مشارکت ۶۰.۷ درصدی مازندرانی‌ها در سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری + فیلم

ساری- ایرنا- مردم مازندران در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ برگزار شد با بیش از یک میلیون و ۵۰۳ هزار رای، مشارکت ۶۰.۷ درصدی را ثبت کردند که ۱۲ درصد از نرخ مشارکت کشور بالاتر بود.

به گزارش ایرنا، عمر دولت دوازدهم که دوره دوم دولت حسن روحانی بود سال ۱۴۰۰ به پایان رسید. دوره چهار ساله‌ای که طی آن کشور با مسائل مختلفی مواجه شد و روزهای پرتنش و گاه بحرانی را طی کرد. ۲ سال از این چهار سال، کشور با بحران پاندمی کرونا درگیر بود و سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز در شرایط کرونایی برگزار شد.

در سال پایانی دولت دوازدهم نارضایتی‌های اجتماعی از شرایط مدیریتی کشور به شکل برجسته‌ای به چشم می‌آمد. همین امر نیز سبب شده بود که پیش‌بینی‌ها حکایت از کاهش مشارکت انتخاباتی برای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری داشته باشند.

جریان اصلاحات و گروه هم‌طیف دولت روحانی برای این‌که پس از ۲ دوره همچنان بتوانند قوه مجریه را در اختیار خود داشته باشند گام‌هایی برداشته بودند. اما فضای جامعه چندان با آن‌ها همسو نبود.

اصول‌گرایان هم فعالیت‌هایی برای معرفی چند نامزد مد نظرشان انجام داده بودند. از اواخر سال ۱۳۹۹ زمزمه‌های ورود مجدد آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به عرصه انتخابات شنیده می‌شد.

آیت‌الله رئیسی آن زمان ریاست قوه قضاییه را بر عهده داشت و به دلیل مطرح شدن برخی پرونده‌های کلان و جدیت دستگاه قضا در صدور برخی احکام مورد توجه جامعه قرار گرفته بود.

سفرش به مازندران در ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ و بازدید از کارخانه‌های چوب‌وکاغذ و نساجی و پیگیری برخی مسائل موجود در استان نیز سبب شده بود که سه ماه پیش از انتخابات نگاه‌ها به او در مازندران برجسته‌تر شود.

مشارکت ۶۰.۷ درصدی مازندرانی‌ها در سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری + فیلم

نام‌نویسی نامزدها

انتخابات قرار بود ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ برگزار شود و وزارت کشور از ۲۱ تا ۲۵ اردیبهشت را به عنوان زمان نام‌نویسی نامزدها اعلام کرد. طی پنج روز فرصت نام‌نویسی که از سوی وزارت کشور در نظر گرفته شد، ۵۹۲ داوطلب برای شرکت در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نام‌نویسی کردند.

نرخ مشارکت انتخاباتی مردم مازندران در انتخابات سیزدهم ۶۰.۷ درصد ثبت شد که ۱۲ درصد بیشتر از میانگین نرخ مشارکت انتخاباتی کشور بود.

چهره‌های شاخصی از هر ۲ جریان سیاسی به وزارت کشور رفتند. از اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور که برای دومین بار نامزد انتخابات ریاست جمهوری شده بود و این بار قصد رقابت جدی داشت، تا محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور اسبق که برای دومین دوره پیاپی نام‌نویسی کرد و پیش‌بینی می‌شد صلاحیتش تایید نشود و علی لاریجانی رئیس اسبق مجلس شورای اسلامی که یک دوره نامزدی انتخابات را در کارنامه داشت.

در نهایت شورای نگهبان پس از ۹ روز بررسی صلاحیت نامزدها، چهارم خرداد ۱۴۰۰ فهرست نهایی را به وزارت کشور ارائه کرد.

هفت منهای سه

با نظر شورای نگهبان سعید جلیلی، محسن رضایی، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، محسن مهرعلیزاده و عبدالناصر همتی به عنوان نامزدهای نهایی این انتخابات معرفی شدند.

مشارکت ۶۰.۷ درصدی مازندرانی‌ها در سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری + فیلم

از این هفت نفر سه نفر در روزهای پایانی تبلیغات، از عرصه انتخابات کناره‌گیری کردند و چهار نامزد در این رقابت انتخاباتی باقی ماندند. سه روز پیش از انتخابات علیرضا زاکانی و سعید جلیلی به نفع آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی از حضور در انتخابات انصراف دادند و محسن مهرعلیزاده هم به نفع عبدالناصر همتی کناره‌گیری کرد.

فضای انتخاباتی جامعه به سود آیت‌الله رئیسی بود و برای تنها نامزد باقیمانده منتسب به دولت قبل و جریان اصلاحات یعنی عبدالناصر همتی شانس چندانی نمی‌شد در نظر گرفت.

مشارکت انتخاباتی در کشور و مازندران

جمعیت واجد شرایط کشور ۵۹ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۳۰۷ نفر بود که از این تعداد ۲۸ میلیون و ۹۳۳ هزار و چهار نفر پای صندوق‌های رأی رفتند و مشارکت انتخاباتی ۴۸.۸ درصدی برای کشور ثبت شد که کمترین نرخ مشارکت در ۱۳ دوره انتخابات ریاست جمهوری بود.

آیت‌الله رئیسی با ۸۹۱ هزار و ۲۲۵ رأی، ۵۹.۳ درصد آراءِ مازندرانی‌ها را کسب کرد.

نرخ مشارکت انتخاباتی در مازندران باز هم از نرخ میانگین مشارکت کشور بالاتر ثبت شد. در مازندران ۲ میلیون و ۴۷۴ هزار و ۲۰۵ نفر واجد شرایط شرکت در انتخابات بودند.

روز رأی‌گیری یک میلیون و ۵۰۲ هزار و ۴۷۹ نفر در این استان به چهار هزار و ۱۶۲ شعبه اخذ رأی مازندران مراجعه کردند و آراءِ خود را به صندوق انداختند.

به این ترتیب مشارکت ۶۰.۷ درصدی به نام این استان به ثبت رسید که ۱۲ درصد بیشتر از میانگین نرخ مشارکت انتخاباتی کشور بود.

پایگاه رای ثابت آیت‌الله رئیسی در مازندران

فضای انتخابات در مازندران هم به سود رئیسی بود. رئیسی که در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ۷۳۲ هزار و ۴۷۵ رأی در مازندران داشت، در دوره سیزدهم ۱۵۸ هزار و ۷۵۰ رأی بیشتر به دست آورد و با ۸۹۱ هزار و ۲۲۵ رأی، ۵۹.۳ درصد آراءِ به صندوق انداخته شده مازندرانی‌ها را کسب کرد.

مشارکت ۶۰.۷ درصدی مازندرانی‌ها در سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری + فیلم

پس از رئیسی، عبدالناصر همتی با ۱۳۲ هزار و ۱۸۰ رای(۸.۷ درصد)، محسن رضایی با ۱۰۳ هزار و ۵۸۰ رای(۶.۸ درصد) و سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی با ۵۶ هزار و ۸۳ رای(۳.۷ درصد) در رتبه‌های بعدی انتخابات در مازندران قرار گرفتند. ۳۱۹ هزار و ۴۱۱ رای باطله نیز در مازندران به صندوق‌ها انداخته شد که معادل ۲۱.۲ درصد کل رأی‌های مردم مازندران در روز ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ بود.

در پایان این انتخابات آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی با ۱۷ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۳۴۵ رای معادل ۶۱.۹ درصد کل آرا، رئیس دولت سیزدهم و هشتمین رئیس‌جمهور ایران شد.

محسن رضایی سه میلیون و ۴۱۲ هزار و ۷۱۲ رأی معادل ۱۱.۷ درصد آرا کسب کرد. عبدالناصر همتی ۲ میلیون و ۴۲۷ هزار و ۲۰۱ رای(۸.۳ درصد آرا) و سید امیرحسین قاضی‌زاده ۹۹۹ هزار و ۷۱۸ رای(۳.۴ درصد آرا) کسب کردند. سه میلیون و ۷۲۶ هزار و ۸۷۰ رأی معادل ۱۲.۸ درصد آرا سراسر کشور هم باطله بود.

مشارکت ۶۰.۷ درصدی مازندرانی‌ها در سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری + فیلم

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha