۹ تیر ۱۴۰۳، ۱۳:۴۰
کد خبرنگار: 1224
کد خبر: 85523904
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تجهیزات اطفای حریق در اختیار ۷۰ روستای خراسان شمالی قرار گرفت

بجنورد-ایرنا- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: تجهیزات اولیه اطفای حریق با گرم شدن و افزایش دمای هوا در اختیار ۷۰ روستا و ۱۷ پاسگاه استان قرار گرفت.

علی اسدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: بارندگی های امسال شرایط سرسبزی را برای مراتع استان فراهم کرده و پوشش گیاهی از وضعیت بهتری برخوردار است که برکات زیادی برای دامدارن و بهره برداران به همراه دارد.

وی افزود: احتمال حریق با توجه به سرسبزی مراتع استان وجود دارد و باید اقدامات پیشگیرانه انجام شود، ترویج، تبلیغ و آموزش های لازم برای آگاهی دهیاران و اطفای حریق برگزار شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی اضافه کرد: ۲۳ تیم اطفای حریق با ۱۱ هزار نفر از همیاران طبیعت برای مقابله با آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌ها آماده باش هستند تا در صورت وقوع حوادث اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند.

وی ادامه داد: آموزش ها و آشنایی با مناطق مورد حریق برای یک تیم از موتور سوراران استان برگزار و پیاده روی بیش از یک ساعت برای رسیدن به منطقه ای از حریق پیش بینی شد که تیم موتورسوار در عرض ۹۰ ثانیه برای اطفای حریق مسیر را طی خواهد کرد.

اسدی گفت: اطلاع رسانی برای پیشگیری از اطفای حریق در سطح مراتع و جنگل ها باید انجام شود و شهروندان در صورت مشاهده می توانند با تلفن ۱۵۰۴ تماس حاصل کنند، چنانچه حریق بیشتر از ۴۵ دقیقه به طول انجامد خاموش کردن آن زمان زیادی لازم دارد.

وی تاکید کرد: مناطقی که برای جمع آوری زباله در نظر و گودالی جهت دفن آن ایجاد شده است و تدابیر لازم برای حضور سریع ۲ دهیار در محل وقوع آتش سوزی حضور داشته باشند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی افزود: تاکنون حریق در سطح استان گزارش نشده اما با گرم شدن و بالا رفتن دمای هوا که مراتع خشک می شود احتمال بیشتر است و توصیه می شود از انداختن ته سیگار در مراتع و جاده ها و رها کردن بطری در فضای سبز که باعث آتش سوزی می شود خودداری کنند.

به گزارش ایرنا، ۵۳۹ هزار و ۱۸۱ هکتار از اراضی استان مستعد آتش سوزی است که بیشترین مساحت آن در شهرستان های مانه و سملقان قرار دارد.

بر اساس آخرین اطلاعات جمع‌آوری شده از پهنه‌بندی منابع و عرصه‌های طبیعی، ۲۹ درصد از گستره خراسان شمالی در ریسک پر خطر آتش‌سوزی، ۴۱ درصد در ریسک متوسط و تنها ۳۰ درصد که بیابان است در ریسک کم خطر قرار دارد.

این استان دارای ذخیرگاه ژنتیکی درختان ارس و جنگل های هیرکانی هزاران ساله است و به همین دلیل در این روزها که دمای هوا افزایش و رطوبت نیز کاهش یافته است امکان آتش سوزی با سهل انگاری گردشگران یا چوپانان وجود دارد تا آتش بر دامن طبیعت بیفتد و زبانه های آن تر و خشک را با هم بسوزاند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha