۱۷ هکتار از مراتع غرب اصفهان در سالجاری طعمه حریق شد
عکس تزیینی است

اصفهان-ایرنا- مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: در مجموع با وقوع پنج فقره حریق از ابتدای امسال تاکنون، ۱۷.۷ هکتار مراتع مناطق غرب استان آسیب دیده است.

منصور شیشه‌فروش روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این مراتع بدلیل شرایط اقلیمی گرم و خشک، وزش بادهای گرم فصلی، خشکی پوشش‌های گیاهی و علوفه‌ای و عوامل انسانی خطرپذیر در برابر حریق آسیب پذیر است.

به گفته وی، با انجام مطالعات پهنه بندی حریق، ۲ میلیون هکتار از مراتع استان با فراوانی بیشتر در مناطق غرب، جنوب، مناطق حاشیه زاگرس و ارتفاعات کرکس در معرض آتش سوزی است.

شیشه‌فروش با بیان اینکه سال گذشته در اثر وقوع ۴۰ فقره حریق یکصد هکتار از مراتع استان دچار خسارت شد، افزود: پیشگیری و کنترل حریق در عرصه‌های طبیعی استان نیازمند مساعدت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور برای استقرار بالگرد مجهز به سبد آبپاش، تأمین اعتبار احداث و تجهیز ۲ پایگاه ثابت اطفای حریق در شهرستان‌های سمیرم و چادگان، تخصیص اعتبار برای احیای مراتع آسیب دیده و تأمین تجهیزات اطفای حریق متناسب با شرایط استان و ارتفاعات سخت گذر(صعب‌العبور) در مناطق غرب و جنوب است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان افزود: بخش مهمی از آتش‌سوزی مراتع با مشارکت مردم، کشاورزان و باغداران قابل کنترل است و در این زمینه رها نکردن ته سیگار و کبریت، بطری‌ آب معدنی، اشیای براق و صیقلی، قوطی‌ کنسرو و کمپوت در اراضی و حاشیه راه‌ها، پیشگیری از سوزاندن بقایای گیاهی در مزارع و باغات و حذف پوشش‌های گیاهی خشک کف باغات و حاشیه راه‌ها ضروریست.

شیشه‌فروش گفت: اختصاص خط ویژه ۱۳۹ تلفن ویژه امداد حریق جنگل و مرتع و اعزام سریع تیم‌های یگان به مناطق، تهیه نقشه‌های پهنه‌بندی خطر، تدارک تجهیزات اطفاء، ساماندهی ۷۰ تیم تخصصی یگان حفاظت منابع طبیعی و ۲۰۰ تیم محلی با ارائه آموزش‌های کاربردی ایمنی حریق، هماهنگی با شهرداری‌ها برای پشتیبانی از عملیات اطفای حریق، ایجاد تیم‌های گشت و مراقبت، شناسایی و برخورد قانونی با موارد تخلف با پیگیری از مقامات قضایی، توزیع سیلندر گاز مایع، تنور گازی، پنل خورشیدی و سوخت به عشایر و دامداران برای پیشگیری از روشن کردن آتش و قطع درختان و پوشش‌های مرتعی از جمله اقدامات پیشگیرانه در این زمینه بوده است.

به گزارش ایرنا، ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار مرتع و ۴۱۴ هزار هکتار جنگل طبیعی و دست کاشت در استان اصفهان وجود دارد.

با توجه به افزایش دمای هوا ، مدیریت بحران استان اصفهان برای رعایت اصول ایمنی، اعمال نظارت و پایش مستمر مراتع و پوشش‌های گیاهی هشدار صادر کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha