۷ تیر ۱۴۰۳، ۱۲:۵۰
کد خبر: 85521665
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آغاز اعتصاب پزشکان انگلیسی در آستانه انتخابات سراسری

لندن - ایرنا – کمتر از یک هفته مانده به برگزاری انتخابات سراسری در انگلیس، پزشکان جوان در این کشور دست به اعتصاب زده‌اند تا به این ترتیب صدای اعتراض خود را نسبت به شرایط نامطلوب کاری، کار زیاد و دستمزدهای پایین به گوش احزاب سیاسی برسانند.

به گزارش ایرنا، این حرکت اعتراضی که یازدهمین اعتصاب پزشکان جوان به شمار می‌رود، از ساعت هفت صبح امروز (پنجشنبه) آغاز شده و تا ۲ ژوئیه (۱۲ تیرماه) یعنی ۲ روز پیش از برگزاری انتخابات ادامه دارد.

دولت انگلیس تابستان گذشته دستمزد پزشکان جوان را ۸.۸ درصد افزایش داد و در آخرین دور مذاکرات هم سه درصد دیگر پیشنهاد کرد.

انجمن پزشکی بریتانیا این پیشنهاد را به دلیل اینکه افزایش دستمزد سالانه یک چهارم از پزشکان جوان از سال ۲۰۰۸ به این سو با تورم و هزینه‌های زندگی همخوانی نداشته، رد کرد.

به گفته این نهاد انگلیسی، حقوق پزشکان جوان طی ۲۴ سال گذشته در عمل ۲۶.۱ درصد کاهش یافته است.

معترضان می‌گویند که دولت انگلیس در گام نخست باید با افزایش ۳۵ درصدی دستمزد آن‌ها، خسارت ۱۶ سال گذشته را جبران و در گام بعدی مکانیسم پرداخت جدیدی را برای جلوگیری از هر گونه کاهش حقوق در آینده در برابر تورم و هزینه‌های زندگی‌ ایجاد کند.

ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس تاکنون دربرابر این درخواست مقاومت کرده و کی‌یر استارمر رهبر حزب کارگر نیز که طبق قریب به اتفاق نظرسنجی‌ها در انتخابات هفته آتی پیروز خواهد شد، با پذیرش چنین مطالبه‌ای مخالفت کرده است.

استارمر به معترضان توصیه کرده تا روشن شدن نتیجه انتخابات صبر و سپس مذاکره کنند؛ وی در عین حال تصریح کرده است که دربرابر فشارها برای افزایش حقوق پزشکان تسلیم نمی‌شود.

او گفت: ما به آن‌ها گفته‌ایم که حقوق‌شان را ۳۵ درصد افزایش نخواهیم داد. آن‌ها این را می‌دانند و ما از ابتدا موضع‌مان را اعلام کرده‌ایم. ولی باید از طریق مذاکره راهی پیدا کرد.

پزشکان جوان انگلیسی درحالی دست از کار کشیده‌اند که طبق پیش‌بینی‌ها گرمای هوای انگلیس در این هفته رکورد خواهد زد و سازمان هواشناسی در این زمینه هشدار آب‌وهوایی صادر کرده است.

آماندار پریچارد رئیس سازمان خدمات بهداشت ملی انگلیس طی نامه‌ای خطاب به استارمر نوشت: به نظر می‌رسد که اعتصاب این دور در فضایی بسیار گسترده‌تر و چالش‌برانگیز باشد، زیرا گرمای هوا باعث افزایش تقاضا برای دریافت خدمات اورژانسی می‌شود.

او همچنین با اشاره به حمله سایبری اخیر علیه تعدادی از بیمارستان‌های جنوب انگلیس که منجر به لغو هزاران نوبت ویزیت و عمل جراحی شد، عنوان کرد که مراکز درمانی در این منطقه تحت فشار هستند.

آمارها نشان می‌دهد که از دسامبر سال ۲۰۲۲ به این سو بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار نوبت پزشکی بر اثر اعتصاب کادر درمان انگلیس لغو و ۹۱ هزار نوبت دیگر نیز به تعویق افتاده است.

این تحرکات اعتراضی طبق برآوردهای صورت گرفته سه میلیارد پوند به سازمان خدمات درمانی انگلیس (ان‌اچ‌اس) زیان زده است.

نخست وزیر انگلیس اواسط سال گذشته (۲۰۲۳) جلسه اضطراری مشترکی را با حضور وزیران دارایی، بهداشت و اتحادیه های معترض برگزار کرد اما نتیجه ملموسی را که مانع تداوم اعتصاب‌ها شود به همراه نداشت؛ در واقع این جلسه به تشکیل ستادی در داخل بیمارستان‌ها منجر شد که بیماران در مواقع برگزاری اعتصاب کارکنان این بخش، بین مراکز درمانی توزیع شوند.

نتایج تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهد که بیشتر انگلیسی‌ها از عملکرد نظام سلامت این کشور در بحبوحه افت شدید خدمات درمانی و اعتصاب گسترده پزشکان، پرستاران و رانندگان آمبولانس‌ها ناراضی هستند.

یافته‌های مشترک نظرسنجی موسسه معتبر «یوگاو» و نشریه «تایمز» لندن نشان می‌دهد که از نظر دو سوم مردم انگلیس سطح خدمات درمانی در این کشور وخیم است و ۸۰ درصد معتقدند که اوضاع طی پنج سال گذشته، یعنی پس از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا وخیم‌تر شده است.

خدمات بهداشت ملی انگلیس (ان اچ اس) برای نخستین بار در سال ۱۹۴۸ و پس از پایان جنگ جهانی دوم به‌ منظور ارائه خدمات درمانی به آسیب دیدگان و مجروحان جنگی راه‌اندازی شد و در حال حاضر با داشتن یک‌ میلیون و ۶۰۰ هزار کارمند، به‌ صورت رایگان به مردم انگلستان خدمات بهداشتی ارائه می‌کند.

بودجه این سازمان در سال راه‌اندازی‌اش در سال ۱۹۴۸ میلادی، بیش از ۴۳۷ میلیون پوند (به ارزش امروزی‌اش در حدود ۹ میلیارد پوند) بود و این رقم اکنون به حدود ۱۳۶ میلیارد پوند رسیده که فشار زیادی را بر بودجه دولت این کشور وارد کرده است.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha