۷ تیر ۱۴۰۳، ۲۰:۱۰
کد خبرنگار: 1309
کد خبر: 85521936
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نگاه پرسخاوت نقطه اشتراک سفرهای شهید جمهور به استان بوشهر

بوشهر-ایرنا- شهید آیت الله رئیسی در طول مدت کوتاه خدمتی اما پربرکت در سه سفر مهمان بوشهری‌ها شد که هر کدام از این سفرها آثار و برکات فراوان خاص خود را به دنبال داشته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، استان بوشهر با یک عقب ماندگی تاریخی شاید کمتر کسی می‎‌توانست در ظرف سی وسه ماه خدمت چنان به این استان رسیدگی کند که مردم بتوانند برای سال‌ها از خدمات و دستاوردهای وی به نیکی یاد کنند.

عدم اتصال به شبکه راه‌آهن سراسری، نبود آب شرب پایدار با وجود همجواری با دریا، نداشتن اتصال شبکه بزرگراهی کشور، اجرا نشدن شبکه فاضلاب در شهرهای ساحلی و ضعف عمده در زیرساخت‌های حوزه گردشگری از جمله ضعف‌ها و کمبودهای استان بوشهر بود که در سفرهای شهید رئیسی بخوبی در کانون توجه قرار گرفت.

در شرایطی که کشور با تشدید تحریم‌های ظالمانه و به تبع آن محدودیت‌های صادراتی از لحاظ اعتباری در شرایط ایده‌آلی قرار نداشت اما شهید جمهور با درکی عمیق و راهبردی از انبوه مشکلات استان غنی ولی کم برخوردار بوشهر با نگاه سخاوتمندانه‌ای که داشت منشاء دستاوردهای بزرگ و ماندگاری شد.

۹۳ مصوبه گام ماندگار دولت سیزدهم برای شتاب توسعه در بوشهر

بوشهر در ۱۶ مهرماه سال ۱۴۰۰ مقصد ششمین سفر دور نخست سفرهای استانی رییس جمهور شهبد شد که در این سفر ۹۳ مصوبه با ۴۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال سهم این استان‌ شد.

این حجم از اعتبارات سفر رییس جمهور تحرک اساسی در حوزه عملکردی دستگاه‌های اجرایی ایجاد شد طوریکه به گفته استاندار بوشهر استان توانست به کارگاهی از فعالیت‌های عمرانی تبدیل شود.

نگاه پرسخاوت نقطه اشتراک سفرهای شهید جمهور به استان بوشهر

با این میزبان اعتبار طرح های مهمی در بخش نخیلات شامل تکمیل زیرساخت‌های ایستگاه پمپاژ حاج مهدی در دشتستان ، سه طرح در زمینه آبیاری تحت فشار در سعدآباد ، آبپخش و شبانکاره و جایگزینی و اصلاح نخیلات اجرا شد.

در سفر نخست شهید جمهور حوزه شیلات استان بوشهر نیز بی بهره نماند و رهاورد این سفر لایروبی ۲ اسکله لاور و نخل تقی ، اسکله خورخان و سایت‌های پرورش میگو منجر بود.

نگاه پرسخاوت نقطه اشتراک سفرهای شهید جمهور به استان بوشهر

درحوزه صنعت مهمترین طرح مربوط به راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی شمال استان بوشهر بود و در دور نخست سفر همچنین اعتبار خوبی برای تکمیل کریدور بزرگراهی جنوب این استان اختصاص پیدا کرد (از نقطه جنوبی بُز باز بندو در عسلویه شروع و نقطه انتهایی خروجی آن حدفاصل گناوه و دیلم اختصاص یافت و اعتبار لازم به راهداری و حمل و نقل جاده ای نیز برای رفع نقاط حادثه خیز ابلاغ شد.

شهید رئیسی در سفر نخست خود به استان بوشهر برای تکمیل آزمایشگاه و مجتمع فرهنگی و رفاهی مراکز آموزش عالی، مدارس در دست ساخت و سه استخر دانش آموزی نیز اعتبار لازم را اختصاص داد.

در این سفر همچنین مجتمع فرهنگی هنری عسلویه،مرمت بافت تاریخی بوشهر و سیراف و چهار طرح ورزشی در نخستین سفر استانی رییس جمهور به بوشهر اعتبار دریافت کردند.

در حوزه بهداشت و درمان شامل مجوز ساخت بیمارستان درمان بیماران خاص، بیمارستان جایگزین بیمارستان فاطمه زهرا (س)، تکمیل و تجهیز بیمارستان های خورموج و اهرم ، تکمیل دانشکده پزشکی و ۱۷ خانه‌های بهداشت اعتبار موردنیاز مصوب شد.

اجرا فاضلاب شهرهای ساحلی دستاورد ماندگر شهید خدمت برای ساحل خلیج فارس

تزریق اعتبار برای فاضلاب شهرهای بوشهر، گناوه و دیلم و آبرسانی به روستاهای دشتی و تنگستان از برکات سفر شهید جمهور به استان بوشهر محسوب می‌شود.

در حوزه سدسازی نیز ۹۰۰ میلیارد ریال برای سد خائیز، سد دالکی و تکمیل شبکه کلل دالکی تخصیص و همچنین افزون بر این اعتبار، تسهیلاتی معادل ۳۲ هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال نیز در حوزه های مختلف در اختیار بخش خصوصی و ۹۲۰ میلیون دلار نیز تسهیلات ارزی پیش بینی شد.

دومین سفر استانی آیت الله رییسی رییس جمهور فقید در اسفند ۱۴۰۱ به استان بوشهر انجام شد که در این سفر نیز مصوبه‌های دور نخست سفر زیرنگاه تیزبینانه هیات دولت رفت تا شرایط برای طرح‌‎های تکمیل نشده تسریع پیدا کند.

در این سفر که در چند هفته مانده به عید نوروز سال ۱۴۰۲ انجام شد عیدی دولتی ها به ساحل نشینان خلیج فارس ۸۲ مصوبه با بیش از ۸۱ هزار میلیارد ریال منابع برای توسعه عمرانی این استان بود.

مهمترین طرح های مصوب شده استان بوشهر در این سفر شامل تکمیل زیرساخت‌های منطقه اقتصادی شمال استان، تکمیل سدهای دالکی، دهرود و خائیز و باند دوم محور دالکی- کنارتخته است.

نگاه پرسخاوت نقطه اشتراک سفرهای شهید جمهور به استان بوشهر

روند اجرا راه آهن بوشهر – شیراز شتاب گرفت

از دیگر پروژه‌های مهم مصوب شده در این سفر ۲ روزه می‌توان به تکمیل کریدور ساحلی جنوب، تکمیل فاضلاب‌های بوشهر، گناوه و دیلم، تسریع در تکمیل راه آهن بوشهر به شیراز، بیمارستان‌های بوشهر، برازجان و مجتمع دندان پزشکی، تکمیل زیرساخت های میراث فرهنگی و بافت‌های تاریخی استان و تکمیل واحد ایران انرژی با رفع موانع آن اشاره کرد.

نکته‌ای که در این دور از سفر رییس جمهور به استان بوشهر قابل توجه بود مشارکت بنگاه‌های بزرگ اقتصادی و مجموعه‌های نفتی این استان بود.

در مجموع این سرمایه‌گذاری‌ها ۲۰ واحد پتروشیمی، اجرای اسکله‌های دریایی و گردشگری، ایجاد شهرک‌های صنعتی تخصصی و نیروگاه‌های خورشیدی، احداث گلخانه هیدروپنی، پالایشگاه ۱۲۰ هزار بشکه‌ای پتروپالایش سیراف و نیروگاه‌ها و ایجاد مزارع پرورش آبزیان و میگو و ایجاد خزانه میگو برخی از بخش‌هایی است که مورد توافق با بنگاه‌های اقتصادی قرار گرفته است.

در دومین سفر شهید جمهور به استان بوشهر در مجموع ۳۰ مصوبه از سوی استان پیشنهاد شده بود که می‌توان به تسهیل سرمایه‌گذاری، تقویت صادرات و گردشگری، افزایش درآمدهای مالیاتی، انتقال پرونده مالیاتی شرکت‌ها و صنایع بزرگ مستقر در استان بوشهر که در تهران هستند به این استان، جذب نیروهای بومی در صنایع مستقر با نظارت استانداری بوشهر، مجوزهای زیست محیطی و متولی برای واحدهای استحصال شده دریا، موافقت تحویل ۳۰۰ هزار بشکه نفت خام در روز برای فعال شدن منطقه ویژه اقتصادی شمال استان، تزریق اولیه ۲۰ متر مکعب متان به این منطقه برای طرح هایی که ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و طرح جامع کاهش آلودگی‌ها در این منطقه ویژه اشاره کرد.

در این سفر همچنین طرح جاده بزرگراهی بوشهر - شیراز مورد موافقت شهید جمهور قرار گرفت و اکنون اجرا این مسیر حدفاصل دالکی - کنارتخته به عنوان مطالبه دیرینه و تاریخی بوشهری‌ها با جدیت تمام در حال اجرا است.

بیشتر بدانید

خدمت جهادی میراث ماندگار شهید رئیسی است

استاندار بوشهر: یاد و خاطره شهید آیت‌الله رئیسی برای ایرانیان جاودانه شد

استاندار بوشهر: شهید آیت‌الله رئیسی چراغ راهی برای نسل آینده است

نگاه پرسخاوت نقطه اشتراک سفرهای شهید جمهور به استان بوشهر

افتتاح ایرانی‌ترین فاز پارس جنوبی در دولت شهید رئیسی

افتتاح فاز ۱۴ پارس جنوبی، طرح آب شیرین کن شماره ۲ بوشهر و طرح های نهضت ملی مسکن از جمله برنامه‌های سومین سفر استانی آیت الله رئیسی در هفته دولت پارسال به استان بوشهر بود.

عملیات اجرای این طرح به صورت جدی از سال ۱۳۹۷ آغاز شد و با صرف۱۲ هزار میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید.

استاندار بوشهر در گعت و گو با ایرنا با اشاره به اقدام‌های بی بدیل و ماندگار شهید خدمت برای استان اظهار کرد: تمام تصمیم‌گیری‌های شهید رییسی در راستای منافع و حل مشکلات و تحقق مطالبات مردم بود و بدون تردید مجاهدت، خدمات و فعالیت‌های انقلابی رئیس‌جمهور جهادگر در حافظه تاریخی ملت ایران باقی می‌ماند.

احمد محمدی‌زاده افزود: ملت ایران و بویژه بوشهری‌ها با حضور در آیین و مراسم مربوط به شهیدان خدمت قدرشناسی خود را از مسئولان صادق نظام به رخ کشیدند.

نگاه پرسخاوت نقطه اشتراک سفرهای شهید جمهور به استان بوشهر

نامگذاری ۲۵ طرح جلوه قدرشناسی بوشهری‌ها از شهید رئیسی

وی اضافه کرد: با قدرشناسی بوشهری‌ها خدمات بی بدیل شهید رئیسی ۱۲ طرح عمرانی متشکل از معابر، میادین و اماکن شهری در مرکز شهرستان‌ها و ۲ شهر دیگر و با همراهی ۱۳ دستگاه اجرایی این استان بنام شهیدان خدمت نامگذاری شد.

به گفته استاندار بوشهر ۱۲ طرح عمران شهری که بنام شهدای خدمت نام‌گذاری شده دارای اعتبار هشت هزار و ۷۴۰ میلیارد ریالی است.

تقاطع غیرهمسطح محور آزادی‌ بوشهر، شهرک جوانی جمعیت دشتی، بلوار جدید دیلم، خیابان مجاور سردار سلیمانی گناوه، بلوار ساحلی وفاق در کنگان، میدان ورودی دیر تا شاهزاده ابوالقاسم و سایت مسکن مجتمع مسکونی ۱۴۴ واحدی چغادک از جمله طرح‌هایی است که در شهرهای مختلف استان بوشهر به نام شهدای خدمت نام‌گذاری شدند.

محمدی زاده اضافه کرد: سد باغان که با ارزش ۴۰ هزار میلیارد ریال اعتبار توسط آیت‌الله رئیسی در دولت سیزدهم آغاز به کار کرده بود بنام این شهید نام‌گذاری شد.

نگاه پرسخاوت نقطه اشتراک سفرهای شهید جمهور به استان بوشهر

تکمیل سدی ۳۶ میلیون مترمکعبی پس از گذشت هفت سال

سد باغان با حجم ذخیره ۳۶ میلیون مترمکعب آب پس از هفت سال توقف در دولت سیزدهم تکمیل و توسط شهید آیت‌الله رئیسی به بهره‌برداری رسید.

جاده وفاق دیر به کنگان، شهرک ۴۳۵ هکتاری بوشهری، تأسیسات آب‌شیرین‌کن در شهرهای مختلف، ساختمان استانداری، سالن‌های مختلف و دیگر مکان‌ها و طرح‌ها در مجموع مربوط به ۱۳ دستگاه اجرایی استان بوشهر است که به نام شهدای خدمت نامگذاری شدند.

بوشهری‌‎ها در امتداد جهاد خدمت آیت الله رئیسی حالا آماده حضوری حماسی در انتخابات و انتخاب رئیسی جمهوری شایسته شدند تا مسیر خدمتی این شهید و همراهانش پرشتاب تر از گذشته دنبال شود.

شهید رئیسی در خرداد ماه گذشته نیز سفر به استان بوشهر را در برنامه کاری خود گنجانده بود که قصد از انجام این سفر افتتاح چندین طرح اقتصادی و سرمایه گذاری بود که شهادتش مانع از انجام چهارمین سفر ماندگارش به استان ولایت مدار و دارالحماسه بوشهر شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha