی و جلوگیری از مهاجرت است.

سد و نیروگاه «چم شیر» بزرگ‌ترین طرح برقابی در کشور است که باهدف ذخیره ۲/۳ میلیارد مترمکعب آب و بهبود کیفیت و کنترل سیلاب‌ها بر روی رودخانه زهره ساخته شده است. این سد یکی از ابرپروژه‌های مهم افتتاح شده در دولت آیت‌الله رئیسی و نمادی از کارنامه موفق دولتمردان نظام جمهوری اسلامی ایران است.

سد چم شیر بر روی رودخانه «زهره» ساخته شده که این رودخانه بر اساس شهرها و دشت‌های که در مسیر خود از نزدیکی آنان می‌گذرد به نام‌ها مختلفی مثل اردکان، شش پیر، فهلیان و زیدون نام‌گذاری شده اما نام رسمی آن رودخانه «زهره» و بر اساس آخرین شهری که از آن می‌گذرد و به دریا می‌ریزد رودخانه «هندیجان» نیز نامیده می‌شود.

این رودخانه از دو رود «فهلیان» و «تنگ شیو» در شهرستان ممسنی در استان فارس و خیرآباد در منطقهٔ دهدشت در استان کهگیلویه و بویراحمد سرچشمه می‌گیرد.

رودخانه «زهره» با طول تقریبی حدود ۴۷۵ کیلومتر در سه استان فارس، کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان جریان دارد؛ اما با وجود نیاز این استان‌ها به آب و خطرات سیلاب هنوز سدی برای مهار آب آن احداث نشده است.

سد «چم شیر» در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد و پنجمین سد بزرگ کشور است.

احیای ابرپروژه های برزمین مانده کهگیلویه وبویراحمد/یادگارهای ماندگارشهید رئیسی

جاده پاتاوه به دهدشت

احداث جاده ملی پاتاوه به دهدشت سال ۷۳ با سفر مقام معظم رهبری به استان مصوب شد و این جاده ترانزیتی پس از ۲۸سال انتظار با تلاش وتزریق اعتبار از سوی دولت سیزدهم و درسفر دور دوم رئیس جمهور به کهگیلویه وبویراحمد به بهره برداری رسید و سبب خارج کردن ۶۰۰ روستای پیرامونی از بن‌بست شد.

۲۷ تیرماه امسال بود که جاده ملی پاتاوه به دهدشت، به عنوان یکی از مهمترین محورهای منطقه و استان در کریدور بزرگراهی شمال- جنوب که اتصال مرکز کشور به استان خوزستان و بنادر جنوبی را فراهم می کند، با حضور رئیس جمهور افتتاح شد.

تکمیل این طرح خدمت ماندگار دولت مردمی سیزدهم است که پس از حدود سه دهه انتظار به آن جامه عمل پوشانده شد و این رویا را برای مردم دست‌یافتنی کرد.

طول این مسیر نزدیک به ۲۰۰ کیلومتر کوتاه تر می شود و ۲ ساعت از زمان مسیر کم می شود که امتیاز بسیار بزرگی است. چشم اندازهای طبیعی بسیاری نیز در این جاده وجود دارد و بیش از ۱۰۰ کیلومتر جاده در کنار رودخانه مارون است.

مزیت مهم این جاده برای استان این است که شهرستان های جنوبی همچون لنده، بهمئی، کهگیلویه و چرام به راحتی به مرکز استان ارتباط می گیرند و به مرکز کشور هم مسیرشان کوتاه تر می شود.

حدود ۶۰۰ روستا و تعدادی شهر در کنار این جاده وجود دارد که دسترسی بهتری به مرکز استان پیدا می کنند و از بن بست خارج می شوند.

مردم روستاهای لنده، دیشموک و چاروسا در سال های گذشته مجبور بودند حدود ۶ ساعت مسیر را تا مرکز استان بپیمایند اما اکنون مسیر آن ها به حدود ۲ ساعت تقلیل یافته است.

احیای ابرپروژه های برزمین مانده کهگیلویه وبویراحمد/یادگارهای ماندگارشهید رئیسی

کهگیلویه و بویراحمد دریک نگاه

کهگیلویه وبویراحمد با توجه به موقعیت اکولوژیکی و توپوگرافی خاص خود دارای پوشش گیاهی، جانوری و منابع حیاتی متنوعی است به گونه ای که افزون بر۴۰درصد گونه های گیاهی و دارویی کشور را هم اینک در خود جای داده است.

این خطه با یک درصد خاک و جمعیت کشور بیش از ۱۰درصد روان آبهای ایران را دارد، حتی یک مترمربع خاک شور ندارد، پوشیده از انبوه جنگل های بلوط ، به اندازه ۶۰ کشور دنیا در آن گیاه دارویی می روید، کریدور شامل به جنوب کشور است و طبیعت بکر و سحرانگیزش شکوه و شوکت آفرینش می سراید.

کهگیلویه وبویراحمد با وجود همه ظرفیت ها و قابلیت های منحصر بفرد بویژه در حوزه های نفت و انرژی، منابع طبیعی، کشاورزی، گردشگری ، آبزِی پروری ، گیاهان دارویی و محط زیست اما همواره کمبود زیرساخت ها، منابع و امکانات مانع از شکوفایی این استعدادها و پیوند آنها با اقتصاد، معیشت و رفاه مردم این خطه شده است.

این خطه پرظرفیت اگرچه در طول دولت های مختلف و به برکت انقلاب و نظام پیشرفت های چشمگیری داشته و خدمات و طرح های زیربنایی و زیرساختی فراوانی در حوزه های مختلف داشته اما راه های نرفته زیادی نیز دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha