۹ تیر ۱۴۰۳، ۱۳:۳۰
کد خبرنگار: 2082
کد خبر: 85523958
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

استرالیا: مساله پیوستن شرکا به پیمان آکوس پیچیده است

تهران- ایرنا- یک دیپلمات ارشد استرالیایی با توجه به وجود موانع در اجرای معاهده «آکوس» و نگرانی از ایجاد تنش ناشی از گسترش این معاهده، اعلام کرد که مساله اضافه شدن شرکا به این پیمان دفاعی پیچیده خواهد بود.

به گزارش روز شنبه ایرنا از خبرگزاری رویترز، آکوس در سال ۲۰۲۱ برای مقابله با قدرت رو به رشد چین تشکیل شد. رکن اول این پیمان دفاعی بین استرالیا، آمریکا و انگلیس شامل ارائه زیردریایی‌های هسته‌ای به کانبرا می‌شود اما آنها احتمال پیوستن دیگر کشورها از جمله ژاپن به رکن دوم توافق را مطرح کردند که این بخش از توافق، توسعه تسلیحات با فناوری بالا را در بر می‌گیرد.

پائول مایلر معاون سفارت استرالیا در واشنگتن گفت که این یک دستاورد «تقریبا غیرقابل تصور» بود که پس از ۴۰ سال تلاش برای اصلاح محدودیت‌های کنترل صادرات ایالات متحده، شرکا در آستانه ایجاد محیطی برای همکاری آسان‌تر و توسعه مشترک هستند.

وی در یک رویداد به میزبانی اندیشکده «شورای آتلانتیک» در واشنگتن بیان کرد که اضافه کردن شرکای دیگر به این فرایند پیچیده خواهد بود.

مایلر خاطر نشان کرد که ۳ شریک آکوس متعهد به مذاکره با ژاپن برای همکاری شدند و توکیو اراده سیاسی خود را برای به نمایش گذاشتن قابلیت‌های دفاعی در زمان مناسب نشان داده است.

دیپلمات استرالیایی اضافه کرد: بنابراین، یک همسویی اساسی در آنجا وجود دارد. اما فکر می‌کنم باید کاملاً واضح بگویم: منظور من در این موضوع ژاپن نیست که به آکوس دعوت شده است. آکوس در حال تماس با ژاپن است تا همکاری‌هایی را داشته باشد.

او ادامه داد: فکر نمی‌کنم کنگره آمریکا آن (آکوس) را آماده توسعه بداند، اما شرکای آکوس مطمئناً می‌توانند در آنجا همکاری کنند.

آکوس هنوز باید بر موانع محدودیت‌های سختگیرانه ایالات متحده برای اشتراک گذاری فناوری غلبه کند، و کانبرا و لندن نگران هستند که اگر اعضای جدید خیلی سریع اضافه شوند، مسائلی بوجود آید.

تردیدهایی در مورد مشارکت ژاپن وجود دارد چرا که مقام‌ها و کارشناسان آسیب‌پذیری‌های سایبری و امنیت اطلاعات این کشور را یک مساله مهم عنوان کردند.

در ماه آوریل، وزارت خارجه آمریکا از یک طرح رونمایی کرد تا الزامات صدور مجوز را برای انتقال تجهیزات نظامی و فناوری حساس در میان شرکای آکوس کاهش دهد. این وزارتخانه در ۱۹ آوریل (۳۱ فروردین) اعلام کرد که انتظار دارد تا معافیت‌های تجاری برای آکوس را در ۱۲۰ روز آینده نهایی کند.

در کنار این محدودیت‌ها، گسترش پیمان آکوس می‌تواند تنش‌ها بین اعضای آن را با چین و حتی روسیه افزایش دهد. درحالیکه پکن و مسکو انتقادهایی به تحویل زیردریایی‌های هسته‌ای به استرالیا ذیل رکن اول پیمان آکوس دارند، اما رکن دو این توافق نیز که توسعه سلاح‌های با فناوری بالا است می‌تواند انتقاد برانگیز باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha