فصل برداشت خوشه‌های طلایی برای امنیت غذایی در چهارمحال و بختیاری

شهرکرد – ایرنا – کشاورزان چهارمحال و بختیاری که از مهر سال گذشته همزمان با آغاز سال زراعی اقدام به کشت محصول گندم کرده‌اند؛ در نخستین روزهای آغاز فصل تابستان خود را برای برداشت خوشه‌های طلایی این محصول راهبردی(استراتژیک) آماده می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، فصل برداشت گندم در کشور هر سال در ماه‌های ابتدای فصل بهار در استان‌های گرمسیر از جمله بوشهر، کرمان، سیستان و بلوچستان، خوزستان و جنوب فارس آغاز می شود و در نهایت با آغاز برداشت در استان‌های سردسیر مانند چهارمحال وبختیاری به پایان می‌رسد.

به بار نشستن خوشه‌های طلایی گندم، زیبایی دشت‌های چهارمحال و بختیاری را دوچندان کرده است و امروز کشاورزان پر امید و امیدوار خود را برای برداشت محصول آماده می‌کنند.

پس از ۱۰ ماه تلاش و خون دل خوردن از بود و نبود آب، امروز حاصل بذر امید کشاورزان چهارمحال و بختیاری به ثمر نشسته است و با برداشت نخستین خوشه‌های گندم از مناطق فلارد و لردگان؛ تولید ۱۲۰ هزار تن گندم در این استان پیش‌بینی می‌شود.

برداشت محصول راهبردی (استراتژیک) گندم که نقش مهمی در امنیت غذایی دارد در چهارمحال و بختیاری از ابتدای تیر آغاز شده است و تا نیمه شهریور ماه ادامه دارد.

فصل خوشه‌هایی راهبردی برای امنیت غذایی در چهارمحال و بختیاری

کشت گندم در سطح ۶۰ هزار هکتار

براساس برنامه‌ریزی انجام شده در سال زراعی جاری ۶۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی چهارمحال و بختیاری به زیر کشت گندم رفته است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری به خبرنگار ایرنا گفت: از این میزان سطح زیرکشت ۴۰ هزار هکتار به زیر کشت گندم دیم و ۲۰ هزار هکتار نیز به زیر کشت گندم آبی رفته است.

روح الله سعیدی در گفت و گو با ایرنا افزود: با توجه به بارش‌های مناسب سال زراعی جاری و همچنین طرح جهش تولید در دیم‌زارها پیش‌بینی می‌شود بیش از ۱۱۰ هزار تن محصول از این میزان سطح زیر کشت برداشت شود.

وی اظهار داشت: این میزان پیش‌بینی تولید محصول گندم نسبت به ۹۰ هزار تن گندم تولیدی سال گذشته ۲۲ درصد افزایش نشان می‌دهد.

سعیدی تاکید کرد: در زمان حاضر تمام زیرساخت‌های لازم از سوی شبکه تعاون روستایی و اداره کل غله و خدمات بازرگانی چهارمحال و بختیاری برای خرید محصول گندم مازاد بر نیاز کشاورزان استان فراهم شده است.

فصل خوشه‌هایی راهبردی برای امنیت غذایی در چهارمحال و بختیاری

وی اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود از هر هکتار گندم دیم که زیر پوشش طرح طرح جهش تولید در دیم‌زارها است حدود یک‌هزار و ۴۰۰ کیلوگرم گندم برداشت شود که نسبت به سال گذشته ۲۵۰ کیلوگرم افزایش تولید در هر هکتار و همچنین گندم آبی نیز از هر هکتار حدود چهارهزار و ۷۰۰ کیلوگرم برداشت می‌شود.

به گفته سعیدی، ارقامی که در زمین‌های دیم کشت شده شامل هما، صدرا، باران، واران، ریژا و سرداری و ارقام گندم آبی نیز شامل پیشتاز، حیدری و میهن کشت شده است.

آمادگی بیش از ۲۳۰ دستگاه کمباین برای برداشت گندم

به گفته رییس اداره فناوری‌های مکانیزه جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری شمار کمباین‌های بومی این استان را ۸۱ دستگاه اعلام کرد.

لیلا منوچهری مقدم اضافه کرد: افزون بر این ۱۳۰ تا ۱۵۰ دستگاه کمباین نیز از استان‌های همجوار از جمله خوزستان، فارس و اصفهان برای رفاه حال کشاورزان و همچنین سرعت‌بخشی در روند برداشت محصول تامین شده است.

فصل خوشه‌هایی راهبردی برای امنیت غذایی در چهارمحال و بختیاری

وی اظهار داشت: با توجه به میزان سطح زیرکشت محصول گندم در استان تامین حدود ۲۳۰ تا ۲۵۰ دستگاه کمباین برای برداشت محصول کافی است و کمبودی در این خصوص وجود ندارد.

راه‌اندازی ۲۰ مرکز خرید گندم تضمیمی

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی چهارمحال و بختیاری به خبرنگار ایرنا گفت: براساس تمهیدات اندیشیده شده امسال برای رفاه حال گندم‌کاران و پیشگیری از ایجاد صف‌های طولانی شمار مراکز خرید از ۱۲ مرکز سال گذشته به ۲۰ مرکز خرید گندم تضمینی در استان افزایش یافته است.

یزدان یگانگی افزود: از این شمار مراکز خرید راه‌اندازی شده ۱۳ مرکز مربوط به تعاون روستایی است.

وی اظهار داشت: براساس مصوبه شورای عالی اقتصاد نرخ خرید تضمینی گندم امسال ۱۷۵هزار ریال تعیین شده است که نسبت به ۱۵۵ هزار ریال سال گذشته افزایش نشان می‌دهد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی چهارمحال و بختیاری گفت: با توجه به بارش‌های مناسب سال‌جاری و به ثمرنشستن مزرعه‌های گندم پیش‌بینی می‌شود خرید تضمینی گندم امسال به بیش از۵۰ هزار تن برسد که نسبت به ۴۷ هزار تن سال گذشته افزایش نشان می‌دهد.

فصل خوشه‌هایی راهبردی برای امنیت غذایی در چهارمحال و بختیاری

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی چهارمحال و بختیاری در خصوص بسته‌های تشویقی برای گندم‌کارانی که اقدام به کشت قراردادی کرده اند به خبرنگار ایرنا گفت: براساس برنامه‌ریزی انجام شده امسال یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال بابت تحویل هر تن گندم پاداش به این کشاورزان پرداخت می‌شود.

وی ارائه برخی تخفیف‌های بیمه‌ای به گندم‌کارانی که نسبت به انجام کشت قراردادی اقدام کرده‌اند از دیگر خدمات ارائه شده به این گندم‌کاران است.

به گفته یگانگی، همچنین تلاش می‌شود با نظارت اداره خدمات بازرگانی اداره کل غله و خدمات بازرگانی محصولی با کیفیت و با کمترین افت خریداری شود.

پرداخت به موقع مطالبات گندمکاران

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی چهارمحال و بختیاری گفت: هرچند مطالبات گندم‌کاران به صورت متمرکز پرداخت می‌شود اما تلاش می‌شود حق کشاورزان در کمترین زمان ممکن تامین و پرداخت شود.

یگانگی ادامه داد: با توجه به اینکه مطالبات گنم‌کاران به صورت متمرکز پرداخت می‌شود باید در این خصوص صبور باشند.

فصل خوشه‌هایی راهبردی برای امنیت غذایی در چهارمحال و بختیاری

وی اظهار داشت: سال گذشته اداره کل غله و خدمات بازرگانی چهارمحال و بختیاری ۷۳۰ میلیارد ریال بابت خرید تضمینی ۴۷ هزار تن گندم به کشاورزان پرداخت کرد.

کشت قراردادی؛ نسخه‌ای شفابخش کشاورزی

طرح "کشت قراردادی" گندم به منظور افزایش سود کشاورزان، حذف واسطه‌ها، افزایش کیفیت و کمیت محصولات و کاهش ریسک بازار تعریف شده است.

کشاورزانی که در این طرح شرکت کنند از۲۰ درصد تخفیف بیمه محصولات کشاورزی و همچنین از جایزه قرارداد به میزان هر تن یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال برخوردار می‌شود.

کشت قراردادی،نوعی برنامه تولید در کشاورزی است که بر اساس آن بین کشاورز به عنوان تولید کننده و دولت به عنوان خریدار قراردادی شامل شرایط تولید و بازاریابی خرید محصول منعقد می‌شود و در جریان آن، کشاورزان متقاضی که توان تامین نهاده‌های مورد نیاز را ندارند، بر اساس برنامه اعلام شده به کشت نوع خاصی از محصول که بیشتر شامل غلات و دانه‌های روغنی است، می‌پردازند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در خصوص کشت قراردادی گندم گفت: سطح زیرکشت گندم قراردادی استان در سال‌ زراعی جاری از۱۰ هزار هکتار سال قبل به ۲۵ هزار هکتار افزایش پیدا کرده است.

فصل خوشه‌هایی راهبردی برای امنیت غذایی در چهارمحال و بختیاری

به گفته حسین برزگر، براساس آمارها در زمان حاضر۵۰ درصد از گندم‌زارهای چهارمحال و بختیاری به کشت قراردادی گندم اختصاص داده شده است.

وی ادامه داد: کشت قراردادی در سال زراعی گذشته در چهارمحال و بختیاری با محصول گندم آغاز و در سال زراعی جاری این شیوه با زیرپوشش قرار دادن جو و دانه‌های روغنی توسعه پیدا کرد.

توصیه‌هایی برای گندم‌کاران و کمباین‌داران

رییس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری به گندم‌کاران توصیه کرد: کمباین‌داران قبل از برداشت محصول نسبت به ضد عفونی هِد کمباین‌ها اقدام کنند.

برزگربا تاکید بر ضرورت تنظیم کمباین‌ها افزود: کمباین‌داران برای ریزش استاندارد و جلوگیری از ریزش بیش از حد نسبت به تنظیم دستگاه اقدام کنند.

وی همچنین توصیه‌هایی به گندم‌کاران نیز داشت و برضرورت تحویل محصول به مراکز خرید و مباشران خرید گندم و خودداری از تحویل محصول به دلالان تاکید کرد.

به گفته برزگر، با توجه به وجود خطر آتش‌سوزی بقایای مزارع گندم (کاه و کُلش) در حین برداشت و پس از آن؛ گندم‌کاران نسبت به نگه‌داری آن‌ها در جایی مطمئن برای پیشگیری از هرگونه آتش سوزی اقدام کنند.

وی بر ضرورت انجام مراقبت‌های لازم در مدت یک ماه تا ۴۰ روز آینده برای پیشگیری از هرگونه حادثه‌ آتش‌سوزی تاکید کرد.

به گفته مدیرکل غله و خدمات بازرگانی چهارمحال و بختیاری براساس هماهنگی انجام شده با مراکز خرید گندم در شهرستان‌ها گندم‌کاران محصول خود را به نزدیک‌ترین و معتبرترین مرکز خرید تحویل دهند.

یگانگی همچنین تاکید کرد: گندم‌کاران همچنین از تحویل محصول تولیدی خود به دلالان و سلف‌خران پرهیز کنند.

کشاورزان: نرخ تضمینی اعلام شده متناسب با افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی نیست

یکی از گندمکاران شهرکرد به خبرنگار ایرنا گفت: برداشت محصول گندم در چهارمحال و بختیاری در زمین‌های مسطح به صورت مکانیزه و در اراضی شیب‌دار و سخت‌گذر به صورت نیمه مکانیزه و سنتی انجام می‌شود.

رسول کوهیان در خصوص قیمت کمباین اضافه کرد: در زمان حاضر نرخ کمباین نسبت به سال گذشته به صورت ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

این گندمکار روستای دستگرد امامزاده در خصوص نرخ تضمینی اعلام شده اظهار داشت: نرخ تضمینی اعلام شده متناسب با افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی نیست و همین قیمت پایین موجب شده تا کشاورزان رغبت چندانی به کشت گندم در سال‌های آینده از خود نشان ندهند.

وی همچنین در خصوص پرداخت مطالبه‌های گندم‌کاران گفت: اگر پرداخت مانند سال‌های گذشته و طی چند قسط به کشاورزان پرداخت شود به صرفه نیست و این امر موجب کاهش توان مالی کشاورزان می‌شود.

کوهیان یادور شد: این درحالی است که دلالان و واسطه‌ها به صورت نقد گندم مازاد بر نیاز کشاورزان را خریداری می‌کنند.

به گزارش ایرنا، یک چهارم تولید ناخالص داخلی و یک پنجم اشتغال چهارمحال و بختیاری به بخش کشاورزی وابسته است.

از مجموع زمین‌های چهارمحال و بختیاری ۲۵۰ هزار هکتار برابر ۱۵ درصد سطح زیرکشت زمین‌های کشاورزی استان است.

هم‌اکنون ۷۹ هزار بهره‌بردار با تولید سالانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در چهارمحال و بختیاری فعال هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha