احیای ۵۳۰ واحد راکد خراسان جنوبی در دولت سیزدهم

بیرجند - ایرنا - سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی با اشاره به وجود سه هزار و ۲۰۳ واحد تولیدی در استان گفت: حدود ۹۶۸ واحد غیرفعال و راکد داشتیم که در دولت سیزدهم ۵۳۰ واحد احیا و وارد چرخه تولید شده‌ است.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی، مهدی جعفری روز یکشنبه درباره دستاوردهای اقتصادی دولت در استان اظهار کرد: در حوزه اشتغال قبل از دولت سیزدهم نرخ بیکاری در خراسان جنوبی ۷.۵ درصد بود و اکنون به پنج درصد رسیده و جزو استان‌های برتر کشور در این حوزه هستیم.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی، نداشته‌هایش را در دولت سیزدهم گرفت افزود: راه‌ آهن، انتقال آب دریای عمان، اجرای طرح‌های بزرگ و ابر پروژه‌ها، تامین زیرساخت‌ها در حوزه معادن، گردشگری و کویر برای سرمایه‌گذاری از آرزوهای مردم بود که محقق شد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی تصریح کرد: در سالیان گذشته بسیاری از سرمایه‌گذاران می‌آمدند و چون شرایط و زیرساخت‌ها از جمله برق، آب و گاز مهیا نبود سرمایه‌گذاری برایشان به صرفه نبود، علیرغم اینکه خراسان جنوبی بهشت معادن است اما سرمایه‌ گذاری اتفاق نیفتاده لذا همه این عقب‌افتادگی‌ها با روی کار آمدن دولت آیت الله رئیسی جبران شد.

وی با بیان اینکه قبل از دولت شهید رئیسی سه پست برق داشتیم و در همین مدت سه پست ۴۰۰ کیلوولت برق دیگر به استان اضافه شد گفت: ایجاد پست‌های ۴۰۰ کیلوولت برق ظرفیت بسیار خوبی است که می‌تواند معادن استان را فعال کند تا وارد جهش تولید شویم.

جعفری با اشاره به اینکه اکنون پست برق نهبندان بیش از ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد افزود: پست برق فردوس و طبس نیز در دست اجراست اما هنوز به مرحله بهره‌برداری نرسیده است.

وی از تامین زمین برای احداث ۱۶۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی خبر داد و گفت: سرمایه‌گذاری در حوزه تولید برق خورشیدی در استان بی‌سابقه است.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی ادامه داد: برای صنایع کوچک هم به دنبال انرژی خورشیدی رفته‌ایم و حمایت می‌شوند تا برق مورد نیاز خود را تولید و هر میزان برق که تولید کنند توسط دولت خرید تضمینی می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه اکنون خراسان جنوبی به معنای خاص خود می‌تواند وارد جهش تولید شود چون زیرساخت‌ها و مواد اولیه برای سرمایه‌گذاری موجود است، تصریح کرد: با سرمایه‌گذاری در استان زمینه برای اشتغال و رشد اقتصادی و توسعه فراهم است و خراسان جنوبی از عنوان استان محروم خارج می‌شود.

جعفری با بیان اینکه مرز خراسان جنوبی به مرحله‌ای رسیده که برای مرزهای شرقی کشور الگو شده است گفت: از مرز دوغارون و میلک می‌آیند تا ببینند چه کاری انجام داده‌ایم و ترانزیت کالا در اردیبهشت امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل هزار و ۹۰ درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به اینکه صادرات قطعی و ماده ۱۱۶ از مرز استان خراسان جنوبی ۷۰ درصد افزایش یافته است بیان کرد: روزانه بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ کارگر از افغانستان وارد ایران می‌شوند و در مرز ماهیرود کار می‌کنند.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی با اشاره به صدور مجوزهای سرمایه‌گذاری افزود: در دولت سیزدهم ۲۴ هزار و ۳۹۸ مجوز کسب و کار از طریق درگاه ملی مجوزهای کشور صادر شده که منجر به ایجاد ۳۰ هزار و ۱۰۰ فرصت شغلی در حوزه خدماتی و تولیدی شده است.

وی عنوان کرد: ۱۱۰ فرصت‌ اقتصادی و سرمایه‌گذاری در استان شناسایی و به چند زبان دنیا آماده و عرضه شده که این فرصت‌ها بدون نام است.

جعفری با بیان اینکه در حوزه تسهیلات درخواست‌های زیادی داریم اما منابع موجود برای پاسخ به این درخواست‌ها کفایت نمی‌کند، گفت: در همین راستا تسهیلات را براساس سه اولویت شامل حفظ واحدهای موجود، سرمایه‌گذارهایی که چرخه تولید را تکمیل می‌کند و سرمایه‌گذاری‌هایی که اشتغال آن در استان اما تولیدات آن کشوری است، هدفمند و هوشمند کردیم.

وی به مؤلفه‌های دیگر برای پرداخت تسهیلات اشاره کرد و افزود: گردش مالی صنایع بزرگ و معادن باید در داخل استان باشد تا انتفاع آن به مردم برسد و بتوانیم تسهیلات بیشتری به مردم پرداخت کنیم.

سرپرست معاونت اقتصادی استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه در پرداخت تسهیلات ازدواج جزو ۱۰ استان برتر کشور هستیم، بر کاهش صف انتظار وام‌های ازدواج و فرزندآوری تاکید کرد و گفت: تاکنون بیش از ۹۰ درصد تعهدات استان در این حوزه را انجام دادیم و اردیبهشت ماه سرعت پرداخت تسهیلات در خراسان جنوبی افزایش یافت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha