به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، امیرحسین میرآبادی که با همراهی معاون سیاستگذاری و نظارت راهبردی همچنین دبیر ستاد توسعه فناوریهای فرهنگی و نرم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری به ازبکستان سفرکرده است در رویداد نشست فعالان زیست بوم صنایع خلاق اظهار داشت: ازبکستان از دوره های قبل به عنوان یکی از اولویت های همکاری معاونت علمی بوده است.
وی با بیان اینکه، خانه نوآوری و فناوری ایران (آی هیت) در ازبکستان از فعال ترین مجموعه های زیست بوم فناوری و نوآوری عرصه بین المللی ذیل ماموریت های معاونت علمی است تاکیدکرد: به طورحتم این فضا بستر مناسبی برای همرسانی و شبکه سازی اکوسیستم فناوری و نوآوری با هدف توسعه صادراتی محسوب می شود.
صنعت آموزش و یادگیری مورد استقبال ازبکی ها
یک فعال حوزه آموزش و توانمندسازی حاضر در این رویداد نیز اظهارکرد: با توجه به جلسات کسب و کار با کسب و کا رو کسب و کار با نهادهای دولتی، استقبال فعالان حوزه آموزش و یادگیری، تجهیزات آموزشی، آزمایشگاه های مجازی، حوزه نشر و پلتفرم ها همچنین حوزه رویدادهای مشترک و تمهید تفاهم نامه های همکاری مشترک و همچنین تاسیس مدرسه مشترک، از جمله اقدامات و دستاوردهای آنها در حوزه صنایع خلاق حوزه آموزش و یادگیری بود.
یاسر قرائی افزود: کمک به فروش و دستیابی اولیه اشتراکات برای حوزه نشر با محوریت آموزشی و همچنین ایجاد برند مشترک، از جمله پیشنهادهای طرف های ازبکستانی و تاجیکستانی حاضر در برنامه اعزام هیات تجاری زیست بوم صنایع خلاق بوده است.
ویحمایت و ایجاد اعتماد و کمک به تسهیل ارتباط و تبادل و شبکه سازی طرفین ایرانی و ازبکستانی را به عنوان انتظارات زیست بوم از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان مطرح کرد.
بازیهای رایانهای دارای ظرفیت مناسب برای ورود به بازار ازبکستان
یک فعال صنعت بازی های رایانه ای از بنیاد ملی بازی های رایانه ای به عنوان نماینده این زیست بوم نیز در این نشست به بیان ظرفیت ها و اقدامات شرکت های اعزامی این حوزه در این رویداد به مسائلی همچون تعداد جلسات شرکت کننده، توسعه تبادل تجاری و فروش بازی های ایرانی و نیز محصولات مبتنی بر سفارش طرف ازبکستانی همچنین امکان فروش بین المللی این محصولات و برنامه ریزی و حضور در رویدادهای مشترک با استفاده از ظرفیت و نیازمندی های طرف ازبکستانی پرداخت.
علیرضا فرهانی تصریح کرد: آموزش بازی نویسی از مواردی بود که با استقبال طرف ازبکستانی مواجه شد. از این رو، طرفین به دنبال توسعه تعامل و تبادلات خود در این بخش هم بودند. حجم تبادلات فعلی با ازبکستان، حدود ۹۰ میلیون دلار است که با حمایت معنوی و تسهیل گری معاونت این حجم ظرفیت چند برابری را دارد.
یکی از مدیران شرکت های فعال در حوزه بازی های رایانه نیز در این نشست ضمن ارائه سوابق و حجم بازار شرکت خود و همچنین توسعه فعالیت این شرکت در روسیه و حوزه بریکس، وجود پایگاه هایی در کشورهای دارای مزایای رقابتی با محوریت آی هیت ها و حمایت های معاونت علمی و فناوری را یک ضرورت خواند.
جهانبخش، استمرار حضور فعالان زیست بوم صنایع خلاق را اصلی ترین عامل تحقق ماموریت های توسعه فناوری و اقتصاد خلاق و دانش بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری دانست.
یکی دیگر از فعالان حوزه نوشت افزار در این نشست اظهارکرد: با توجه به جلسات کسب و کارها با هم برگزار شده، بحث قیمت گذاری و تعرفه حدود ۱۰درصدی میان ایران و ازبکستان با توجه به حاشیه سود پایین فعلی حوزه نوشت افزار از اصلی ترین چالشهای این صنعت در کشور ازبکستان است.
جلالیان وجود خلا فعالیت جدی در صنعت نوشت افزار در ازبکستان را از جمله فرصت های توسعه بازار این محصولات در این کشور عنوان کرد.
استقبال ازبکها از تولیدات و سریال و انیمیشن های ایرانی یک فرصت بزرگ
یکی از فعالان حوزه انیمیشن کشور نیز در این نشست ضمن تقدیر از حمایت ستاد فناوری های فرهنگی و نرم معاونت علمی برای برگزاری این رویداد، استقبال ازبکستانی ها از تولیدات و سریال های انیمیشنی را با توجه به خلا این حوزه در کشورشان، بزرگترین فرصتی ذکر کرد که نباید از دست برود.
مشکوری در همین راستا ایفای نقش تسهیل گری معاونت علمی برای راه اندازی استودیوها و توانمندسازی تولید کنندگان انیمیشن ایرانی که بسیار مستعد و جلوتر از بسیاری از کشورهای منطقه و اطراف ایران هستند را یک اقدام ضروری خواند.
وی گفت: ازبکستان کشوری است که در وضعیت جهش اولیه برای فعالیت و رشد صنعت انیمیشن قرار دارد و این فرصتی برای توسعه صنعت انیمیشن در عرصه صادراتی است.
در ادامه این نشست و از سوی ستاد توسعه فناوری های فرهنگی و نرم و به نمایندگی از فعالان زیست بوم صنایع خلاق حاضر در رویداد، از مجموعه آی هیت ایران در ازبکستان با اهدای هدایایی از جنس صنایع خلاق تقدیر به عمل آمد.
نظر شما