نتایج نهایی آرای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در کهگیلویه و بویراحمد+ فیلم

یاسوج- ایرنا- رئیس ستاد انتخابات کهگیلویه و بویراحمد گفت: از مجموع ۲۸۲ هزار و ۲۱۸ رأی صحیح آقای مسعود پزشکیان ۱۲۳ هزار و ۲۴۰ رأی معادل ۴۰ درصد، آقای سعید جلیلی ۱۰۲ هزار و ۱۱۲ رأی معادل ۳۹ درصد، آقای قالیباف ۵۵ هزار و ۳۴۸ رأی معادل ۱۸ درصد و آقای پورمحمدی با هزار و ۵۱۸ رأی، یک درصد آراء را کسب کردند.

سید جواد هاشمی روز شنبه در جمع خبرنگاران کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج اظهار کرد: همه فرایند انتخابات ریاست‌جمهوری در استان به‌درستی انجام گرفت و هیچ‌گونه مشکلی در روند انتخابات ایجاد نشد.

وی افزود: ۵۸۰ هزار نفر واجد شرایط در استان کهگیلویه و بویراحمد داشتیم و ۸۳۵ شعبه اخذ رأی سیار و ثابت (شهری و روستایی) کار جمع‌آوری آرای مردم را انجام دادند.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: تعداد تعرفه مصرفی ۲۹۱ هزار و ۳۸۳ تعرفه بوده و تعداد آرای مأخوذه ۲۸۸ هزار و ۹۳۷ رأی بوده است.

هاشمی تاکید کرد: تعداد آرای صحیح این دوره انتخابات ۲۸۲ هزار و ۲۱۸ رأی و شمار آرای باطله ۶ هزار و ۷۱۹ مورد بوده است.

رئیس ستاد انتخابات استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: در این دوره از انتخابات تعداد استعلام فوتی و تکراری به صفر رسید و میزان استعلام آنلاین ۹۸.۳ درصد و استعلام آفلاین ۱.۷ درصد بوده است.

هاشمی ادامه داد: از مجموع آرای صحیح اخذ شده مسعود پزشکیان ۱۲۳ هزار و ۲۴۰ رأی معادل ۴۰ درصد، آقای سعید جلیلی ۱۰۲ هزار و ۱۱۲ رأی معادل ۳۹ درصد، آقای محمدباقر قالیباف ۵۵ هزار و ۳۴۸ رأی معادل ۱۸ درصد و آقای مصطفی پورمحمدی با هزار و ۵۱۸ رأی، یک درصد آراء را کسب کردند.

وی افزود: براساس آمار موجود، درصد آرای مأخوذه ۴۹.۳ و آرای مصرف شده ۴۹.۸ درصد بوده است.

نتایج آرای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در کهگیلویه و بویراحمد اعلام شد

حدود ۱۵ هزار نفر در قالب ۸۳۵ شعبه اخذ رای به صورت ثابت و سیار فرآیند برگزاری و کار اخذ رای از واجدان شرایط رای دادن را بر عهده داشتند.

به گزارش ایرنا، در پی شهادت آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی و همراهان ایشان، در اجرای اصل یکصد و سی و یکم قانون اساسی و مواد ۳۸ و ۳۹ قانون انتخابات ریاست جمهوری و تبصره‌های ذیل آنها، حداکثر ظرف ۵۰ روز باید زمینه برگزاری انتخابات و انتخاب رییس جمهور جدید انجام شود لذا ستاد انتخابات کشور برای برگزاری چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، کار خود را آغاز کرد

براساس آمار سامانه وزارت کشور ۵۸۰ هزار نفر از جمعیت ۷۲۶ هزار نفری کهگیلویه وبویراحمد واجد شرایط شرکت در انتخابات هستند.پیشتر مسئولان استانی این آمار را ۵۲۳ هزار نفر اعلام کرده بودند.

با اعلام نتایج رسمی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، طبق قانون، روز جمعه هفته بعد برای بار دوم رای گرفته می‌شود.

به گزارش ایرنا، فرآیند برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران به دلیل شهادت آیت الله رییسی، رئیس‌جمهور در یک سانحه هوایی، پیش از اتمام دوره چهارساله، زودهنگام برگزار شد.

پس از تأیید صلاحیت ۶ تن از داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری از سوی شورای نگهبان، در تاریخ بیستم خردادماه، رقابت بین مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و محمدباقر قالیباف به عنوان نامزدهای واجد شرایط چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، آغاز شد و پس از انصراف قاضی زاده هاشمی و زاکانی از صحنه رقابت، انتخابات میان چهار نامزد باقی مانده در هشتم تیر ماه برگزار شد.

با اعلام نتایج رسمی انتخابات تا پیش از ظهر امروز -شنبه ۹ تیرماه- انتخابات به دور دوم کشیده شد که این مساله در قانون اساسی هم دیده شده و در اصل ۱۱۷ قانون اساسی آمده است که: «رئیس جمهور با اکثریت مطلق آرای شرکت‌کنندگان انتخاب می‌شود، ولی هر گاه در دور نخست هیچ‌یک از نامزدها چنین اکثریتی به دست نیاورد، روز جمعه هفته بعد برای بار دوم رای گرفته می‌شود. در دور دوم، تنها دو نفر از نامزدها که در دور نخست آرای بیشتری داشته‌اند شرکت می‌کنند، ولی اگر بعضی از نامزدهای دارنده آرای بیشتر، از شرکت در انتخابات منصرف شوند، از میان بقیه،دو نفر که در دور نخست بیش از دیگران رای داشته‌اند برای انتخاب مجدد معرفی می‌شوند.» طبق این اصل رئیس جمهور با اکثریت مطلق آرای شرکت‌کنندگان انتخاب می‌شود.

زمان برگزاری دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری

همچنین به موجب ماده ۱۲ قانون انتخابات ریاست‌جمهوری، رئیس‌جمهور با کسب اکثریت مطلق آراء انتخاب می‌شود.اکثریت مطلق آرا یعنی فرد منتخب، بیش از ۵۰ درصد کل آرای مأخوذه را کسب کرده باشد، در اینجا ملاک صرفا آرای صحیح مأخوذه نیست بلکه کل آرای مأخوذه مدنظر است، اما در صورتی که هیچکدام از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری اکثریت مطلق کل آرای مأخوذه را به دست نیاورند انتخابات به مرحله دوم کشیده می‌شود.

طبق ماده ۱۳ قانون انتخابات ریاست‌جمهوری: چنانچه در مرحله اول برای هیچ‌یک از داوطلبان اکثریت مطلق حاصل نگردید انتخابات دو مرحله‌ای خواهد شد بدین معنی که دو نامزدی که بیشترین آراء را در مرحله اول داشته‌اند در انتخابات مرحله دوم شرکت می‌کنند.

به موجب ماده ۱۴ قانون انتخابات ریاست‌جمهوری: انتخابات مرحله دوم در جمعه هفته بعد انجام خواهد گرفت؛ بنابراین اگر هیچکدام از نامزدها نتوانند در این دور حائز اکثریت مطلق آرا نشود انتخابات مرحله دوم در تاریخ ۱۵ تیرماه ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

اما طبق ماده ۱۵ قانون مذکور چنانچه در هر مرحله از انتخابات ریاست‌جمهوری به هر دلیل، فقط یک نامزد در جدول انتخابات باقی بماند بلافاصله دستور شروع مجدد انتخابات صادر می‌شود.

تبلیغات انتخاباتی مرحله دوم ریاست جمهوری از چه زمانی آغاز می‌شود؟

بر اساس ماده ۶۷ قانون مذکور، فعالیت انتخاباتی در مرحله دوم از تاریخ اعلام رسمی نتایج قطعی آراء مرحله اول شروع و تا ۲۴ ساعت قبل از آغاز اخذ رأی مرحله دوم ادامه خواهد یافت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha