روی خوش کشاورزی فارس به زراعت کلزا ؛ خرید چهار هزار و ۴۴۰ تن با نرخ تضمینی

شیراز - ایرنا - خشکسالی‌های پی در پی و کاشت محصولات آب‌بَر سبب شده کشاورزان فارس تلاش خود را برای تغییرات الگوی کشت به کار گیرند و کاشت کلزا را در اولویت قرار دهند، اخیراً هم سرپرست سازمان تعاون روستایی از خرید چهار هزار و ۴۴۰ تن کلزا با نرخ تضمینی توسط تعاونی های تحت نظارت این سازمان خبر داده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، کلزا یکی از گیاهان دانه‌روغنی مهم در مناطق معتدل بوده و دارای طیف نسبتاً وسیعی از سازگاری اقلیمی است که اهمیت فواید و مزایای این گیاه و کم‌آب‌بر بودن این محصول کشاورزی موجب شده تدابیر لازم برای تشویق و ترغیب کشاورزان فارس به کاشت آن در مناطق مستعد در اولویت قرار بگیرد.

وضعیت کاشت و برداشت کلزا در فارس

بر همین اساس فرآیند کاشت و برداشت این محصول در استان فارس هر ساله با جدیت زیادی دنبال می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس پنجم تیرماه سال جاری نیز از تولید بیش از هفت هزار و ۵۰۰ تن کلزا در سطح پنج هزار و ۷۸۵ هکتار از مزارع این استان خبر داد و گفت که برداشت این محصول از اواسط فروردین ماه آغاز شد و تا اواخر تیرماه ادامه خواهد داشت.

با این حال آنچه موجبات تشویق و ترغیب کاشت این گیاه کم‌آب‌بر توسط کشاورزان را فراهم می‌کند حمایت از این قشر با خرید تضمینی محصول‌شان است.

برای تحقق این رویکرد حمایتگرانه، خرید کلزا در فارس نیز از خردادماه سال جاری توسط شرکت تعاونی کشاورزی دانه‌های روغنی استان فارس با مشارکت اتحادیه و شرکت‌های تعاون روستایی در شهرستان‌های استان انجام شد و سرپرست سازمان تعاون روستای فارس در آن مقطع زمانی اعلام کرد که ۲هزار و ۴۰۰ تن کلزا با نرخ تضمینی توسط تعاونی‌های تحت نظارت این سازمان خریداری شد.

به گفته حمید رشیدی امسال بیش از ۲هزار و ۴۰۰ تن کلزا در شهرستان‌های مهر، لار، زرین‌دشت، جویم، فسا، فیروزآباد و نورآباد ممسنی خریداری شد و با توجه به تغییر در شیوه خرید کلزا در سال جاری، شبکه تعاونی‌های روستایی نسبت به تحویل کلزا از کشاورزان و ذخیره‌سازی در انبارها اقدام کرده است.

خرید تضمینی حدود چهار هزار و ۵۰۰ تن کلزا

اخیراً نیز سرپرست سازمان تعاون روستایی فارس برای بار دیگر از خرید چهار هزار و ۴۴۰ تن کلزا با نرخ تضمینی توسط تعاونی های تحت نظارت این سازمان خبر داده و اعلام کرده که این میزان محصول از شهرستان‌های مهر، لار، زرین‌دشت، جویم، فسا، فیروزآباد و نورآباد ممسنی خریداری شده و در حال بارگیری به کارخانجات روغن‌کشی است.

وی افزود: شهرستان‌های فیروزآباد و مرودشت بیشترین میزان خرید تضمینی کلزا را در سطح استان داشته و خرید در این شهرستان‌ها همچنان ادامه دارد.

رشیدی اضافه کرد: طبق قرارداد با شرکت صنایع غذایی کورش بهای خرید به کشاورزان در حال پرداخت است به طوری که تاکنون ۴۵ میلیارد تومان به کلزاکاران پرداخت شده است.

آن طور که متولیان سازمان تعاون روستایی فارس می‌گویند نرخ خرید تضمینی کلزا در سال جاری ۳۵ هزار تومان با افت ۲درصد ناخالصی و۱۰ درصد رطوبت اعلام شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha