فیلم | بناهای غیرمجاز اراضی جلگه‌ای غرب مازندران در انتظار اجرای احکام

نوشهر- ایرنا - مهرداد خزایی پول مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران - نوشهر روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت : طبق مصوبه شورای حفظ حقوق بیت المال استان پس از بازدیدهای میدانی و پیمایش روزانه از قطعه های ۱۰ هکتاری اراضی جنگلی و جلگه ای غرب مازندران تاکنون موارد زیادی از ساخت و سازهای غیرمجاز در شهرستان های نوشهر و عباس آباد شناسایی شد.

به گزارش ایرنا، قطعات موسوم به ۱۰ هکتاری به اراضی در غرب مازندران گفته می شود که سال ۱۳۴۶ با هدف تعیین مرز دائم جنگل‌ها، کم کردن مشکلات حفاظت از اراضی جنگلی جلگه‌ای، بهره‌برداری بهینه از اراضی موجود، ایجاد درآمد برای وزارت منابع طبیعی از طریق اجاره و فروش، ازدیاد تولیدات کشاورزی، ایجاد کار برای دامداران سنتی و جنگل‌نشینان و بهره‌برداری از درختان در اراضی جنگلی جلگه‌ای به نزدیکان دربار حکومت پهلوی واگذار شد ولی پس از پیروزی انقلاب اسلامی این اراضی به منظور احداث باغ مرکبات و زراعت چوب پس از ثبت سند به کشاورزان تحویل شد.

پس از تخریب ۶۴ بنای غیر مجاز در قطعه ۱۰ هکتاری روستای حمزده بخش مرکزی نوشهر در بهمن ماه سال گذشته، بنا به دستور معاون سیاسی قوه قضائیه، دادگاه ویژه رسیدگی به پرونده های این گونه تخلفات صورت گرفت که در پی آن به مسوولان اداراه کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران - نوشهر ماموریت داده شده که هر روز از این اراضی جنگلی و جلگه ای بازدید کنند و مراتب تخلفات را پیگیری و نسبت به تخریب سازه های غیر مجاز اقدام کنند.

اراضی این منطقه ۹۵۳ قطعه ۱۰ هکتاری است که ۲۸۷ قطعه آن در نوشهر، ۵۳۰ قطعه در عباس آباد و بقیه نیز در چالوس واقع است و زیر مجموعه منابع طبیعی و آبخیزداری غرب مازندران به شمار می رود.

مازندران به دلایل برخورداری از مناظر بی بدیل طبیعی و تاریخی برای افراد غیربومی جذاب است و این شاخص ها و ویژگی های طبیعی موجب شده تا آنها در این دیار سرسبز و خوش آب و هوا به فکر تهیه سرپناهی برای خود و خانواده باشند.

اگرچه خرید و فروش زمین و ساخت ویلا در مازندران قصه تازه ای نیست و بارها این موضوع مورد بررسی قرار گرفته اما این بار داستان به گونه ای دیگر رقم خورده به طوری که تقاضای بالا و نامعقول برای خرید زمین یک هرج و مرج شدید در قیمت ها ایجاد کرده که به اعتقاد برخی از کارشناسان شهرهای این منطقه ناهمگونی در امورات مختلف ایجاد کرده است که درمان کارشناسی راه حل برون رفت از این معضل است.

در دهه های گذشته به ویژه در سال های اخیر زمین جلگه ای یا جنگلی، داخل بافت یا خارج بافت، سند دار یا بی سند مشتری های متنوعی دارد و قیمت زمین ها هم برای برخی افراد به طور کلی مهم نیست و آنها تنها به زمین دار شدن فکر می کنند.

مجموع مساحت مازندران ۲۴ هزار و ۴۰۰ کیلومتر است و طبق آمار موجود ۷۰ درصد وسعت این استان جزو عرصه های طبیعی ملی در قالب سواحل دریای خزر، جنگل و مرتع است، غرب مازندران با جمعیتی افزون بر یک میلیون نفر از ۲۱ شهر و حدود هزار و ۱۵۰ روستا برخوردار است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha