مروری بر میراث بجا مانده از شهید جمهور در سیستان و بلوچستان؛ از رفع تنش آبی تا ساخت خانه

زاهدان - ایرنا - امروز چهلمین روز شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی رییس جمهور شهیدی است که در سه سال اخیر با همت و حمیت دولت مردمی خود اقدامات بزرگی انجام داد و پروژه‌های برزمین مانده زیادی در همه ‌شهرستان‌های سیستان و بلوچستان تکمیل و افتتاح کرد و طرح‌های اقتصادی استان را جانی دوباره بخشید.

به گزارش ایرنا، دولت سیزدهم با شعار «دولت مردمی، ایران قوی» کار خود را در حالی آغاز کرد که از همان ابتدا رئیس دولت رابطه خود را با مردم به گونه‌ای تعریف کرد که در دل و جان مردم نشست و عنوان رئیس جمهور شهید مردمی را برای خود در بین ملت قهرمان، انقلابی و قدردان ایران اسلامی به یادگار گذاشت؛ این امر باعث شد تا از سید ابراهیم رئیسی به عنوان سیدالشهدای خدمت یاد شود.

شهید آیت الله سیدابراهیم رئیسی در دوران کوتاه مسوولیت در جایگاه رئیس جمهور سه سفر به سیستان و بلوچستان داشت که ضمن دیدارهای مختلف مردمی، تصمیمات مهمی در حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی با کمک کارشناسان امر اتخاذ شد.

قرار بود در خرداد ماه رئیس‌جمهور شهید برای چهارمین‌بار به سیستان و بلوچستان سفر کند که بهره‌برداری از چندین طرح معدنی، اقتصادی و عمرانی تنها بخشی از برنامه‌های وی در سفر چهارم استانی به این خطه باشد؛ اکنون این طرح‌ها بدون حضور رئیس دولت، در حال بهره‌برداری است.

در سه سال اخیر با همت و حمیت دولت سیزدهم اقدامات بزرگی انجام شد و پروژه‌های برزمین مانده زیادی در همه ‌شهرستان‌های سیستان و بلوچستان تکمیل و افتتاح شد و طرح‌های اقتصادی استان نیز جان تازه‌ای گرفتبا این وجود نگاه‌ها از زمانی به سیستان و بلوچستان به عنوان یکی از پهناورترین استان‌های کشور تغییر کرد که رئیس جمهور شهید توجه ویژه به زدودن غبار محرومیت از این استان داشت، به گونه‌ای که در ۳۰ ماه از خدمت جهادی شهید رئیسی، غبار بیکاری با احیای واحدهای تولیدی زدوده شد و شاهد ثبات در بازار مرغ، آرد و نان و حتی توسعه صادرات بودیم.

دولت سیزدهم از زمان استقرار و آغاز فعالیت اهتمام ویژه‌ای در جهت حل مشکلات معیشتی مردم، تک رقمی شدن نرخ بیکاری،‌ ایجاد فرصت‌های شغلی، بهبود فضای کسب و کار، توسعه و تقویت بخش مردمی تعاون صورت داده است که از جمله آنها می‌توان به اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی، رساندن نرخ بیکاری به کانال هشت درصد، کاهش زمان صدور مجوزهای کسب و کار و تصویب سند توسعه بخش تعاون و احیای بنگاه‌های راکد و تعطیل اشاره کرد.

این در حالیست که تا قبل از دولت سیزدهم، انتظارات تورمی و روند افزایش قیمت کالاها و خدمات، اقتصاد ایران را گرفتار کرده بود و عواملی از جمله رشد نقدینگی، فشار تقاضا، کاهش ارزش پول ملی و تحریم‌ها به عواملی در ایجاد ساختار تورمی اقتصاد ایران تبدیل شده بودند.

در دولت سیزدهم با ادامه تحریم‌های بی‌سابقه آمریکا و کشورهای غربی مواجه شدیم؛ اما دولت شهید رییسی، رویکرد سیاست خارجی خود را از تکیه بر کشورهای دوستدار تحریم غرب به سمت کشورهای همسایه، شرق آسیا و آفریقا تغییر داد و برنامه‌های اقتصادی خود را بر مبنای تحریم‌های غرب تنظیم کرد.

در عرصه اقتصاد نیز سیستان و بلوچستان با مواجه شدن نگاه ویژه رئیس جمهور شهید دستخوش تغییرات اساسی و جلب نظرها شد و ریل توسعه در بخش‌های مختلف آن سرعت گرفت، به گونه‌ای که شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، حدود یک‌هزار روز به عنوان خادم جمهور انجام وظیفه کرد و درست در روزهایی که مردم ولایتمدار این استان چشم انتظار رئیس جمهور محبوب و مردمی خود بودند؛ اما وقوع سانحه دلخراش بالگرد حامل ایشان این دیدار را ابدی و این چشم انتظاری را برای ساکنان این خطه از کشور به یک حسرت تبدیل کرد.

مروری بر میراث بجا مانده از شهید جمهور در سیستان و بلوچستان؛ از رفع تنش آبی تا ساخت خانه

۱۰۸ واحد تولیدی راکد و غیرفعال سیستان و بلوچستان در مدار تولید

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی سیستان و بلوچستان گفت: هم اکنون این استان با دارا بودن ۳۲ شهرک و ناحیه صنعتی موقعیت جغرافیایی ویژه خود از جمله دسترسی به سواحل مَکُران و دارا بودن مرزهای طولانی با کشورهای افغانستان و پاکستان نقش موثری در اجرایی شده برنامه توسعه محور شرق کشور دارد.

علیرضا راشکی افزود: یکی از برنامه های اصلی وزارت صنعت، معدن و تجارت پیرو فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر شناسایی و بررسی مشکلات و پیش بینی راهکارها برای راه اندازی مجدد و احیای واحدهای تعطیل است.

وی ادامه داد: با روی کار آمدن دولت سیزدهم ۱۰۸ واحد تولیدی در سیستان و بلوچستان مجدد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی راه اندازی شد که از این تعداد ۳۱ واحد خارج از شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان بوده، و در مجموع با راه اندازی مجدد این واحدها زمینه اشتغال یک‌هزار و ۷۹۱ نفر فراهم شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه یکی از برنامه‌های با اولویت دولت سیزدهم کمک به واحدهای تولیدی راکد برای برگشت به چرخه تولید است، تاکید کرد: در سال گذشته ۴۱ واحد تولیدی در استان مجدد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی راه اندازی شد که از این تعداد ۱۴ واحد خارج از شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان بود.

وی اظهار کرد: علاوه بر شرکت شهرک‌های صنعتی سیستان و بلوچستان، ارائه تسهیلات توسط شبکه بانکی در راه اندازی مجدد این واحدهای تولیدی موثر بوده است.

مروری بر میراث بجا مانده از شهید جمهور در سیستان و بلوچستان؛ از رفع تنش آبی تا ساخت خانه

بهره مندی ۱۳ شهر و ۱۳۰ روستا از گازطبیعی

مدیرعامل شرکت گاز سیستان و بلوچستان با بیان اینکه گاز به عنوان محور توسعه می‌تواند به صورت مستقیم و غیرمستقیم در تولید و اشتغالزایی تاثیرگذار باشد، گفت: ۹ شهر و ۱۳۰ روستای استان با نگاه ویژه دولت سیزدهم و پیگیری های وزارت نفت از گاز طبیعی بهره‌مند شدند.

محمدرضا میرشکاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا در خصوص آخرین جزئیات گازرسانی به سیستان و بلوچستان بیان کرد: این طرح از سال ۸۹ شروع و هم اکنون ۱۳ شهر گازدار هستند و همزمان در ۱۷ شهر هم عملیات لوله در نقاط مختلف در حال اجراست.

وی ادامه داد: چهار نیروگاه عمده سیستان و بلوچستان شامل نیروگاه گازی زاهدان، نیروگاه گازی بمپور، نیروگاه بخار ایرانشهر و نیروگاه سیکل ترکیبی چابهار به همراه ۲ صنعت کارخانه سیمان سیستان و سیمان خاش از گاز طبیعی بهره‌مند هستند.

مدیرعامل شرکت گاز سیستان و بلوچستان گفت: شهرک صنعتی زاهدان واقع در جاده میرجاوه، شهرک صنعتی کامبوزیا، شهرک صنعتی کارگاهی زاهدان و شهرک صنعتی ایرانشهر نیز از گاز طبیعی برخوردار هستند.

مروری بر میراث بجا مانده از شهید جمهور در سیستان و بلوچستان؛ از رفع تنش آبی تا ساخت خانه

افزایش پایداری شبکه برق سیستان‌ و بلوچستان

قائم‌مقام و معاون توسعه طرح‌های شرکت مادرتخصصی برق حرارتی گفت: شرکت برق حرارتی به منظور رفع کمبود برق در منطقه جنوب‌شرق کشور، جلوگیری از افت ولتاژ شبکه موجود، اشتغالزایی و استفاده از قابلیت‌های پیمانکاران و سازندگان تجهیزات و مشاوران داخلی، پروژه ساخت نیروگاه مقیاس متوسط زاهدان به ظرفیت ۱۲۶ مگاوات را در دستور کار قرار داد.

مهران گلابکش با اشاره به اینکه این نیروگاه دارای سه واحد ۴۲ مگاواتی است، ادامه داد: در سیستان و بلوچستان میزان مصرف انرژی در پیک تابستان بیشتر از برق تولیدی توسط نیروگاه‌های استان است، بدین منظور افتتاح این نیروگاه کمک مهمی به تامین برق پایدار شبکه سراسری کشور و پاسخگویی به نیاز مصرف برق این منطقه خواهد کرد.

وی با بیان اینکه این پروژه با حجم سرمایه‌گذاری ۲۵ هزار میلیارد ریال به بهره‌برداری رسیده است، گفت: ساخت این نیروگاه برای بیش از ۵۰ نفر اشتغالزایی در دوران ساخت و ۵۰ نفر در دوران بهره‌برداری از نیروگاه را به همراه خواهد داشت.

قائم‌مقام و معاون توسعه طرح‌های شرکت برق حرارتی با تاکید بر اینکه نیروگاه‌های مقیاس متوسط نقش مهمی در افزایش تولید توان الکتریکی و کاهش افت ولتاژ در نقاط ژرف شبکه خواهد داشت،گفت: امیدواریم پروژه ساخت نیروگاه مقیاس متوسط زاهدان نقطه عطفی در بومی‌‎سازی این نوع توربین‌ها بوده و بزودی در اقصا نقاط کشور نیز این اقدام سازنده ادامه یابد.

مروری بر میراث بجا مانده از شهید جمهور در سیستان و بلوچستان؛ از رفع تنش آبی تا ساخت خانه

آبگیری سد کهیر کنارک با دستور رئیس جمهور

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: سد کهیر به طور متوسط ۱۸۰ میلیون متر مکعب آورد سالیانه دارد از لحاظ وسعت حجم مخزن ذخیره آبی، نزدیک به دو برابر حجم مخزن سد امیر کبیر یا همان سد کرج است.

منصور بیجار ادامه داد: این سد با هدف تأمین آب برای صنعت ، کشاورزی، آشامیدنی و محیط زیست، عملیات اجرایی آن از سال ۸۹ در شهرستان کنارک با میزان سرمایه گذاری ۵۴۲ میلیارد تومان آغاز شد که هم اکنون در حال آبگیری است.

وی با بیان اینکه در مجموع این پروژه بیش از ۸۵ پیشرفت فیزیکی دارد افزود: تا کنون حدود ۶۹ میلیون یورو از محل صندوق توسعه اسلامی و ۷۰۵ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای این سد هزینه شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: بر اساس برنامه ریزی ارائه شده از سوی پیمانکار پروژه، همچنان تکمیل سد بتنی و سد زینچه ، خط لوله انتقال آب شرب، تصفیه خانه و تأسیسات وابسته و خط انتقال آب صنعت و کشاورزی در دستور کار قرار داد که با تأمین ۱۳۲۴ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز تا پایان سال ۱۴۰۲ شاهد تکمیل سد خواهیم بود.

وی ادامه داد: اجرای این طرح نه تنها برای بیش از ۸۰ نفر شغل ایجاد کرده است بلکه سبب جلوگیری از تخریب سیلاب های فصلی و هدر رفت آن، جذب توریسم و گسترش گردشگری در استان، ایجاد اشتغال وآموزش نیروی انسانی متخصص بومی در منطقه خواهد شد.

مروری بر میراث بجا مانده از شهید جمهور در سیستان و بلوچستان؛ از رفع تنش آبی تا ساخت خانه

بهره‌برداری از سد شهری کور

مدیرعامل آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان گفت: سد «شهری کور» مهرستان امروز آبگیری شد و این امر برای بیش از یک‌هزار و ۸۰۰ نفر ایجاد اشتغال به دنبال داشته است.

محمدامین بارانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: هدف از ساخت سد شهری کور، کنترل منابع آب از طریق ذخیره و تنظیم جریان‌های سیلابی، تامین آب مورد نیاز صنعت، آشامیدنی، کشاورزی و جلوگیری از خروج آب‌های مرزی از کشور است.

وی با بیان اینکه برای سد شهری کور از محل صندوق توسعه ارزی هزینه شده است، ادامه داد: سد شهری کور می‌تواند به محرومیت‌زدایی، توسعه و بهبود شرایط پایدار منطقه، ایجاد اشتغال، افزایش امنیت، افزایش شاخص‌های محیط زیست و همچنین تامین آب کشاورزی مورد نیاز اراضی و آب شرب روستاهای مجاور کمک کند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان گفت: سد شهری کور در محل تلاقی رودخانه‌های "بریسان" و "گزو" ساخته و در جنوب شرق کشور واقع شده است.

بارانی بیان کرد: این سد از نوع بتنی غلطکی دارای ۵۷ متر ارتفاع از پی، با طول تاج ۶ هزار و ۳۲۵ متر، عرض تاج هفت متر و حجم مخزن ۱۰۳ میلیون مترمکعب است.

وی سرریز پلکانی با حوضچه آرامش را از دیگر مشخصات این طرح دانست و افزود: سد مخزنی شهری کور دارای یک هزار و ۳۲۴ متر دایک جانبی و سیستم انحراف با ۲ کالورت بتنی در حال اجراست.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان افزود: ساخت این سد برای ۳۵۰ نفر به‌طور مستقیم و یک‌هزار و ۱۴۰ نفر به‌طور غیرمستقیم شغل ایجاد کرده است.

مروری بر میراث بجا مانده از شهید جمهور در سیستان و بلوچستان؛ از رفع تنش آبی تا ساخت خانه

گام‌های استوار برای بهره‌مندی ۲۲۴ روستای سیستان و بلوچستان از آب آشامیدنی پایدار

آبرسانی به ۲۲۴ روستاهای سیستان و بلوچستان طی یک سال و نیم گذشته، برگ زرینی از خدمات دولت سیزدهم در این استان پهناور برای ارتقای شاخص‌های آب آشامیدنی پایدار و بهداشتی است.

دولت سیزدهم با نگاه رفع محرومیت پس از سفر به سیستان و بلوچستان که شهریورماه ۱۴۰۰ انجام شد دستوراتی را برای رفع مشکل کم آب این استان از جمله انتقال آب از چاه نیمه‌های شماره یک به ۲ و سه و چهار و حفر چاه‌های ژرف را برای رفع مشکلات کم آبی منطقه سیستان صادر کرد که تمام این موارد انجام شده است.

همچنین طرح انتقال آب از دریای عمان برای رفع کم آبی شهرهای دارای تنش آبی در سیستان و بلوچستان پس از سفر آیت الله رییسی به این استان به طور جد مطرح شد و هم اینک عملیات اجرایی این طرح بزرگ آغاز شده است.

در قالب طرح بزرگ جهاد آبرسانی به سیستان و بلوچستان قرار است به ۲ هزار و ۸۸۳ روستا در ۲۶ شهرستان این استان آب پایدار برسد که این طرح با قوت در حال انجام است.

تحقق وعده رئیس جمهور؛ قطار مسافربری خاش به زاهدان راه‌اندازی شد

قطار مسافربری خاش به زاهدان یکی از وعده های رئیس جمهور در سفر به سیستان و بلوچستان بود که با پیگیری‌های مداوم استاندار و مسؤولان استانی بعد از فراهم شدن زیرساخت‌های لازم بخشی از پروژه مهم راه آهن زاهدان - چابهار در حد فاصل زاهدان به خاش از امروز راه‌اندازی شد.

این قطار به صورت هر روزه رأس ساعت ۶ صبح از خاش به سمت زاهدان حرکت می‌کند و با طی مسیری حدود ۲ ساعت به مقصد می‌رسد.

مروری بر میراث بجا مانده از شهید جمهور در سیستان و بلوچستان؛ از رفع تنش آبی تا ساخت خانه

سیستان و بلوچستان دارنده رتبه نخست تخصیص اعتبارات دولتی در حوزه ساخت مدارس

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس سیستان و بلوچستان گفت: دولت سیزدهم در زمینه محرومیت زدایی استان عزم خود را جزم کرده که مشکل فضاهای آموزشی استان را حل کند و حوزه نوسازی در این زمینه موفق شده یک عقب ماندگی چندین ساله را در استان جبران کند.

میثم لک زایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن تقدیر از استقبال و حضور چشمگیر خیرین مدرسه ساز در سیستان و بلوچستان، ایجاد ردیف اعتباری محرومیت زدایی را از دیگر دستاوردهای دولت سیزدهم در استان برشمرد و اظهار کرد: در این مدت به همت خیران و اداره‌کل نوسازی مدارس تعداد کلاس‌های در دست اجرای استان به بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ کلاس درس افزایش یافته که از این تعداد بیش از ۷۵۰ کلاس درس تا مهر امسال تکمیل و تحویل دانش آموزان خوب استان می شود.

وی ادامه داد: با ساخت این تعداد کلاس درس در سیستان و بلوچستان بخش قابل توجهی از کمبود تجهیزات کلاسی و هنرستان ها در این استان را برطرف خواهد کرد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به رویکرد دولت سیزدهم در حوزه مدرسه سازی پیش بینی می شود رقم اعتبارات دولتی و خیری امسال به ۲ هزار میلیارد تومان افزایش یابد.

ساخت ۲۸ هزار کلاس درس در دولت سیزدهم

وزیر آموزش و پرورش گفت: ۲۸ هزار کلاس درس از آغاز دولت سیزدهم در سراسر کشور به ویژه سیستان و بلوچستان ساخته شده است.

رضا مرداد صحرایی در حاشیه سفر بهره برداری از هنرستان شبانه روزی کشاورزی ۱۲ کلاسه زابل در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: برای ساخت این کلاس های درس در دولت سیزدهم بیش از ۳۵ هزار میلیارد تومان اعتبار هزینه شده و امروز شاهد شتاب مدرسه سازی در جای جای ایران اسلامی به ویژه در سیستان و بلوچستان هستیم.

وی بیان کرد: در سال تحصیلی آینده اولویت مهم وزارت آموزش و پرورش تلاش برای تامین نیروی انسانی و اینکه کلاسی بدون معلم نماند.

وزیر آموزش و پرورش افزود: سیستان و بلوچستان در شاخص‌های مختلف حوزه تعلیم و تربیت مورد توجه مسوولان ستادی است به طوریکه در تخصیص ردیف‌ها و اعتبارات مختلف جایگاه ویژه ای دارد.

مروری بر میراث بجا مانده از شهید جمهور در سیستان و بلوچستان؛ از رفع تنش آبی تا ساخت خانه

طرح آب‌شیرین‌کن التیام‌بخش نگرانی‌های ۵۰ ساله مردم سیستان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان بیان کرد: آب‌شیرین‌کن طرح جامع تأمین آب سیستان و زاهدان به عنوان منحصر به ‌فردترین طرح آبی وزارت نیرو است که با تکمیل و بهره‌برداری از این طرح، امکان شیرین‌سازی ۱۰۰ هزار مترمکعب آب در شبانه روز فراهم شد.

علیرضا قاسمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به وضعیت آبی سیستان و طرح‌های وزارت نیرو در این منطقه بیان کرد: رودخانه هیرمند اصلی‌ترین نقش را برای تأمین آب آشامیدنی و کشاورزی ساکنان شمال استان ایفا می‌کند؛ اما ساخت سدهای متعدد روی این رودخانه توسط افغانستان از ابتدای دهه ۵۰ و عدم پایبندی این کشور به موضوع تأمین پایدار حقابه ایران، منطقه را دچار چالش جدی کرده و این اتفاق باعث ایجاد خشکسالی‌های متناوبی در این دشت شده است‌.

وی ادامه داد: خشکسالی در منطقه سیستان و بلوچستان باعث افزایش آسیب‌ دیدگی اقلیمی و بیابانی‌تر شدن درون سرزمینی شده بگونه‌ای که مهاجرت اجباری و خالی شدن مرزها از مهمترین چالش‌های این منطقه در صورت عدم تأمین آب آشامیدنی است که این موضوع افزایش حاشیه‌نشینی برای سایر شهرها را نیز به دنبال دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان اظهار کرد: از نیمه سال ۱۴۰۱ که نگرانی‌ها درباره عدم تحقق حقابه قانونی ایران از رودخانه هیرمند افزایش یافت، برای جبران ناترازی آب آشامیدنی منطقه از سوی وزارت نیرو طرح‌های مختلفی در فازهای اجرایی متفاوت با موضوع تأمین آب اضطراری، کوتاه مدت، میان‌مدت و بلندمدت مطرح و مصوب و در دستور کار قرار گرفت.

وی تاکید کرد: پیرامون این موضوع از نیمه سال ۱۴۰۱ ضمن انتقال آب بین چاه‌نیمه‌ها و جابه‌جایی آب از چاه‌نیمه چهار و۲ به چاه‌نیمه سه و یک که محل برداشت آب آشامیدنی است، طرح‌های آبی جدیدی برای کاهش و قطع وابستگی آب آشامیدنی به آب‌های برون مرزی آغاز شد.

قاسمی گفت: طرح تأمین آب از سفره‌های آب زیرزمینی غرب سیستان به عنوان فاز اضطراری و کوتاه مدت از ابتدای زمستان ۱۴۰۱ با حفاری چاه‌ها و ایجاد راه‌های دسترسی آغاز شد، در همین راستا اجرای خطوط انتقال آب و برق و سایر سازه‌ها و تجهیزات مورد نیاز در مناطق، حرمک، هامون‌، هیرمند، شیله و لواریاب توسط شرکت آبفای سیستان و بلوچستان و از ابتدای سال ۱۴۰۲ نیز در منطقه میل نادر تا بندان توسط آب منطقه‌ای استان آغاز شد.

وی با اشاره به نتایج اقدام‌های صورت گرفته، افزود: در مدت کمتر از ۶ ماه با افزایش برداشت آب از منطقه حرمک، ۵۰۰ لیتر در ثانیه انتقال آب از چاه نیمه به زاهدان کاهش یافت و این منبع آبی جایگزین چاه نیمه سیستان برای تأمین بخشی از کمبود آب آشامیدنی زاهدان شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان بیان کرد: در این مناطق تاکنون ۷۳ حلقه چاه حفر و تجهیز شده و با اجرای خطوط انتقال آب و برق امکان استحصال آب به میزان ۲ هزار و ۱۵۰ لیتر در ثانیه فراهم شده است.

مروری بر میراث بجا مانده از شهید جمهور در سیستان و بلوچستان؛ از رفع تنش آبی تا ساخت خانه

طرح جهاد آبرسانی نقطه‌ای امیدبخش برای مردم سیستان و بلوچستان

رفع تنش آبی با روی کار آمدن دولت سیزدهم و همت جهادی سبزپوشان انقلاب عزم‌ها را برای سیراب‌کردن لب‌های خشک روستاهای سیستان و بلوچستان جزم و بزرگ‌ترین طرح آبرسانی در تاریخ این استان را تحت عنوان «جهاد آبرسانی» آغاز کرد تا نقطه‌ای امیدبخش برای مردم این دیار باشد.

روایت تنش آبی سیستان و بلوچستان قصه پر غصه‌ای بود که در دولت سیزدهم با نگاه ویژه رئیس‌جمهور برای حل این معضل تدبیری دیگر اندیشیده و طرح جهاد آبرسانی آغاز شد و اکنون نیز با جدیت دنبال می‌شود.

معاون محرومیت‌زدایی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه در جنوب شرق کشور بیان کرد: طرح عظیم جهاد آبرسانی در سیستان و بلوچستان به عنوان یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های اجرایی تاریخ این استان توسط قرارگاه قدس و نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با مشارکت آبفای کشور و وزارت نیرو در دستور کار قرار گرفت.

علی‌اکبر جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در قالب طرح جهاد آبرسانی هدف‌گذاری برای یک هزار و ۷۵۱ روستا در سیستان و بلوچستان در دستورکار قرار گرفت که از سال گذشته اقدامات خوبی پیرامون این موضوع انجام و بر اساس هدف‌گذاری اولیه حدود ۳۵۴ روستا کار لوله‌گذاری آنها در مرحله انجام است.

مروری بر میراث بجا مانده از شهید جمهور در سیستان و بلوچستان؛ از رفع تنش آبی تا ساخت خانه

۴۶ هزار و۱۲۳ واحد طرح نهضت ملی مسکن یادگار رئیس جمهور شهید در سیستان و بلوچستان

دبیر شورای مسکن سیستان و بلوچستان گفت: پیشرفت ۵۰ درصدی طرح های نهضت ملی مسکن در این استان اشتغال ۴۸ هزار و ۲۷۱ نفر را به همراه داشته است.

عطاء اله اکبری در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: ۴۶ هزار و۱۲۳ واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در مناطق روستایی و شهری این استان در حال ساخت بوده که ۳۹ هزار و ۴۷۵ واحد در مرحله اتمام فونداسیون، ۲۸ هزار و ۵۶۴ واحد به مرحله اسکلت و سقف، ۲۲ هزار و ۹۵واحد به مرحله سفت کاری و ۱۸ هزار و ۳۳۱ واحد نیز به مرحله نازک کاری رسیده است.

وی با بیان اینکه ۲۷۲ هزار و ۷۵۰ نفر از شهروندان سراسر سیستان و بلوچستان برای خانه‌دار شدن در طرح نهضت ملی مسکن نام‌نویسی کردند، افزود: تاکنون از مجموع نام نویسی کنندگان صلاحیت ۴۹ هزار و ۲۴۴ نفر برای انجام فرآیند اداری ساخت خانه در قالب نهضت ملی مسکن تایید شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان ادامه داد: علاوه بر طرح‌های قبلی بیش از یک‌هزار و ۵۰۰ واحد طرح نهضت ملی مسکن تاکنون در سایت آرمانشهر زاهدان تحویل متقاضیان شده است.

وی افزود: دولت سیزدهم در تامین مسکن مردم در قالب طرح نهضت ملی مسکن اهتمام ویژه ای دارد که خوشبختانه شاهد شتاب خوبی در ساخت این واحدها در این استان بویژه در زاهدان هستیم.

اکبری اظهار کرد: در حال حاضر در زاهدان در ۲ سایت آرمان شهر و تفتان شهر بیش از ۱۱ هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن در دست ساخت بوده که پیشرفت فیزیکی سایت آرمانشهر با سه هزار و ۴۶۵ واحد به بیش از ۹۰ درصد و سایت تفتان شهر با هشت هزار و ۳۱۰ واحد با گذشت ۱۰ ماه از زمان آغاز ساخت آن به حدود ۴۰ درصد رسیده است.

وی گفت: به منظور ارائه خدمات مطلوب به شهروندان در سایت آرمانشهر واحدهای مسکونی با تمامی امکانات نظیر آب، برق، گاز و شبکه هوشمند مخابراتی تحویل متقاضیان شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان با اشاره به اهمیت خدمات روبنایی در سایت های طرح نهضت ملی مسکن افزود: در حال حاضر چهار واحد آموزشی، ۲ کلانتری، ۲ مسجد و یک واحد درمانی در سایت های تفتان شهر و آرمانشهر زاهدان در دست ساخت است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha