نشست حزب کارگران کره شمالی؛ تمرکز بر سیاست‌های داخلی و سکوت درباره موضوعات بین‌المللی

تهران- ایرنا- اعضای حزب کارگران کره شمالی در نشستی چهار روزه، درباره سیاست‌های داخلی پیونگ یانگ صحبت کردند. این در حالیست که کارشناسان انتظار داشتند با توجه به سفر اخیر رئیس جمهوری روسیه، این نشست تصمیم‌گیری‌های بین‌المللی در پی داشته باشد.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا، دهمین نشست عمومی گسترده هشتمین کمیته مرکزی حزب کارگران کره (WPK) برای «تسهیل اجرای موفقیت‌آمیز جهت‌گیری حزب و سیاست‌های دولتی و همه وظایف برای سال ۲۰۲۴» از ۲۸ ژوئن تا یکم ژوئیه (۷ تا ۱۱ تیر) تشکیل شد.

این جلسه عمومی، یک جلسه معمول برای بررسی کارهای انجام شده در نیمه اول سال و بحث و تصمیم‌گیری در مورد مسائل مهم و فوری است که در حفظ جهش در توسعه همه جانبه سوسیالیسم به سبک کره شمالی ایجاد می شود.

رسانه های دولتی صبح شنبه گزارش دادند که کره شمالی جلسه عمومی بزرگ حزب کارگران کره (WPK) را روز جمعه با ریاست کیم جونگ اون رهبر این نشست آغاز کرد. خبرگزاری مرکزی کره (KCNA) و روزنامه رودونگ حزب نوشتند شخصیت‌های بلندپایه هیات رئیسه و سایرین از دفتر سیاسی، در کنار اعضا و اعضای علی البدل کمیته مرکزی حزب و شخص کیم جونگ اون حضور داشتند. ناظران شامل افرادی از ادارات مربوطه مانند وزارتخانه‌ها، آژانس‌ها، سران استان‌ها و همچنین «مقامات برجسته مؤسسات صنعتی بزرگ» بودند.

پلنوم حزب کارگران کره

از سال ۲۰۲۱، کره شمالی هر ۶ ماه یک پلنوم حزبی چند روزه برای انجام بررسی وضعیت نیمه نخست سال و آماده‌سازی برای نیمه دوم سال تشکیل می دهد.

پلنوم های حزبی پس از کنگره حزبی یکی از بالاترین ارگان های تصمیم‌گیری کره شمالی در جهت‌گیری‌های اصلی سیاست داخلی و خارجی هستند؛ در سال‌های اخیر، این نشست‌ها دو بار در سال، در ژوئن و دسامبر (تیر و آذر)، معمولاً در چند روز برگزار می‌شوند، با این حال، پلنوم های اواسط سال می توانند به مسائل کلیدی سیاست مانند سیاست خارجی و سیاست نظامی نیز بپردازند.

کیم جونگ اون اوایل سال جاری یک «سیاست توسعه منطقه‌ای ۲۰×۱۰» را با هدف کاهش «عقب‌افتادگی» در سراسر کره شمالی طی دهه آینده و ساخت کارخانه‌ها در ۲۰ منطقه اعلام کرد.

این پلنوم پس از آن برگزار می شود که کیم جونگ اون و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه هفته گذشته یک معاهده مشارکت استراتژیک جامع را امضا کردند که در آن وعده کمک های نظامی و دیگر کمک ها داده شد.

در رابطه با روابط بین دو کره، کره شمالی از پلنوم قبلی در ماه دسامبر استفاده کرد تا اعلام کند که خط سیاست خود را تغییر داده و اتحاد با همسایه جنوبی را غیرممکن اعلام و همچنین کره جنوبی را به عنوان یک کشور دشمن خارجی طبقه بندی کرد.

علاوه بر این، معاهده اخیر کره شمالی و روسیه نیز نیازمند تصویب هر دو کشور است. در حالی که معاهدات عمومی معمولاً توسط مجمع تصویب می‌شوند، قانون اساسی کره شمالی می‌گوید که این حق کیم جونگ اون است که معاهده‌های «مهم» را در صورت مناسب بودن تأیید یا لغو کند.

نشست حزب کارگران کره شمالی؛ تمرکز بر سیاست‌های داخلی و سکوت درباره موضوعات بین‌المللی

پلنوم ۲۰۲۴

در این نشست، کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، پس از نشست با صدها تن از مقامات ارشد حزب کارگر، از «مشکلات» اقتصادی ابراز تاسف اما نسبت به مسیر سیاست های دولتی ابراز خوش بینی کرد.

گزارش نهایی رسانه‌های دولتی کره شمالی درباره این پلنوم چهار روزه که روز سه‌شنبه منتشر شد، بر مشکلات ایدئولوژیک و اقتصادی داخلی متمرکز بود و به بیانیه‌های جدید سیاست خارجی، پس از امضای پیمان دفاعی جدید متقابل کیم و ولادیمیر پوتین در ماه گذشته در پیونگ‌یانگ، اشاره‌ای نکرد.

به گزارش خبرگزاری مرکزی کره (KCNA)، کیم گفت: مردم کره شمالی با «موانع و مشکلات بسیار کمی در کار دولتی و زندگی اجتماعی به طور کلی» مواجه هستند و چندین بار در سخنرانی‌های خود در پلنوم حزب از اندک مسائل موجود ابراز تاسف کرد.

وی گفت: سیاست‌های موفق دولتی که تاکنون در سال جاری انجام شده است امید مردم را به اعتماد به نفس و اشتیاق برای زندگی جدید و شادی جدید تقویت می‌کند.

کیم به لزوم ادامه کار روی بازنگری قانون اساسی اشاره کرد اما در این گزارش به دستوراتش در ژانویه برای تغییرات و تعریف مجدد مرزهای کره شمالی و حذف سیاست های اتحاد اشاره ای نکرد.

خبرگزاری مرکزی کره بدون این که جزییاتی منتشر کند نوشت، این پلنوم در پایان «سه تصمیم را با تایید اتفاق آرا» اتخاذ کرد.

این دهمین جلسه عمومی هشتمین کمیته مرکزی حزب کارگران کره (WPK) بود که اولین نشست بزرگ حزب از زمان برگزاری جلسه گسترده دفتر سیاسی در ژانویه و نهمین پلنوم در اواخر دسامبر ۲۰۲۳ بود.

در این بیانیه آمده است کیم مسیر فعالیت‌های نظامی و سیاسی تمامی نیروهای مسلح کره شمالی، از جمله ارتش خلق کره را روشن کرده است، اما جزئیات آن را اعلام نکرد.

خبرگزاری مرکزی کره در مقاله جداگانه ای سه شنبه فاش کرد که کمیسیون نظامی مرکزی (CMC) نتایج آزمایش موشک کوتاه برد انجام شده در صبح روز دوشنبه را به مجمع عمومی گزارش داد که نشان می دهد پیشرفت های تسلیحاتی مورد بحث قرار گرفته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha