۱۰ تیر ۱۴۰۳، ۱۱:۱۰
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85524738
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دولت بایدن نگران شکست انتخاباتی مکرون/ هراس واشنگتن از آینده اروپا

تهران- ایرنا- تارنمای پولیتیکو با پیش‌بینی عملکرد خوب حزب راست افراطی فرانسه در دو دور انتخابات پارلمانی نوشت: این امر تیم جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا را نگران شکست انتخاباتی امانوئل مکرون و تبعات آن برای اروپا کرده است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، پولیتیکو به نقل از دو مقام آگاه از مذاکرات محرمانه مکرون و بایدن افزود: مکرون قبل از این که در یک نطق تلویزیونی برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی را اعلام کند در جریان سفر ۵ روزه رئیس جمهوری آمریکا به فرانسه، بایدن را در جریان این تصمیم خود قرار داده بود.

این رسانه نوشت: ابتدا تیم نزدیک بایدن صرفا از این تصمیم مکرون مبهوت شده و آن را نوعی مانور متهورانه که مشخصه سیاست های چالش آفرین رئیس جمهوری فرانسه است، قلمداد کرد. مکرون که در انتخابات پارلمانی اروپا از راست افراطی شکست خورده بود، به دنبال رویارویی دوباره با این حزب در یک رقابت به مراتب خطرناک تر بوده است.

به نوشته پولیتیکو اما این واکنش اولیه تیم بایدن به تازگی به یک نارضایتی و آشفتگی تبدیل شده است زیرا واشنگتن به تدریج این موضوع را پذیرفته که مکرون به سمت شکست حرکت می کند.

دولت بایدن نگران شکست انتخاباتی مکرون/ هراس واشنگتن از آینده اروپا

جف راتکه (Jeff Rathke) دیپلمات سابق آمریکایی در این زمینه گفت: اکنون برخی به این نتیجه رسیده اند که از همان ابتدا تصمیم مکرون برای برگزاری انتخابات زودهنگام مخاطره آمیز بود اما آنچه که در هفته های اخیر روشن شده این است که مکرون آماده انتخابات نیست و نمی تواند شانس موفقیت در این قمار جسورانه خود داشته باشد.

این رسانه با اشاره به اوضاع سیاسی در آمریکا به ویژه مناظره انتخاباتی اخیر بین بایدن و دونالد ترامپ نامزد احتمالی حزب جمهوریخواه که مسئله یافتن جانشینی برای بایدن را برانگیخت نوشت: در حال حاضر بایدن و تیمش در موقعیت مناسبی برای زیر سوال بردن قمارهای سیاسی نیستند.

مقامات دولتی آمریکا در پاسخ به سوالات درباره انتخابات فرانسه، در اظهارنظرهای علنی خود محتاط هستند و فقط ابراز سردرگمی می کنند و وانمود می کنند که انتخابات فرانسه کم اهمیت است.

یک مقام آگاه از مذاکرات مشاوران بایدن گفت: تیم بایدن بیشتر از نتیجه و تاثیر انتخابات فرانسه، درباره این موضوع صحبت می کنند که چرا مکرون خواستار برگزاری آن شد.

اما پشت پرده نگرانی هایی نیز وجود دارد. تیم بایدن نگران آن است که این انتخابات تبعاتی فراتر از فرانسه داشته باشد و اتحادیه اروپا را ضعیف کند و در بلندمدت به چالش های آمریکا و متحدانش در کشورهایی مانند اوکراین بیفزاید. مشاوران بایدن بر این باورند که ایجاد چنین شرایطی لازم نبود.

تیم بایدن با اشاره به این که هنوز سه سال از دوره ریاست جمهوری مکرون باقی مانده، مدعی است که وی قدرت قابل توجهی در سیاست خارجی دارد که می تواند تا حدی ثبات را در روابط آمریکا و فرانسه حفظ کند و با این توجیه خود را تسکین می دهد. اما مارین لوپن، رهبر حزب افراطی اجتماع ملی فرانسه، این هفته نشان داد که حزب او ممکن است به دنبال استفاده از بودجه و سایر ابزارها برای محدود کردن قدرت مکرون در عرصه جهانی باشد.

این رسانه افزود: با این حال در هر صورت بی تردید مکرون تضعیف خواهد شد به ویژه اگر راست افراطی کرسی های لازم را برای تشکیل بزرگترین اپوزیسیون کسب کند و قرار گرفتن چپ افراطی در مقابل راست افراطی در فرانسه که این روزها درباره آن صحبت می شود حتی می تواند مکرون را در سه سال باقی مانده از دوران ریاست جمهوری اش منزوی تر کند.

دولت بایدن نگران شکست انتخاباتی مکرون/ هراس واشنگتن از آینده اروپا

یک مقام دولتی در آمریکا نیز که خواست نامش فاش نشود به پولیتیکو گفت: انتخابات فرانسه به ویژه پس از عملکرد ضعیف بایدن در مناظره با ترامپ، جنگ غزه و اوکراین دغدغه اصلی تیم بایدن نیست، اما کاخ سفید مشتاقانه منتظر نتیجه این انتخابات هستند.

مقامات سابق آمریکایی و دیگر ناظران سیاسی در این کشور گفته اند تاثیر انتخابات فرانسه حتی اگر فوری نباشد، می تواند هنگفت باشد.

راتکه رئیس کنونی موسسه آمریکایی آلمانی گفت: همزیستی مسالمت آمیز دولت مکرون با نخست وزیری از طیف اپوزیسیون می تواند باعث هرج و مرج سیاسی در اروپا- خواه در زمینه کمک های نظامی و اقتصادی به اوکراین و مواضع سختگیرانه در قبال روسیه و خواه در روابط با چین- شود.

یک مقام دولتی آمریکا در تلاش برای کم اهمیت نشان دادن انتخابات فرانسه که دور نخست آن امروز و دور بعدی آن ۱۷ تیر برگزار می شود، گفت: حتی اگر حزب اجتماع ملی لوپن در انتخابات پارلمان فرانسه پیروز شود، کاخ سفید بر این باور است که تأثیر فوری آن بر اولویت‌های آمریکا و برنامه های اولویت دار مشترک گروه ۷ «محدود» خواهد بود. نگرانی شماره اول ما حمایت مستمر از اوکراین در جنگ با روسیه است.

پولیتیکو در بخش دیگری از گزارش خود به نقل از چارلز کوپجان از مقامات سابق شورای امنیت ملی آمریکا در دولت باراک اوباما نوشت: پیروزی راست افراطی در فرانسه همچنین می تواند منجر به اختلافات جدید در اروپا یا تشدید اختلافات موجود شود.

وی خاطرنشان کرد دولت ائتلافی در آلمان نیز ضعیف است، بنابراین وجود «یک دولت ضعیف در فرانسه می تواند به معنای فلج سیاسی در قلب اتحادیه اروپا باشد. این برای آمریکا که به شریکی قدرمند در آن سوی آتلانتیک نیاز دارد، خبر خوبی نیست».

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha