مشکلات شناختی مادران، احتمال ابتلای فرزندان به آلزایمر را افزایش می‌دهد

تهران- ایرنا- پژوهشی که به‌تازگی انجام شده نشان می‌دهد احتمال به ارث بردن ژن ابتلا به بیماری آلزایمر از مادر، در مقایسه با به ارث بردن این ژن از پدر بسیار بیشتر است.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از وبگاه مِدیکال اِکسپرس، بیماری آلزایمر خاطرات، استقلال و توانایی ارتباط با عزیزان را از افراد می‌گیرد. در سال ۲۰۲۰ میلادی، بیش از ۵۵ میلیون نفر در سراسر جهان دچار زوال عقل بودند. بیماری آلزایمر شایع‌ترین نوع زوال عقل است و ۶۰ تا ۷۰ درصد افراد مبتلا به زوال عقل، از آن رنج می‌برند.

پیش‌بینی می‌شود تعداد افراد مبتلا به زوال عقل تقریباً هر ۲۰ سال ۲ برابر شود؛ بنابراین، یافتن راه‌هایی برای تشخیص بهتر، درمان و حتی پیشگیری از زوال عقل بیش از همیشه اهمیت یافته است.

پژوهش جدید که در JAMA Neurology (مجله انجمن پزشکی آمریکا) منتشر شد، نشان داد افرادی که حافظه مادرشان از دست رفته بوده، در مقایسه با افرادی که حافظه پدرشان از دست رفته بوده یا در خانواده سابقه از دست دادن حافظه را ندارند، در هر سنی بیشتر در معرض خطر ابتلا به آلزایمر قرار دارند.

البته، اگر پدر فردی از دست دادن زودرس حافظه (قبل از سن ۶۵ سالگی) را تجربه کرده باشد، احتمال ابتلای آن فرد به بیماری آلزایمر افزایش می‌یابد.

این پژوهش نقش پراهمیت ژنتیک در ایجاد بیماری آلزایمر را تأیید می‌کند؛ اما فقط ژنتیک عامل خطر نیست. بسیاری از عوامل خطر اصلاح‌پذیر مانند دیابت، فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی‌عروقی و رژیم غذایی نامناسب نیز به عنوان عوامل مؤثر در ایجاد این بیماری شناخته شده‌اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha