محیط زیست خواستار معرفی بانیان دود و آلودگی کرمانشاه به مرجع قضایی شد

کرمانشاه - ایرنا - رییس اداره پایش و آزمایشگاه محیط زیست استان کرمانشاه با بیان اینکه دود منتشر شده روز گذشته در آسمان شهر ناشی از آتش زدن مزارع اطراف بود، گفت که این موضوع طی مکاتبه‌ به مسوولان جهاد کشاورزی یادآوری شد و درخواست معرفی فرد یا افراد خاطی به مرجع قضایی را داریم.

به گزارش ایرنا؛ از ساعات اولیه بامداد روز گذشته یکشنبه دهم تیرماه ۱۴۰۳ بخش وسیعی از شهر کرمانشاه را دود و بوی خاصی فرا گرفت بطوریکه موجب نگرانی عده‌ای از شهروندان شد.

خبرنگار ایرنا برای اطلاع از منشا این دود با فرماندار کرمانشاه تماس گرفت اما جواب نداد و در ادامه مراتب را از آتش نشانی و محیط زیست پیگیری کرد که این ۲ دستگاه هم دلیل احتمالی آن را آتش زدن مزارع اطراف شهر اعلام کردند و نتیجه قطعی را منوط به بررسی میدانی دانستند.

طاهر هاشمی رییس اداره پایش و آزمایشگاه محیط زیست استان کرمانشاه روز دوشنبه طی گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن یادآوری ممنوع بودن آتش زدن کاه و کلش مزارع افزود: دود آتش سوزی مزارع در صورت استمرار و تکرار بر کیفیت هوا و آلوده کردن آن تاثیر می گذارد و از این رو از دستگاه های مربوطه می خواهیم با اطلاع رسانی به کشاورزان و بهره برداران مانع از این اقدام غیراصولی شوند.

بر اساس مواد قانونی مختلف از جمله ماده ۶۸۶ و ۱۹ قانون مجازات اسلامی، ماده ۲۰ قانون هوای پاک آتش زدن کاه و کلش مزارع جرم است و هرشخصی این کار را انجام دهد با او برخورد قانونی می‌شود.

طبق قانون آتش زدن مزارع فقط برای موارد استثنایی یعنی بروز آفت در صورت تشخیص و صدور مجوز کارشناسان مربوطه و با هماهنگی ماموران منابع طبیعی قابل اجراست.

رییس اداره پایش و آزمایشگاه محیط زیست استان کرمانشاه در ادامه سخنانش آلوده کردن هوا را از نظر قانونی جرم دانست و گفت: فرد یا افرادی که به هر طریقی اقدام به آلودگی هوا کنند باید مجازات شوند.

هاشمی در مورد منشا دود روز گذشته شهر کرمانشاه نیز گفت: چند گروه اداره پایش محیط زیست استان موضوع را پیگیری کردند که در نهایت منشا آن آتش زدن مزارع خارج از شهر در قسمت های غرب و شرق کرمانشاه بود.

به گفته وی این آتش سوزی بر کیفیت هوای شهر کرمانشاه تاثیر زیادی نگذاشت و ایستگاه های سنجش هوا آلودگی جدی را نشان نداد اما در صورت استمرار و تکرار، دود برخاسته از این آتش سوزی می تواند موجب آلودگی شود.

هاشمی اضافه کرد که سوزاندن بقایای گیاهی در زمین های کشاورزی علاوه بر ایجاد آلاینده‌های هوا، تشدید تنگی نفس (آسم)، ایجاد برونشیت و سایر بیماری‌های تنفسی موجب سرایت آتش به جنگل‌ها و مراتع خواهد شد و به همین دلیل با افراد خاطی برخورد قاطع و قانونی می‌شود.

کلانشهر کرمانشاه بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارد و سه ایستگاه سنجش هوا در این کلانشهر مستقر است و وضعیت هوای این شهر را به صورت مستمر اندازه می گیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha