صنایع کوچک فارس بر مدار توسعه؛ آغاز فعالیت هشتمین خوشه صنعتی

شیراز - ایرنا - برخی متولیان اقتصادی معتقدند توسعه خوشه‌های صنعتی زمینه‌ساز تحقق جهش تولید با مشارکت مردم است، بر همین اساس تاکنون هفت خوشه در استان فارس ایجاد و اخیراً نیز فعالیت خوشه صنعتی سنگ نی ریز به عنوان هشتمین خوشه در کنار صنایع دیگر آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، خوشه‌های صنعتی پیش‌شرط دستیابی به جهش تولید و موتور محرک اقتصاد ملی و منطقه‌ای هستند؛ در حقیقت خوشه صنعتی به واحدهای کسب‌وکار متمرکز در یک منطقه جغرافیائی اطلاق می‌شود که با همکاری و تکمیل فعالیت‌های یکدیگر، محصولات و یا خدمات مشابه و یا مشترکی را تولید و ارائه کرده و از چالش‌ها و فرصت‌های مشترکی نیز برخوردارند.

خوشه‌های کسب‌وکار می‌توانند در هریک از زیر بخش‌های تولیدی، صنعتی، خدماتی، کشاورزی، هنری و صنایع دستی فعال باشند.

در استان فارس و با حمایت‌ شرکت شهرک‌های صنعتی نیز تاکنون هشت خوشه گلاب و عرقیات گیاهی میمند، سنگ شمال، ترشیجات، رب گوجه و شوریجات، خرمای جنوب، فرش دستباف، گیاهان دارویی و مسقطی لار ایجاد شده‌اند که توسعه خوشه سنگ نی‌ریز نیز به عنوان هشتمین خوشه فارس در دستورکار است.

در سفری که مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس در اواسط خرداد ماه سال جاری به نی‌ریز داشت، تصمیمات لازم برای راه‌اندازی خوشه سنگ نی‌ریز اتخاذ شد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس در آن زمان گفت: راه‌اندازی پروژه "خوشه سنگ نی‌ریز" می‌تواند تحول مناسبی در حوزه‌های بازاریابی و فروش، صادرات، ارتقای تکنولوژی و افزایش تعامل و همکاری بیشتر بین ذینفعان با انجام فعالیت‌های شبکه‌ای فراهم کند.

اخیراً نیز در جلسه‌ای که همزمان با دهه تولید و تجارت برگزار شد با انتخاب عامل توسعه، فعالیت خوشه صنعتی سنگ نی‌ریز آغاز شد.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی فارس که معتقد است ایجاد و توسعه خوشه‌های صنعتی زمینه‌ساز تحقق جهش تولید با مشارکت مردم است در این جلسه گفت: تمامی مراحل توسعه خوشه صنعتی با مشارکت ذینفعان و تولیدکنندگان پیش می‌رود و نقش دولت در این زمینه حمایتی است.

سید مسعود عظیمی از وجود ۲۵معدن سنگ چینی با درجه خلوص بالا در این شهرستان خبر داد و شهرک صنعتی سنگ نی‌ریز را به عنوان یکی از مهمترین شهرک‌های تخصصی سنگ کشور و خاورمیانه دانست و ادامه داد: استقرار و فعالیت ۱۵۰واحد مرتبط با سنگ‌بری و فرآوری سنگ با اشتغالزایی یک هزار و ۷۰۰ نفر و ظرفیت تولید سالانه ۱۳میلیون متر مربع سنگ فرآوری شده در این شهرک صنعتی بیانگر اهمیت ویژه آن در زمینه صنایع جانبی مرتبط با سنگ است و به همین دلیل نیز ایجاد و توسعه این خوشه صنعتی در دستورکار قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس اضافه کرد: در محدوده جغرافیایی شهرستان نی ریز با احتساب واحدهای خارج از شهرک صنعتی سنگ،۱۷۷واحد سنگبری به فعالیت می‌پردازند که این موضوع زمینه مهمی را برای رشد شاخص‌های تولید و صادرات فراهم کرده و خوشه صنعتی می‌تواند هم‌افزایی لازم را برای تحقق اهداف توسعه‌ای فراهم کند.

عظیمی از دیگر اهداف راه‌اندازی خوشه سنگ را حمایت از فعالان بخش فراوری سنگ و سنگبری‌ها در حوزه‌های برندسازی و ارتقا کیفیت محصولات دانست و گفت: واحدهای عضو خوشه‌های صنعتی از طریق همکاری و استفاده از مناسب از فرصت‌های موجود و مقابله با تهدیدهای مشترک به افزایش بهره‌وری منجر خواهد شد.

به گفته او تقویت خوشه‌های صنعتی تقویت کننده و محرک صنایع کوچک و متوسط در عرصه تولید و بازار خواهد بود و اثرات اقتصادی مطلوبی را در سطح جامعه به همراه خواهد داشت.

شهرستان نی‌ریز که در ۲۲۰ کیلومتری شرق شیراز قرار دارد از ظرفیت بالایی در بخش‌های صنعتی و معدنی بهره می‌برد؛ این شهرستان پس از شیراز بیشترین تعداد قرارداردهای سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صنعتی استان را به خود اختصاص داده و بیش از ۱۴۵ قرارداد با سرمایه‌گذاران در شهرک‌های صنعتی شهرستان منعقد شده است.

در شهرستان نی ریز تاکنون سه شهرک و ناحیه صنعتی سنگ نی‌ریز، ۱۰ فاضل و غدیرگه ایجاد شده و تکمیل و راه‌اندازی خوشه صنعتی نیز می‌تواند کمک شایانی به درآمدزایی اقتصادی در این شهرستان کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha