انهدام ماهواره‌ای در فضا، فضانوردان ساکن ایستگاه بین المللی را آواره کرد

تهران- ایرنا- انهدام ماهواره‌ای در مدار پایین زمین (لئو)، باعث شد فضانوردان مستقر در ایستگاه بین‌المللی فضایی مدتی از این ایستگاه به ماهواره‌های مستقر و نزدیک مانند بوئینگ استارلاینر منتقل شوند.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا از پایگاه اطلاع‌رسانی اسپیس، فضانوردان ماموریت ۷۱ ناسا در ایستگاه فضایی بین المللی کمی بعد از ساعت ۹ شب در فضاپیماهای خود از جمله بوئینگ استارلاینر پناه گرفتند. بر اساس بیانیه ناسا در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) از آنجا که ایستگاه فضایی بین‌المللی از منطقه زمانی مشابه گرینویچ پیروی می‌کند، طبق گفته آژانس فضایی اروپا، فضانوردان در زمان وقوع حادثه احتمالاً در دوره خواب خود بوده‌اند.

مقامات ناسا تاکید کردند این کار یک اقدام احتیاطی بود و خدمه فقط حدود یک ساعت در فضاپیمای خود ماندند تا اینکه از فضاپیما خارج شوند و ایستگاه به کار عادی خود ادامه داد.

انهدام ماهواره‌ای در فضا، فضانوردان ساکن ایستگاه بین المللی را آواره کرد

ایستگاه بین‌المللی فضایی در ارتفاع حدود ۴۰۰ کیلومتری از زمین دور می‌زند. به همین دلیل، به فضانوردان ایستگاه فضایی به عنوان یک اقدام احتیاطی دستور داده شد در محل خود پناه بگیرند. ناسا در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشت: «کنترل مأموریت مسیر زباله‌ها را تحت نظر داشته و پس از حدود یک ساعت، به خدمه اجازه داده شد تا از پناهگاه خود خارج شوند و ایستگاه به عملیات عادی خود بازگشت.»

گفته می‌شود این ماهواره با نام ریسورس RESURS-P۱ متعلق به روسیه بوده و در سال ۲۰۲۲ خارج از رده اعلام شده بوده است. اما بر اساس اعلام شرکت فضایی و ردیابی ماهواره‌ای لئولبز، این ماهواره با وزنی حدود ۶ هزار کیلوگرم در مداری تقریباً دایره‌ای در ارتفاع ۳۵۵ کیلومتری از زمین بیش از ۱۰۰ تکه قابل ردیابی در فضا از خود برجای گذاشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha