مدیرعامل آب منطقه ای : فرسایش خاک تهدید جدی برای تخریب شریان های آبی البرز است

کرج - ایرنا - مدیر عامل  شرکت آب منطقه ای استان البرز اعلام کرد: فرسایش شدید خاک تهدید جدی برای تخریب رودخانه ها و شریان های آبی این استان است  که با اجرای طرح های آبخیزداری و تقویت پوشش گیاهی حوضه های آبریز می توان آن را مهار کرد.

"داود نجفیان" روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: اجرای طرح های آبخیزداری و تقویت پوشش گیاهی ، لازمه پیشگیری از تخریب و انتقال گل ولای و رسوب توسط سیلاب به داخل شریان های آبی این استان است؛طی سال های گذشته تاکنون وقوع بارش های تندری سبب انتقال مقادیر زیادی گل ولای و رسوب به داخل رودخانه های استان از جمله ۲ رودخانه کرج و طالقان شده است.

وی ادامه داد: سیلاب خردادماه سال گذشته هزاران متر مکعب رسوب و گل و لای به داخل رودخانه کرج انتقال داد که تاکنون بخش زیادی از آن لایروبی شده است.

نجفیان بیان کرد: اجرای طرح های آبخیزداری و تقویت پوشش گیاهی در بالا دست و حاشیه رودخانه های البرز توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری و جهاد کشاورزی به کاهش آثار تخریبی سیلاب ها کمک می کند.

جمع آوری ۷۰ هزار متر مکعب رسوب از رودخانه کرج

نجفیان با اشاره به بارش های تندری طی سال گذشته و امسال در استان البرز و انتقال مقادیر زیادی رسوب و گل ولای به داخل رودخانه های کرج و طالقان گفت: تابستان سال گذشته ۳۰ هزار متر مکعب و بهار امسال ۴۰ هزار متر مکعب رسوب از سطح رودخانه کرج جمع آوری و به محل دیگری انتقال یافت.

وی اظهار کرد : از اواسط فروردین ماه امسال پیمانکاران عملیات لایروبی رودخانه های استان البرز را آغاز کرده اند و فعالیت آنها همچنان ادامه دارد.

مدیرعامل آب منطقه ای : فرسایش خاک تهدید جدی برای تخریب شریان های آبی البرز است

تخصیص بودجه و انعقاد قرارداد با پیمانکاران

نماینده مجری طرح ساماندهی رودخانه های شرکت آب منطقه ای البرز نیز به ایرنا گفت : امسال ۱۲۰ میلیارد ریال برای لایروبی رودخانه کرج اختصاص یافته وعملیات لایروبی این رودخانه تا پایان شهریور ماه سال جاری ادامه دارد.

عبادی بیان کرد: قراردادی برای لایروبی رودخانه کرج در محدوده شهرستانک به مبلغ ۱۱۰ میلیارد ریال منعقد شده و کار در حال انجام است.

نماینده مجری طرح ساماندهی رودخانه های شرکت آب منطقه ای البرز ادامه داد: در محدوده رودخانه اصلی شهرستان طالقان لایروبی و پاکسازی این رودخانه در قالب قراردادی به ارزش ۱۱۰ میلیارد ریال در ۱۲ کیلومتر مسیر رودخانه این شهرستان به اجرا درآمده است.

وی گفت: قرارداد دیگری برای لایروبی و ساماندهی رودخانه دلمبر،‌ سیاه جوی در محدوده ماهدشت با اختصاص حدود ۶۰۰ میلیارد ریال منعقد شده که ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که البته سرعت بخشی به این پروژه نیازمند تامین اعتبار است.

عبادی افزود: در صورت تامین بودجه مناسب تا ۲ ماه آینده این پروژه هم بهره برداری می شود و مشکل سیلاب و روان آب های ماهدشت برطرف می شود.

وی به مدت زمان ماندگاری آثار لایروبی رودخانه ها اشاره کرد و گفت: اگر بارش ها تندری و سیلابی باشد مدت زمان آثار لایروبی ها کم خواهد بود و هزینه ها بالا خواهد رفت و در شرایط عادی تا پنج سال ماندگاری دارد.

سیلاب ۱۸ خردادماه سال ۱۴۰۲ بیش از ۲۰۰ هزار متر مکعب گل ولای و رسوب به داخل رودخانه کرج انتقال داد و سبب اختلال در تامین آب شرب ساکنان البرز و تهران از طریق این شریان حیاتی برای حدود ۲۵ روز شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha