افت فشار و قطعی آب در زاهدان تا افزایش ۴۰ لیتر بر ثانیه به ظرفیت تأمین آب

زاهدان - ایرنا - افت فشار آب در برخی از مناطق زاهدان و گرمای شدید هوا در تابستان و مصرف بی رویه تعدادی از شهروندان مشکلاتی را برای ساکنان برخی مناطق این شهر ایجاد کرده و مسوولان آبفا برای رفع این مشکل؛ اقدام به افزایش ۴۰ لیتر بر ثانیه ظرفیت آبرسانی کردند.

به گزارش ایرنا، افزایش گرمای هوا از یک سو، مصرف بی رویه آب از سوی تعدادی از شهروندان و افت فشار در برخی از ساعات شبانه روز از سوی دیگر، مشکلاتی را برای برخی از شهروندان زاهدانی به وجود آورده که ضرورت صرفه جویی در مصرف آب  را برای رفع این مشکل دوچندان می‌کند.

در پی گرمای شدید هوا در فصل تابستان، مصرف بی رویه برخی از شهروندان موجب افت فشار یا قطعی آب در برخی مناطق زاهدان شده و این ۲ عامل معضل کنونی را دوچندان کرده است.

بیان این مطلب بدان جهت است که این روزها ساکنان خیابان های مهرشهر، غدیرشهر، انتظام، امیرکبیر، زیباشهر و برخی دیگر از نقاط زاهدان در برخی از ساعات با افت فشار آب رو به رو  و خواستار رفع این مشکل هستند.

به گفته برخی از شهروندان مهرشهر، افت فشار و قطع آب در برخی از ساعات شبانه روز در این منطقه به گونه‌ای است که اهالی برای انجام امورات روزانه مجبور به خرید آب از مراکز فروش آب شیرین هستند، همچنین در ساعاتی که گرما به اوج خود می رسد افت فشار آب مانع از روشن شدن کولرهای آبی شده است.

افت فشاری که باعث شده تا ساکنان طبقات دوم به بالا که در مجتمع های ۷-۶ طبقه‌ای زندگی می‌کنند دسترسی به آب مصرفی را نداشته باشند بنابراین بیش از پیش صرفه جویی در مصرف آب برای گذر از پیک مصرف را از سوی شهروندان دوچندان می کند.

افت فشار و قطعی آب مردم زاهدان را کلافه کرد

افزایش ۴۰ لیتر بر ثانیه به ظرفیت تأمین آب شهر زاهدان

مدیر امور آب و فاضلاب زاهدان گفت: در راستای رفع ناترازی آب زاهدان ۲ حلقه چاه تجهیز و ۴۰ لیتر بر ثانیه به ظرفیت تأمین آب این شهر اضافه شد.

مرتضی نورا در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با شروع موج گرما و وارد مدار شدن کولرهای آبی و سایر مصارف نیاز آب شرب شهروندان زاهدان به بیش از میزان تأمین و تولید آب می‌رسد که با توجه به پیشی گرفتن مصرف آب از تولید شاهد یک ناترازی در این ایام سال هستیم.

وی افزود: با توجه به این وضعیت در تلاشیم شرایط را به گونه‌ای مدیریت کنیم که ایام پیک مصرف آب را با کمترین تنش آبی سپری کنیم، از این رو ۲ حلقه چاه جدید تجهیز و ۴۰ لیتر بر ثانیه به ظرفیت تولید و تأمین آب اضافه شد.

مدیر امور آب و فاضلاب زاهدان ادامه داد: یکی از راهکارهای جبران ناترازی در تولید و مصرف آب را مدیریت بهینه مصرف آب است، با توجه به افزایش مشترکان و تقاضای روزافزون برای آب، شهروندان می‌توانند با صرفه‌جویی تنها ۱۰ درصد از مصرف روزانه خود در این ایام ما را در مدیریت توزیع و عبور از اوج گرما یاری کنند.

وی تاکید کرد: با حمایت‌های مدیرعامل شرکت آبفای سیستان و بلوچستان در راستای خدمت‌رسانی مطلوب به جمعیت روستایی، ۲ دستگاه تانکر آبرسانی سیار به منظور تأمین آب شرب روستاهای دچار تنش آبی یا فاقد شبکه آب شرب به امور زاهدان اختصاص یافت.

نورا خاطرنشان کرد: با کاهش شدید منابع آب زیر زمینی، بخش اعظمی از چاه‌های آب شرب منطقه، دچار افت شدید یا فاقد آبدهی شده‌اند، با اعزام این تانکرها به مناطق دچار تنش، تا حدودی مشکل کمبود آب شرب تعدادی از روستاهای زاهدان برطرف و وضعیت آبرسانی بهبود پیدا می‌کند.

افت فشار و قطعی آب مردم زاهدان را کلافه کرد

رفع کمبودها و قطعی‌های آب در زاهدان و سیستان در گرو افزایش ظرفیت تامین و خطوط انتقال

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان گفت: طرح بزرگ و حیاتی تأمین آب اضطراری سیستان و زاهدان که بر اساس مصوبات قرار بود در بحران خشکسالی جایگزین چاه نیمه‌ها باشد، با حمایت بی‌مثال وزارت نیرو، استاندار و اهتمام رئیس‌جمهور شهید با سرعت بی‌نظیری برای رفع دغدغه مردم به مرحله اجرا و به پایان رسید.

علیرضا قاسمی بیان کرد: در راستای این طرح که از رئیس‌جمهور شهید، به عنوان یک سرمایه به یادگار ماند، اقداماتی شامل حفر و تجهیز چاه، احداث ۱۰۵ کیلومتر جاده دسترسی به چاه‌ها، اجرای خطوط برق‌رسانی و آبرسانی و با توجه به مناسب نبودن کیفیت آب استحصالی، احداث آب‌شیرین‌کن به ظرفیت ۱۰۰ هزار مترمکعب در شبانه روز انجام شد.

وی افزود: البته قرار نیست طرح اضطراری کمبودها و قطعی‌های آب در سطح شهر زاهدان و منطقه سیستان را مرتفع کند، زیرا برای حل این موضوع نیاز به افزایش ظرفیت تامین و خطوط انتقال است که در طرح‌های تهلاب (ابخوان شرقی) و دریای عمان پیش‌بینی شده و این طرح‌های کلان نیز با پیشرفت مناسبی در حال اجراست.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان اظهار کرد: خوشبختانه با ورود آب به ایران، چاه نیمه‌ها جانی تازه گرفتند و مردم شمال استان با سرمایه‌ای که رئیس‌جمهور شهید از خود به یادگار گذاشت، نگرانی و دغدغه‌ای بابت آب شرب در شرایط بی‌آبی و بی‌وفایی کشور همسایه نخواهند داشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha