فرآیند رأی‌گیری انتخابات ریاست جمهوری در مازندران آغاز شد

ساری- ایرنا- فرآیند رأی‌گیری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در مازندران همزمان با سراسر کشور از ساعت هشت صبح با باز شدن درهای ۲ هزار و ۵۴۲ شعبه ثابت و آغاز به کار ۶۸۶ شعبه سیار که برای این استان در نظر گرفته شده است، آغاز شد.

به گزارش ایرنا، چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که به دلیل شهادت رئیس‌جمهور در سانحه سقوط بالگرد یک سال زودتر از موعد مقرر برگزار می‌شود، پس از حدود یک ماه برنامه‌ریزی فشرده وزارت کشور و ستادهای انتخابات استان‌ها صبح امروز -جمعه- به مرحله پایانی یعنی رأی‌گیری رسید.

طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده از سوی وزارت کشور امروز -جمعه- چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری از ساعت هشت صبح آغاز شد و تا ساعت ۱۸ ادامه خواهد داشت که مهلت ۱۰ ساعته تعیین شده برای حضور در شعب اخذ رای با نظر وزارت کشور قابل تمدید است.

بنا به اعلام ستاد انتخابات مازندران برای برگزاری انتخابات امروز سه هزار و ۲۲۸ شعبه اخذ رأی شامل ۲ هزار و ۵۴۲ شعبه ثابت و ۶۸۶ شعبه سیار تدارک دیده شده است که با فعالیت حدود ۶۰ هزار نفر عوامل اجرایی رأی‌های مردم استان را جمع‌آوری می‌کند.

ستاد انتخابات مازندران اعلام کرده که جمعیت واجد شرایط استان برای شرکت در انتخابات امروز ۲ میلیون و ۴۸۷ هزار و ۲۴۴ نفر است که یک میلیون و ۲۵۱ هزار و ۱۱۲ نفر این تعداد را مردان و یک میلیون و ۲۳۶ هزار و ۱۳۲ نفر را زنان استان تشکیل می‌دهند.

واجدان شرایط رأی‌دهی در مازندران امروز باید از بین چهار نامزد حاضر در مرحله نهایی انتخابات یعنی مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی و محمدباقر قالیباف یک نفر را به عنوان رئیس‌جمهور مد نظر خود انتخاب کنند.

فرآیند رأی‌گیری انتخابات ریاست جمهوری در مازندران آغاز شد

مازندران که طی روزهای اخیر با فعال شدن ستادهای انتخاباتی سه تن از نامزدهای ریاست جمهوری حال و هوای انتخاباتی را تجربه کرد، با حضور نزدیک به ۶۰ هزار نفر از عوامل اجرایی برای برگزاری انتخابات آماده شده تا مانند ادوار گذشته انتخابات ریاست جمهوری مشارکت بالایی در این استان ثبت شود.

به استناد آمارهای رسمی مردم مازندران در ۱۰ دوره از ۱۳ دوره انتخابات ریاست جمهوری که تا کنون برگزار شده نرخ مشارکت انتخاباتی بالاتری نسبت به میانگین کشور داشتند.

مردم این استان سال ۱۳۸۸ و در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری مشارکت ۱۰۰ درصدی را در انتخابات ریاست جمهوری ثبت کردند و در ۲ دوره پس از آن یعنی یازدهمین و دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز بیش از ۹۰ درصد مشارکت انتخاباتی داشتند.

مجموع آمار جمعیت واجد شرایط رأی دادن در این استان طی ۱۳ دوره انتخاباتی، ۲۶ میلیون و ۸۲ هزار و ۴۰۷ نفر و مجموع رأی‌هایی که مردم این استان در ۴۵ سال اخیر برای انتخاب رئیس‌جمهور به صندوق‌های اخذ رأی انداختند ۱۸ میلیون و ۹۱۲ هزار و ۵۱۳ رأی بوده که میانگین مشارکت مردم این استان در ۱۳ دوره برگزاری انتخابات را روی ۷۲.۵ درصد قرار داده است.

به گزارش ایرنا، چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به دلیل شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در سانحه سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور و همراهانش یک سال زودتر از موعد برگزار می‌شود. پس از شهادت رئیس‌جمهور در ۳۰ اردیبهشت امسال، وزیر کشور روز یکشنبه ششم خرداد ۱۴۰۳ فرمان آغاز فرایند برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری را صادر کرد.

نام‌نویسی داوطلبان شرکت در این انتخابات از ۱۰ تا ۱۴ خرداد انجام شد که پس از ثبت‌نام ۸۰ نفر از چهره‌های اجرایی و سیاسی کشور، شورای نگهبان صلاحیت ۶ نفر شامل مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، محمدباقر قالیباف، علیرضا زاکانی و سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی را به عنوان نامزدهای نهایی این انتخابات تایید کرد. با انصارف علیرضا زاکانی و امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی از حضور در انتخابات به نفع ۲ نامزد جبهه انقلاب اسلامی، چهار نامزد در رقابت انتخاباتی باقی ماندند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha