۱۷ تیر ۱۴۰۳، ۸:۱۳
کد خبرنگار: 895
کد خبر: 85524462
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مردمی‌سازی سلامت در مناطق جنوبی خراسان رضوی

۱۷ تیر ۱۴۰۳، ۸:۱۳
کد خبر: 85524462
مردمی‌سازی سلامت در مناطق جنوبی خراسان رضوی

گناباد- ایرنا- مردمی‌سازی سلامت، به معنای توانمندسازی افراد و جوامع برای ارتقای سلامت خود و دیگران از طریق اقدامات پیشگیرانه، مراقبت‌های بهداشتی و درمانی و ایجاد محیط‌های سالم است.

به گزارش ایرنا، مردمی سازی سلامت یک ضرورت انکارناپذیر برای ارتقای سلامت جامعه و دستیابی به توسعه پایدار است که با مشارکت فعال مردم در برنامه‌های سلامت، می‌توان به جامعه‌ای سالم‌تر، عادلانه‌تر و پویاتر دست یافت و تقویت و ارتقای سلامت موجب رشد و بالندگی جامعه در ابعاد مختلف می‌شود.

دانشگاه علوم پزشکی گناباد با ۲ بیمارستان علامه بهلول گنابادی و آیت الله مدنی، ۱۷ مرکز سلامت، ۴۶ خانه بهداشت و ۱۶ پایگاه اورژانس و یک پایگاه اورژانس هوایی، در مسیر ارائه خدمت به مردم شهرستان های گناباد و بجستان در جنوب خراسان رضوی، برای مردمی سازی فرایند سلامت نیز گام های مثبتی برداشته است و افزون بر ۱۴۰ هزار نفر از مردم این مناطق را زیر پوشش خدمات خود برده است.

مردمی‌سازی سلامت در مناطق جنوبی خراسان رضوی

برنامه سلامت خانواده، راهکار مهم مردمی سازی سلامت

محرومیت‌زدایی از سلامت، هدف‌گذاری ویژه برای مناطق کم‌برخوردار و مرزی، ارزان کردن درمان و دسترسی آسان به خدمات پزشکی با جدیت دنبال شد و از جمله طرحهای موثر در مسیر ارتقای سلامت عمومی افراد و خانواده ها، طرح سلامت خانواده است.

برنامه سلامت خانواده شامل پوشش کامل جمعیت، ارایه بسته خدمتی جامع و کاهش پرداخت هزینه های درمانی توسط مردم در قالب ساختار شبکه بهداشتی در شهرستان های گناباد و بجستان واقع در جنوب استان خراسان رضوی است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گناباد، مردمی سازی سلامت و افزایش مشارکت مردم و خانواده ها در این بخش را از جمله رویکردهای این مرکز برشمرد و گفت: همه افراد و سازمان‌ها در قبال حفظ، تامین و ارتقای سلامت جامعه مسوولیت اجتماعی دارند.

دکتر رضا احمدی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر مقدم داشتن بهداشت و پیشگیری بر درمان‌های پرهزینه، افزود: رعایت مسائل و نکات بهداشتی و توجه به آنها از بروز بیماری‌ها و تحمیل هزینه‌های بالای درمان به فرد بیمار، خانواده او و جامعه جلوگیری می‌کند و این مساله در رویکردهای این دانشگاه در نظام سلامت مورد توجه خاص قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه طرح سلامت خانواده برای مردمی سازی سلامت و مشارکت مردم و خانواده ها در کاهش تبعات بیماری ها به شمار می رود، گفت: مدیریت سرانه ارائه خدمت در سطح یک و بخشی از خدمات سرپایی سطح ۲ و ارائه خدمات نوین سلامت در مناطق حاشیه نشین و شهری بالای ۲۰ هزار نفر جمعیت از جمله برنامه‌هایی است که در قالب طرح سلامت خانواده ارائه می‌شود.

دکتر احمدی، افزایـش دسترسـی جمعیـت زیر پوشـش بـه خدمـات سـلامت، افزایـش نرخ باروری کلی به حداقل ۲.۵ درصد و تقویت پوشـش بیمـه گروه‌هـای آسـیب‌پذیر و کم تـوان مالـی را از دیگر اهداف اجرای طرح فوق برشمرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گناباد اضافه کرد: ۷۴ درصد از جمعیت بالای ۱۸ سال زیر پوشش این دانشگاه در پویش ملی سلامت که سال گذشته به مدت یک ماه همزمان با سطح کشور در شهرستان های تابعه این دانشگاه (گناباد و بجستان)‌ اجرا شد، مشارکت داشتند.

وی تصریح کرد:‌ ۶۸ هزار و ۴۴۰ نفر از مجموع حدود ۹۲ هزار نفر جمعیت گروه هدف از نظر پرفشاری خون و دیابت مورد سنجش و غربالگری قرار گرفتند و بر اساس نتایج غربالگری هزار و ۶۴۵ نفر با احتمال بیماری پرفشاری خون و ۵۳۶ نفر با احتمال بیماری دیابت شناسایی شدند که از وجود این بیماری در خود خبر نداشتند.

وی افزود: بر اساس نتایج به دست آمده، هفت هزار و ۵۳ نفر پیش دیابت و ۱۷ هزار و ۷۴۲ نفر پیش فشار خون در جمعیت هدف زیر پوشش دانشگاه شناسایی شدند که به مراقبت بیشتر و اصلاح سبک زندگی نیاز دارند.

بیشتر بخوانیم:‌

موکب سلامت در گناباد راه‌اندازی شد

دانشگاه علوم پزشکی گناباد آماده اجرای برنامه پزشک خانواده است

مجوز گردشگری سلامت و پذیرش بیماران خارجی در گناباد صادر شد

مردمی‌سازی سلامت در مناطق جنوبی خراسان رضوی

گناباد از مناطق منتخب برنامه سلامت خانواده در استان خراسان رضوی

معاون بهداشتی رییس دانشگاه علوم پزشکی گناباد گفت:‌ طرح سلامت خانواده همان طرح پزشک خانواده سابق است که از سال ۱۳۸۰ آغاز شد و با افزایش سطح کمی و کیفی به تازگی به طرح سلامت خانواده تغییر نام یافته و گناباد به عنوان یکی از مناطق منتخب اجرای آن در استان خراسان رضوی قرار گرفت.

دکتر جواد صادقی نسب تصریح کرد: تاکنون ۵۰ هزار نفر در مناطق شهری گناباد زیر پوشش طرح سلامت خانواده قرار گرفته اند و این تعداد جمعیت در قالب ۱۸ گروه سلامت سازماندهی شده اند که هر گروه سلامت متشکل از یک پزشک و ۲ مراقب سلامت خدمات لازم را به خانواده ها ارائه می دهند.

وی تصریح کرد: این طرح در سنوات قبل با عنوان پزشک خانواده در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت شامل بجستان و کاخک اجرا می شد، اکنون در شهرهای بیشتر از ۲۰ هزار نفری در حال اجراست و شهر گناباد با ۵۰ هزار نفر جمعیت را نیز زیر پوشش دارد.

وی گفت: در طرح سلامت خانواده مراقبان بهداشتی خانه های بهداشت و مراکز درمانی به بررسی سلامت خانواده ها و افراد زیر پوشش می پردازند و در صورت نیاز به پزشک ارجاع می دهند.

بیشتر بخوانیم:

میزان موالید در گناباد پنج درصد افزایش یافت

میزان تولد در گناباد ۱۴.۷ درصد افزایش یافت

مردمی‌سازی سلامت در مناطق جنوبی خراسان رضوی

اجرای قانون جوانی جمعیت

کاهش موالید و جمعیت زنگ خطر را برای توسعه و رونق اقتصادی کشور به صدا در آورده است تلاش شد تا با اجرای قانون جوانی جمعیت در راستای سیاست های کلی نظام جمهوری اسلامی گام های مهمی در مسیر افزایش جمعیت و ترغیب خانواده ها به افزایش موالید برداشته شود.

در این شرایط و با توجه به اینکه گناباد، دومین شهر سالمند کشور است و مهاجرت از این شهر به سایر نقاط افزایش یافته است، اجرای طرح جوانی جمعیت نویدبخش آینده خوبی برای کاهش مشکلات است تا با همگرایی بین بخشی مشکل کاهش جمعیت پایین آمده و روند رشد و توسعه سرعت یابد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گناباد با اشاره به کاهش نرخ باروری کلی در این شهرستان از ۶.۵ در سال ۱۳۶۰ و ۱.۹ در سال جاری تصریح کرد: برای آنکه نرخ جمعیت در شهرستان گناباد به میزان مطلوب برسد باید نرخ رشد باروری کلی در این شهرستان به ۲.۱ افزایش یابد.

دکتر صادقی نسب با اشاره به اینکه به طور متوسط ۱۵ درصد زوجها درگیر ناباروری هستند، از راه اندازی مرکز درمان ناباروری در بیمارستان علامه بهلول گنابادی شهرستان گناباد در سال جاری خبر داد که ۸۰ درصد زوجهای درگیر ناباروری مراحل درمانی خود را در این مرکز انجام می دهند.

وی فعالیت ۱۲ مرکز جامعه سلامت و ۳۵ خانه بهداشت در گناباد و بجستان را یادآور شد و گفت: در این مراکز مراقبت های بهداشتی و درمانی از بدو تولد تا سنین مختلف و سالمندی ارایه می شود و سطح اطلاعات مردم از این خدمات کافی نیست که باید افزایش یابد.

بیشتر بخوانیم:

حمایت ۲،۲ میلیارد ریالی از بیماران صعب العلاج گناباد و بجستان

۱۰۰ بیمار صعب العلاج در گناباد چشم انتظار کمک خیرین

۱۳۵ بیمار صعب العلاج بجستانی چشم انتظار یاری خیران هستند

مردمی‌سازی سلامت در مناطق جنوبی خراسان رضوی

تشکیل صندوق بیماران خاص و سخت درمان

تامین دارو و هزینه های درمانی بیماران خاص و سخت درمان، همواره از دغدغه های مهم این بیماران و خانواده های آنان به شمار می رفت که تلاش شد به ارایه خدمات بهینه به آنان و کاهش هزینه های درمانی و مشکلات آنان توجه خاص شود.

رییس اداره بیمه سلامت شهرستان های گناباد و بجستان، به تشکیل صندوق بیماران خاص و صعب العلاج اشاره کرد و افزود: این بیماران بعد از نشان گذاری لازم از تخفیف در ارایه خدمات درمانی بهره مند می‌شوند.

حسین رجایی گفت: حدود هزار و ۴۰۰ بیمار سخت درمان از ابتدای تشکیل صندوق بیماران خاص و صعب العلاج بیمه سلامت در ۲ سال گذشته در این شهرستان های جنوبی خراسان رضوی شناسایی شده‌اند.

وی مبتلایان به دیابت را بیشترین تعداد این بیماران خاص برشمرد و تصریح کرد: انسولین به عنوان پرهزینه ترین داروی مربوط به بیماران خاص و سخت درمان به صورت رایگان برای این بیماران تامین می شود.

وی بدون ارائه آمار بیشتر ادامه داد: از مجموع ۱۰۷ بیماری خاص و سخت درمان، افزون بر ۵۰ بیماری تاکنون در سامانه های نشان بیمه سلامت نشان گذاری شده است و بیماران تا سقف ۵۰۰ میلیون ریال از تخفیف در هزینه های درمانی برخوردار شده اند.

مردمی‌سازی سلامت در مناطق جنوبی خراسان رضوی

خیران سلامت، مصداق مشارکت مردمی در نظام سلامت

به منظور مشارکت در تامین امکانات و رفع کمبودهای حوزه بهداشت، مجمع خیران سلامت دانشگاه علوم پزشکی گناباد از سال ۱۳۸۹ فعالیت خود را آغاز کرده است و تاکنون هفت هزار و ۲۵۰ خیر حامی بخش سلامت در آن مشغول فعالیت شده اند.

مدیرعامل مجمع خیران سلامت دانشگاه علوم پزشکی گناباد گفت: خیران عضو این مجمع در تامین تجهیزات پزشکی، ساخت و ساز مراکز بهداشت و پایگاه های اورژانس، تعمیرات مراکز بهداشتی درمانی و کمک به بیماران صعب العلاج کمک های بسیار زیادی داشته اند.

محمدجان نیکپور اضافه کرد: مهم ترین این کمک ها تاکنون اهدای ۳۹ قطعه زمین به مساحت ۵۱ هزار متر مربع، اهدای حدود هزار مورد تجهیزات پزشکی و غیرپزشکی، ساخت ۲۹ طرح ساختمانی بهداشتی و درمانی با ۹ هزار مترمربع زیربنا، اهدای ۶ ساختمان با ۲ هزار و ۵۰۰ مترمربع زیربنا و پنج هزار مورد کمک در قالب کمک‌های مومنانه بوده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گناباد نیز از خیران سلامت به عنوان حامیان مهم توسعه طرحهای بهداشتی و درمانی و پشتوانه ارتقای سلامت جامعه یاد کرد و با اشاره به کمبود فضای آموزشی در بیمارستان علامه بهلول گنابادی به عنوان یکی از مشکلات مهم در سال های پیش رو، همراهی بیشتر مجمع خیران سلامت برای تکمیل طرحهای عمرانی نظیر تکمیل بخش سوختگی، آنژیوگرافی و فضاهای آموزشی این بیمارستان را خواستار شد.

دکتر احمدی با تاکید بر تمرکززدایی از فعالیت های خیران ابراز امیدواری کرد که مجمع خیران سلامت از ظرفیت و کمک‌های خیران در ساخت و تجهیز طرح‌های عمرانی حوزه سلامت در مناطقی همچون گناباد و بجستان بیشتر استفاده کند.

بیشتر بخوانیم:‌

داوطلبان سلامت ظرفیتی برای جلب مشارکت مردم در انتخابات

فرماندار گناباد: گفتمان سازی لازمه گسترش سلامت اجتماعی است

مردمی‌سازی سلامت در مناطق جنوبی خراسان رضوی

داوطلبان و سفیران سلامت ظرفیتی برای مردمی سازی بهداشت و درمان

در کنار نقش دولت در توسعه سیاست‌های حامی سلامت، عدالت و توسعه پایدار در کشور و فراهم کردن امکان زندگی سالم و عادلانه، مردم هم می‌توانند با انتخاب گزینه‌های سالم زندگی، سلامت را به عنوان یک نعمت حفظ کرده و بهبود بخشند و این امر، نیازمند ارتقای سواد سلامت مردم و افزایش توانایی، مسوولیت‌پذیری و انجام مهارت‌های خودمراقبتی است.

فعالیت "داوطلبان و سفیران سلامت" به عنوان گروه‌های مردمی که در راستای ارتقای سلامت جامعه تلاش می کنند، از نظر کمی و کیفی توسعه یافته و این خود نویدبخش توسعه مشارکت مردمی در این بخش به شمار می رود.

معاون دانشگاه علوم پزشکی گناباد گفت: فعالیت داوطلبان سلامت این دانشگاه از سال ۱۳۷۳ با جذب ۴۰ نفر آغاز شد که هم اکنون این تعداد به بیش از ۵۰۰ داوطلب سلامت در شهرستان‌های گناباد و بجستان افزایش یافته است.

دکتر صادقی نسب، به فعالیت ۱۱ هزار نفر سفیر سلامت در حوزه بهداشت و سلامت شهرستان های گناباد و بجستان اشاره کرد و گفت: سفیران سلامت پیام های بهداشتی و درمانی را از مراکز خدمات جامع سلامت دریافت و به سایر افراد جامعه و خانواده ها منتقل می‌کنند.

مرکز شهرستان گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد و جنوب استان خراسان رضوی واقع است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha