۱۲ تیر ۱۴۰۳، ۸:۵۲
کد خبرنگار: 1197
کد خبر: 85524134
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نقش کلیدی آموزش های ترویجی در افزایش بهره وری کشاورزی همدان

همدان- ایرنا- کارشناسان بخش کشاورزی استان همدان معتقدند که آموزش های ترویجی به عنوان مهمترین ارکان و پایه های کشاورزی نقش کلیدی در افزایش بهره وری و کاهش ضایعات محصولات دارد. 

به گزارش ایرنا، آموزش به کشاورزان کمک می‌کند تا روش‌ها و فنون کشاورزی خود را اصلاح کند و از این طریق با بهره وری محصولات کشاورزی، درآمد و سطح زندگی خود را ارتقا بخشند.

همه ساله از سوی دبیرخانه شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات کشاورزی اعلام می‌شود و بر اساس قانون تضمین خرید محصولات کشاورزی، دولت سالانه محصولاتی نظیر گندم، جو، حبوبات، پنبه، چغندر و... از کشاورزان انجام می شود.

یکی از این محصولات جو است که قیمت تضمینی خرید جو تولید داخل از سوی شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات کشاورزی برای سال ۱۴۰۳ تعیین و مصوب شد.

براساس مصوبه دبیرخانه شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات کشاورزی، جو تولید داخل کشور به ازای هر کیلوگرم ۱۰۰ هزار ریال با سه درصد افت مفید و ۲ درصد غیرمفید اعلام شده است.

این در حالی است که برخی کشاورزان جو کار در همدان از قیمت تضمینی خرید جو ناراضی هستند و معتقدند که صرفه اقتصادی و سود مناسب ندارد و روند به گونه ای است که با توجه به افزایش هزینه کشاورزی دچار ضرر و زیان می شوند.

کشاورز اسدآبادی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: ۹۰ هکتار زمین برای کشت جو در اختیار دارد و ۸۰ هکتار آن آبی و مابقی دیم است که قیمت خرید تضمینی گندم به مبلغ ۱۰۰ هزار ریال صرفه اقتصادی برای ما ندارد و با توجه به هزینه های کشاورزی و افزایش تورم سالانه موجب شده است که کشاورزان تمایل کمتری به کشت جو داشته باشند.

شعبان قرخانی درباره میزان برداشت در هکتار توضیح داد: میزان برداشت در دیم حدود ۲ تن در هکتار و در مزارع آبی حدود ۶ تن است.

وی ادامه داد: از زمین های تحت مالکیتش سالانه بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ تن جو برداشت کرده و بفروش می رساند.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی روستایی همدان نیز گفت: افزایش تولید در سطح محصولات می تواند به کاهش قیمت تمام شده محصولات کشاورزی و سودآوری بینجامد.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی روستایی همدان نیز گفت: افزایش تولید در سطح محصولات می تواند به کاهش قیمت تمام شده محصولات کشاورزی و سودآوری بینجامد.رضا خزایی درباره قیمت خرید جو تضمینی افزود: این قیمت از سوی وزارتخانه اقتصاد تعیین شد و بر اساس نرخ جهانی است.

وی ادامه داد: جو خارجی کیلویی ۷۵ هزار ریال وارد می شود و دولت نیز برای حمایت از کشاورز، این مبلغ را به ۱۰۰ هزار ریال افزایش داده است.

خزایی با بیان اینکه این مبلغ خرید برای کشاورز ایرانی نیز صرف نمی کند، راهکار این مساله را افزایش تولید در هکتار عنوان کرد که با حجم تولید بیشتر هزینه های تولید تامین شود.

استفاده از ارقام پرمحصول جو منجر به بازدهی تولید و فروش بیشتر محصول می شود

مدیرعامل تعاون روستایی استان همدان تاکید کرد: از دیگر اقدامی که می تواند به کاهش هزینه های کشاورز بینجامد، استفاده از ارقام پرمحصول جو عنوان است که در آن صورت می توان به بازدهی تولید و فروش بیشتر محصول نیز امیدوار بود.

نقش کلیدی آموزش های ترویجی در افزایش بهره وری کشاورزی همدان

مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان همدان نیز به خبرنگار ایرنا درباره میانگین برداشت جو آبی در استان گفت: میانگین برداشت جو آبی حدود پنج تن و جو دیم بین یک تا ۲ تن است.

علی بایگانه درباره علت صرفه کم اقتصادی برای کشاورزان جو کار افزود: کشاورزان باید به مدیریت مزرعه روی بیاورند و با افزایش عملکرد در سطح میزان بهره وری خود را از تولید محصولات کشاورزی افزایش دهند.

وی به رکود تولید ۱۲ تن جو در هکتار در جو آبی و ۳.۵ تن در هکتار در جو دیم اشاره و تاکید کرد: کشاورزان باید با استفاده از آموزش های ترویجی بتوانند میزان تولید محصولات کشاورزی خود را بالا ببرند.

مدیر زراعت جهادکشاورزی استان همدان با اشاره به وجود جو وارداتی با نرخ پایین در بازار تصریح کرد: دولت برای جلوگیری از ضرر کشاورز خرید تضمینی را یکصدهزار ریال اعلام کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha