رئیس دیده بان حقوق بشر اروپا به تأخیر در صدور حکم بازداشت نتانیاهو اعتراض کرد

تهران-ایرنا- «رامی عبده» رئیس دیده‌بان حقوق بشر اروپا-مدیترانه پنجشنبه شب نسبت به تأخیر دیوان بین المللی دادگستری درخصوص بازداشت بنیامین نتانیاهو نخست وزیر و یوآو گالانت وزیر جنگ رژیم صهیونیستی اعتراض کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری «سما» فلسطین، عبده افزود: دیوان بین المللی دادگستری تصمیم خود در خصوص مجوز به دادستان کریم خان برای صدور قرار بازداشت نتانیاهو و گالانت به علت اتهام دست داشتن در جنایت جنگی در غزه را به تعویق انداخته است.

رئیس دیده‌بان حقوق بشر افزود: به تأخیر افتادن حکم بازداشت نتانیاهو پس از آن رخ می دهد که انگلیس ۱۰ ژوئن (۲۱ خردادماه) یادداشتی به عنوان " دوست دادگاه " ارائه کرد و خواستار بازنگری در اختیارات دیوان بین الملی دادگستری در این خصوص شد.

سازمان فرد یا گروهی از افراد که می توانند در جریان رسیدگی به اختلاف در مرجع قضایی به عنوان «دوست دادگاه» مشارکت کنند. براساس برخی تعاریف در علم حقوق، دوستان دادگاه کسانی هستند که به طور کلی از طریق تقدیم اظهارات و دیدگاه‌های خود به صورت شفاهی یا کتبی اطلاعاتی را مربوط به موضوعاتی که از سوی طرفین اختلاف مطرح شده را در اختیار دادگاه قرار می‌دهند.

عبده اضافه کرد: انگلیس به نقش تاریخی خود در دفاع از رژیم استعماری ادامه می‌دهد.

وی افزود: تأخیر دادگاه در صدور حکم علیه نتانیاهو و وزیر جنگ وی به معنای چراغ سبز نشان دادن به ادامه نسل کشی در غزه است.

این درحالی است که یدیعوت آحارنوت روزنامه صهیونیستی چاپ سرزمین های اشغالی دو روز پیش گفته بود که پیش‌بینی می‌شود که دیوان بین‌المللی دادگستری ۲۴ ژوئیه (۳ مرداد) و قبل از سفر نتانیاهو به آمریکا، قرار بازداشت وی به همراه گالانت را صادر کند.

در صورتی که قضات دیوان بین‌المللی دادگستری حکم بازداشت نتانیاهو و گالانت را صادر کنند، آنها از سفر به ۱۲۴ کشور جهان محروم خواهند شد.

بر اساس این گزارش، در صورتی که سه قاضی دیوان بین المللی کیفری در لاهه با صدور حکم بازداشت نتانیاهو و گالانت موافقت کنند، این دو از این پس نخواهند توانست به هیچ یک از کشورهای امضا کننده توافق رم سفر کنند.

این گزارش اعلام کرد که نخست وزیر و وزیر جنگ رژیم صهیونیستی دیگر اجازه سفر به کشورهایی همچون، آلمان، هلند، یونان، فرانسه، ژاپن، اسپانیا و دولت فلسطین را نخواهند داشت.

«کریم خان» دادستان کل دیوان بین‌المللی کیفری ۳۱ اردیبهشت ماه سال جاری اعلام کرد که این دیوان به دنبال صدور حکم بازداشت برای «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر و «یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی و همچنین شماری از مقامات حماس است.

این اولین باری است که دیوان بین‌المللی کیفری رئیس یکی از نزدیک‌ترین متحدان آمریکا را هدف قرار می‌دهد.

هیاتی از قضات دیوان بین‌المللی کیفری درخواست کریم خان برای صدور حکم بازداشت را بررسی خواهند کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha