اجرای طرح‌های آبخیزداری در ۶۴ حوزه مطالعاتی ایلام

ایلام - ایرنا - معاون آبخیرداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام گفت: طرح‌های آبخیزداری در ۶۴ حوزه مطالعاتی سطح استان عملیاتی می‌شود که بخشی از آن اجرا شده یا انجام می‌شود.

"ایرج عالی" روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: حوزه‌های مطالعه شده استان برای انجام عملیات‌های آبخیزداری ۶۴۵ هزار هکتار معادل ۳۴ درصد است.

وی ادامه داد: شهر ایلام در سیلاب سال ۹۴، دچار خسارات گسترده‌ای شد اما در سال‌های اخیر با انجام عملیات‌های آبخیزداری در سطح ۱۴۵ هزار مترمکعب عملیات مکانیکی و با وجود بارش‌های سیلابی، خسارت‌ها در شهر ایلام به حد صفر رسیده است.

وی افزود: علاوه بر حوزه‌های مطالعاتی آبخیز، نقاط بحرانی مستعد بروز سیلاب نیز شناسایی شده‌ که خارج از حوزه‌های آبخیز، عملیات‌های آبخیزداری در این مناطق دارای اولویت انجام می‌شود.

عالی ادامه داد: آبخیزداری با وجود اینکه از علوم جدید با عمر کم محسوب می‌شود اما با توجه به کارکرد، مزایا و اهمیتی که دارد، جایگاه فنی خود را پیدا کرده است و یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای حفظ سلامت منابع آبی و خاکی به عنوان یکی از اساسی‌ترین نیازهای بشری و همه موجودات زنده و حتی غیرزنده محسوب می‌شود و در استان ایلام نیز اجری طرح‌های آبخیزداری با کارکرد حفظ منابع آب و خاک در حال اجرا است.

وی یادآور شد: استان ایلام هرچند دارای پوشش گیاهی غنی قابل قبولی و بارش‌های فصلی مناسبی است اما بارش‌های سالیانه اگر بیشتر از حد نرمال بیشتر باشد سیلاب و روان آب بیشتری نیز شکل می‌شود و در زمان‌های پربارش مزایا و کارکرد آبخیزداری بیشتر نمود پیدا می کند.

معاون آبخیزداری منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام اضافه کرد: خارج از حوزه‌های مطالعاتی باید برای مناطق بحرانی نیز باید اقدامات سریع انجام شود که البته سنوات گذشته در بیشتر حوزه های آبخیز روستایی و شهری بحرانی استان اقدامات آبخیزداری انجام شده است.

وی تاکید کرد: با انجام عملیات‌های آبخیزداری امنیت مناطق مسکونی پایین دست حوزه‌های آبخیز استان تامین شده و میزان و وسعت خسارت‌های گذشته با توجه به طرح‌های آبخیزداری کاهش عدیده‌ای پیدا کرده و نزدیک به صفر است.

اجرای طرح‌های آبخیزداری در ۶۴ حوزه مطالعاتی ایلام

به گفته عالی آبخیزداری در ایلام به تناسب وسعت استان در مقایسه با دیگر نقاط کشور در رده‌های بالای جدول قرار دارد و اگر اعتبارات این حوزه افزایش یابد طرح‌های بیشتری نیز در استان عملیاتی خواهد شد.

وی افزود: اعتبارات طرح‌های آبخیزداری ملی و به صورت سنواتی است که برای حوزه‌های مطالعاتی اعتباراتی از سوی کارشناسان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان پیشنهاد و آن اعتبارات پیشنهادی توسط سازمان بررسی و مصوب می شود.

عالی بیان کرد: در سال مالی جاری ۳۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی مصوب شده که هنوز تخصیص نیافته و از اعتبارات استانی نیز ۷۳ میلیارد ریال مصوب شده است که به تناسب تخصیص اعتبار و مخاطرات و کانون های بحرانی در این حوزه ها کارهای خوبی انجام شده است.

وی ادامه داد: پارسال تفاهمنامه‌ای با قرارگاه جهادی امام حسن مجتبی (ع) منعقد شد که از محل این قرارگاه سهم استان ایلام از سال ۱۴۰۲ تا سال ۱۴۰۵ به مدت سه سال ۱۷هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال قرارداد آبخیزداری و آبخوانداری انجام خواهد شد.

معاون منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام گفت: تمام حوزه‌های مطالعاتی استان معرفی، پیشنهاد و برآورد هزینه شده است که در صورت اجرا، استان شاهد تحول بزرگی در این زمینه خواهد بود.

وی یادآور شد: بالغ بر ۲۰۰ طرح آبخیزداری و آبخوان داری در سطح استان در قالب قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) انجام می‌شود.

به گزارش ایرنا، از گستره ۲ میلیون هکتاری ایلام یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار را اراضی طبیعی تشکیل داده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha