جان در چنگال خزر

ساری-ایرنا- باوجود هشدار مکرر مسوولان مبنی بر خطرناک بودن شنا در دریای مازندرانی خزر، نادیده گرفتن این موضوع از سوی مسافران باعث شده هر ساله تعدادی از هموطنانمان در دریا غرق شوند و تنها در یکماه اخیر افزون بر ۱۱۵ نفر با کمک ناجیان غریق از چنگال این عرصه طبیعی نجات یافتند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ‌ سواحل و دریای خزر در مجاورت مازندران همواره یکی از حادثه خیزترین آب های کشور محسوب می شود که هر ساله صدها مسافر و بومی را به کام مرگ می کشاند. عمق متغیر، وجود گرداب های زیرسطحی، ساخت و سازهای چندین دهه پیش در زمان پسروی دریا و ورود رودخانه ها و ایجاد جریانات کششی هرکدام باعث شده تا سواحل مازندران میزبان غرقی های بیشماری باشد که اغلب نیز مسافر و بی توجه به هشدارها هستند.

با توجه به این مسائل از سال ۱۳۹۱ پروژه ای با عنوان «طرح سالمسازی دریا» با هدف کاهش غرق شدگان از طریق استقرار ناجیان غریق در مناطق حادثه خیز دریا، همراه با ارائه خدمات برای گردشگران در سواحل مازندران اجرا می شود.

این طرح که در روند اجرا با مشکلاتی نظیر مدیریت نامتمرکز و چند دستگاهی، فقدان متولی اصلی، فقدان ردیف اعتباری و بودجه مستقل مواجه بود نتوانسته آنچنان که باید و شاید موفقیت های لازم در بدست آوردن اهداف مورد نظر برسد.

برای حل این موضوع سید محمود حسینی پور استاندار وقت مازندران در سال گذشته با ابلاغیه جمعیت هلال احمر را به عنوان مسول پیشگیری از کاهش غریق در دریای خزر انتخاب کرد و بدین طریق صفر تا صد کار نجات غریق در دریای خز بر این نهاد واگذار شده است.

جان در چنگال خزر

اکنون در سال دوم اجرای این طرح با نظارت و هماهنگی جمعیت هلال احمر، مدیرعامل جمعیت هلال احمر مازندران روز دوشنبه گزارش تجمیعی مدیریتی خدمات امداد و نجات، درمانی و پیش بیمارستانی کمیته پیشگیری و کاهش غریق طرح ساحلی در بازه زمانی ۹ خرداد لغایت ۹ تـیـر ۱۴۰۳را ارائه کرد.

غلامعلی فخاری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این مدت ۶۶ محل فعالیت در سواحل دریای خزر در حوزه مازندران مستقر شده است که شامل سه پایگاه ثابت دریایی، ۶۰ پست سیار و موقت و سه کمپ چادر سلامت است.

وی ادامه داد:‌ روزانه با گشت زنی و به کارگیری هزار و ۵۷۹ نفر نیروی عملیاتی شامل ۸۴ پرسنل، ۱۰۹ داوطلب گشت موتوری و هزار و ۳۸۶ ناجی غریق خدماتدهی به حادثه دیدگان سواحل دریا ارائه می شود.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر مازندران در خصوص امکانات و تجهیزات بکارگرفته شده در این طرح نیز اعلام کرد : ۹۸ دستگاه ناوگان ترابری امدادی شامل ۳۸ آمبولانس، ۲ موتورلانس، ۴۷ موتورسیکلت امدادی، ۱۱ خودروی کمکدار در طول سواحل مستقر هستند.

وی اضافه کرد:‌این تعداد نیرو و خدمات در طول ۴۷۳ کیلومتر نوار ساحلی دریای خزر در مازندران خدمات امدادی، درمانی، پیش بیمارستانی و اورژانسی به افراد ارائه می کند.

فخاری گفت: در مدت یک ماه اجرای طرح سالمسازی دریای خزر در مازندران تاکنون به یک هزار و ۴۷۲ نفر خدماتدهی صورت گرفته است که این خدمات شامل ۱۱۵ نفر نجات از غرق شدن در دریای خزر، ۹ نفر مصدوم انتقالی به مراکز درمانی و هزار و ۳۴۸ نفر مصدوم به صورت خدمات حضوری نظیر تست فشار خون، تست قند خون، انجام پانسمان، فیکس و آتل بندی از این خدمات بهره مند شدند.

به گزارش ایرنا، با شروع فصل گرم طرح دریا با استقرار ناجیان غریق در ساحل دریای مازندران شروع می‌شود که امسال از ۹ خردادماه طرح دریا در دریای خزر آغاز شد.

مازندران دارای ۱۵ شهرستان ساحلی است که در این میان شهرستان‌های محمود آباد با ۳۰ کیلومتر ساحل آزاد و بیش از ۱۲۰ راه دسترسی دارای ۱۶ طرح، بابلسر با ۲۷ کیلومتر نوار ساحلی و ۱۳ کیلومتر نوار ساحلی قابل شنا، از شاخص‌ترین شهرستان‌های مرکزی استان در اجرای این طرح محسوب می‌شوند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha